דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכנסת

המשבר הפוליטי / דרמה לילית בכנסת: ח"כים מכחול לבן הפילו את הצעת הדחייה, ישראל הולכת לבחירות

כחול לבן החליטו להימנע בהצבעה על החוק לדחיית אישור התקציב, אבל מיקי חיימוביץ', רם שפע ואסף זמיר נכנסו למליאה ברגע האחרון והצביעו נגד, יחד עם מיכל שיר מהליכוד | החוק נפל בפער של 2 מתנגדים | ח"כ יצחק פינדרוס נאם למעלה משעה כדי לאפשר לקואליציה לאסוף תומכים

ח"כ מיקי חיימוביץ' מצביעה נגד החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ מיקי חיימוביץ' מצביעה נגד החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק שיכולה הייתה למנוע בחירות, והכנסת תפוזר היום (שלישי) בחצות. בהצבעה שנערכה הלילה (שלישי) נדחה החוק ברוב של 49 מתנגדים מול 47 תומכים, וזאת בעקבות תמיכת חברי כנסת מכחול לבן, למרות שהמפלגה החליטה להימנע.

בעקבות דחיית החוק צפויה הכנסת להתפזר היום (שלישי) בחצות עקב אי אישור התקציב, והבחירות צפויות להיערך ב-23 במרץ.

בהצבעה השמית הראשונה היה רוב לתומכי החוק, ואז נכנסו למליאה שלושה חברי כנסת מכחול לבן, מיקי חיימוביץ', רם שפע ואסף זמיר והצביעו נגד החוק. זאת למרות שהמפלגה החליטה להימנע מהצבעה. גם מיכל שיר (הליכוד) הצביעה נגד החוק ברגע האחרון, ועל פי הערכות תצטרף למפלגתו של גדעון סער.

מליאת הכנסת דוחה את הצעת החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מליאת הכנסת דוחה את הצעת החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ אסף זמיר מצביע נגד החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ אסף זמיר מצביע נגד החוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בדיון במליאה דיברו למעלה מ-40 דוברים, והוא הסתיים בנאום ארוך של ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), שנאם למעלה משעה וחצי כדי למשוך זמן ולאפשר לקואליציה לאסוף קולות לאישור החוק.

פרשת השבוע, חסידות סאטמר, חיסונים ושאלות מהקהל: ח"כ יצחק פינדרוס נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
פרשת השבוע, חסידות סאטמר, חיסונים ושאלות מהקהל: ח"כ יצחק פינדרוס נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

פינדרוס, המחליף את ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) שנמצא בבידוד כיו"ר ועדת הכנסת, הבהיר שכל רצונו הוא לאשר את תקציב 2020 בלבד, וזאת כדי למנוע את המשבר התקציבי שיגרם מהיעדר תקציב, וכי הוא מאמין שהבחירות יהיו בכל מקרה ב-23 במרץ.

בזמן הארוך שדיבר סיפר פינדרוס בין השאר לפרשת השבוע, שאל את ח"כ אחמד טיבי מה ההבדל בין חברון ליפו מבחינתו, דיבר על סוגיות בתלמוד, אלימות משטרתית ועוד מגוון נושאים שעל סדר היום.

נתניהו הגיע למליאה רגע לפני ההצבעה ואמר: "התעכבתי כי דיברתי עם אחד מראשי חברת החיסונים הגדולים בעולם וביקשתי להביא עוד חיסונים. הוא אמר לי שככל הנראה החיסונים אפקטיביים גם נגד המוטציה. אני מקווה שהמוטציה לא במדינת ישראל, אבל יכול להיות שהיא כבר כאן.

"בני גנץ נסוג אחרי שלא עמד בלחץ של ניסנקורן, וכחול לבן יגררו אותנו לבחירות מיותרות. אני לא מפחד מהבחירות, אבל זה מיותר. אני אצביע בעד המשך כהונת הממשלה."

לפיד עלה לבמה אחרי נתינהו ואמר: "אדוני ראש הממשלה, לא מעניינת אותך המוטציה, אלא רק הרוטציה".

הצעת החוק  שנדחתה קבעה כי את תקציב 2020 ניתן יהיה לאשר עד ל-31 בדצמבר, ואת תקציב 2021 עד ל-5 בינואר. למרות הסיכומים בין גנץ לנתניהו, הודיעו הערב כחול לבן כי לא יתמכו בדחיית הבחירות, וזאת בשל מחלוקת הנוגעת לסמכויות שר המשפטים ניסנקורן והשפעה על מערכת המשפט.

במהלך הדיון אמר השר אקוניס: "כחול לבן, השותפה הפוליטית הגרועה ביותר שיכולנו לאחל לעצמנו, דרדרה את ישראל לבחירות המיותרות והבזבזניות ביותר בתולדותיה". ח"כ יאיר גולן: "עשינו צחוק מעצמנו כי ראינו באנשים מושחתים או רופסים מנהיגי העתיד מנהיגים שעוד דקה יהפכו לנחלת העבר". ח"כ אוסמה סעדי: "אנחנו כאן רומסים את כל חוקי היסוד ועושים חוכא ואטלולא מכל המוסד הזה שנקרא חוקי היסוד". ח"כ מאיר כהן: "זאת אחת הפעמים הבודדות בהן המשבר והאנדרלמוסיה העוברים על המדינה מחווירים לעומת מה שמתרחש כאן בקרב ההנהגה". ח"כ נפתלי בנט: "יש רק דבר אחד יותר גרוע מבחירות, וזה המשך הממשלה שתירשם כממשלה הכי גרועה בתולדות המדינה".

בני גנץ אמר הערב: "נכנסנו מאוחדים מתוך אותם ערכים וגם לצערי נראה שאנחנו יוצאים לבחירות, על בסיס אותם ערכים – ללא פרטנר, ללא הסכמות על טובת המדינה.

"צר לי שראש הממשלה עסוק בענייני משפטו ולא בטובת הציבור ומוכן לגרור את כל המדינה לתקופה של חוסר ודאות במקום להבטיח יציבות כלכלית ושיקום של המשק. אם הליכוד לא יענה לדרישותינו, נצא לבחירות בראש מורם, נשים את ישראל לפני הכל וניתן לבוחר להכריע. או שנשמור על שלטון החוק, נעביר תקציב ונבטיח תפקוד של המדינה והממשלה – או שהציבור יכריע זאת בבחירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!