דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק ישראלי

נשק ישראלי / הצעת חוק: בהחלטה על ייצוא נשק יילקחו בחשבון שיקולים מוסריים

יוזם החוק, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד): "בהיעדר הצעת החוק, מדינת ישראל והנשק הישראלי יתרמו בצורה ישירה או בעקיפין, לליבוי סכסוכים, לרצח חפים מפשע ולביצוע פשעים כנגד האנושות"

ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: אלבום פרטי)
ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: אלבום פרטי)
אוריאל לוי

הצעת חוק פיקוח על ייצוא בטחוני צפויה לעלות להצבעה טרומית בכנסת ביום רביעי הקרוב. ההצעה היא תיקון חוק הייצוא הביטחוני של ישראל (2007) והיא דורשת להוסיף לשיקולים של המוסד שמאשר יצוא נשק מישראל (אפ"י) שני שיקולים נוספים: שיקולים הנוגעים למחויבויותיה הבינלאומית של מדינת ישראל ושיקולים הנוגעים לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), יוזם הצעת החוק, אמר ל'דבר': "על מדינת ישראל להגדיל ולקבע את מערך הפיקוח והשקיפות לייצוא ושיווק נשק כאשר לא רק האינטרסים הכלכליים והביטחוניים הם אלו שיוליכו אותנו. בהיעדר שיקולים אלו, ובהיעדר הצעת החוק שלי, מדינת ישראל והנשק הישראלי יתרמו בצורה ישירה או בעקיפין, לליבוי סכסוכים, לרצח חפים מפשע ולביצוע פשעים כנגד האנושות, ואת זה בדיוק אני רוצה למנוע ולעצור.

"כעם נרדף, שנלחם מאות שנים על חייו בשביל לשרוד, שידע על בשרו מהו שימוש בנשק להשמדה המונית, מחויב מאיתנו יותר מכל להציב עצמנו בצד המוסרי והערכי של דפי ההיסטוריה".

הפעיל החברתי אלי יוסף סיפר ל'דבר' כי ח"כ בועז טופורובסקי הוא המחוקק היחיד שבא לדבר איתו במהלך 103 ימים בהם שבת רעב מול הכנסת בדרישה להגביר את הפיקוח על מכירת נשק ישראלי לרוצחי המונים. "התחלתי את שביתת הרעב מול הכנסת ב-9 ביוני 201."אמר יוסף.

אלי יוסף וח"כ בועז טופורובסקי מול הכנסת ב-30 ביוני 2019. (צילום: אלבום פרטי)
אלי יוסף וח"כ בועז טופורובסקי מול הכנסת ב-30 ביוני 2019. (צילום: אלבום פרטי)

"ביום ה-22 של שביתת הרעה ח"כ טופורובסקי שוחח איתי ארוכות. המשכתי את שביתת הרעה עד ערב ראש השנה האחרון. מחר אתחיל שביתת רעב נוספת מול הכנסת והיא מופנית לליבם של רבני ישראל שהעלימו עין והעדיפו לשתוק. אני אחראי על שתיקתי ואני אחראי על זעקתי אבל שתיקתכם היא חרפתי".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מדינת ישראל היא אחת מן היצואניות הביטחוניות הגדולות בעולם. על פי אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון ישראל מייצאת נשק ל-130 מדינות וגורמים נוספים, תוך אישור של הרוב המוחלט של הבקשות לרישיונות.

עוד נטען בדברי ההסבר כי אחת הבעיות המרכזיות של חוק הפיקוח היא שהוא אינו מחייב את הרשות המוסמכת לשקול שיקולים ערכיים ומוסריים, ולא נקבעה בו מגבלה מפורשת כלשהי על מתן או ביטול התליה של רישיון ייצוא, כאשר קיימת סבירות שהייצוא הביטחוני ישמש להפרה של החוק הבין-לאומי וההומניטארי, הן על ידי הגורם הרוכש והן על ידי צד שלישי שהייצוא הביטחוני עשוי לעבור אליו. בהיעדר שיקולים כאלו, נכתב בדברי ההסבר, מדינת ישראל עלולה לתרום ישירות או בעקיפין, ביודעין או שלא ביודעין, לליבוי סכסוכים אלימים ברחבי העולם, בהם מתבצעות הפרות קשות של המשפט הבין-לאומי וזכויות אדם.

בחוק הקיים, ישנה התייחסות רק לאמברגו של מועצת הביטחון של האו"ם. על פי מנסחי הצעת החוק, איך בכך די, שכן למועצת הביטחון מגבלות פוליטיות רבות, וההחלטות המגבילות סחר בנשק מטעם גוף זה, הן החריג שאינו מעיד על הכלל.

כך קרה, שבתחילת חודש ספטמבר 2018, נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, הגיע לביקור רשמי במדינת ישראל, ואמר במסיבת עיתונאים עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי הורה לכוחות הביטחון שלו לרכוש נשק רק מישראל, מאחר שלהבדיל מארה"ב, גרמניה ואפילו סין, מדינת ישראל אינה מציבה שום מגבלות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

לפי פרסומים רשמיים של הממשלה הפיליפינית, כוחות המשטרה של דוטרטה, שמשתתפים ב"מלחמה בסמים" במסגרתה הוצאו להורג ללא משפט עד כה כ-12 אלף איש, עושים שימוש ברובי תבור וגליל ומקלעי נגב שמיוצרים בישראל.

הרב מאיר נהוראי, יו"ר ארגון בית הלל, שנוסד ב-2012 כדי להשמיע קול מתון וקשוב בעולם התורה, אומר ל'דבר' כי הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי "מאזנת בין הצורך למכור נשק לבין הצורך בפיקוח. מוצע כאן פיקוח מרוסן על מכירת נשק בניגוד להצעות קודמות שהיו עלולות לפגוע בייצוא הביטחוני".

הרב מאיר נהוראי (צילום: אלבום פרטי)
הרב מאיר נהוראי (צילום: אלבום פרטי)

השבועי חל לפי התאריך העברי, עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי שנקבע להעלאת זכרם של אלו שנרצחו באכזריות בשואה בימים לא ידועים. "זהו זמן שבו אנו צריכים ביתר שאת לתת תשומת לב לסוגיות מוסריות ולדמותנו הערכית", אומר נהוראי. "מבחינת המורשת היהודית יש בעיה מוסרית למכור נשק שעלול לגרום להרג של חפים מפשע. עצם זה שאנחנו מעבירים נשק לגורם שיהרוג בו אדם חף מפשע הופך אותנו לשותפים לפשע. זה איסורים שמופיעים בתלמוד ונידונים אצל הרמב"ם. זה יושב תחת ההגדרה של 'איסור להכשיל את האחר'. אנחנו נתבעים למוסר גבוהה יותר כלפי חייו של האחר. עלינו להראות שאנחנו לא מוכרים נשק בכל מחיר לכל מי שרק מבקש אלא שוקלים את צעדינו. זוהי האחריות שלנו כעם נבחר להיות אור לגויים. המאבק לפיקוח על הייצוא הביטחוני חוצה מגזרים פוליטיים, זה לא קשור לימין או לשמאל אלא אך ורק לתפיסה הבסיסית שחביב האדם שנברא בצלם".

לפני כחודשיים דחתה מליאת הכנסת הצעת חוק דומה שהעלה ח"כ עופר כסיף (חד"ש, הרשימה המשותפת). הצעתו של כסיף דרשה לקבוע איסור על סחר בנשק עם מדינות המבצעות הפרה חמורה של זכויות אדם, וכן הקמת ועדה ציבורית הכוללת נציגי ממשלה וציבור שתקבע האם ניתן או אסור למכור נשק למדינה מסוימת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!