דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיוע

כלכלה עולמית / ארה"ב בית הנבחרים אישר את תכנית הסיוע השנייה בסכום של 900 מיליארד דולר

600 דולר לכל אזרח, 300 דולר תוספת לדמי האבטלה, 300 מיליארד סיוע לעסקים קטנים | הדמוקרטים רצו תוכנית גדולה יותר והתפשרו, הרפובליקנים נסוגו מהדרישה להגביל סיוע של הפד

מסיבת עיתונאים בה הוכרזה ההסכמה על חבילת היסיוע האמריקאית בסך 900 מיליארד דולרים, 21 בדצמבר 2020  (AP Photo/Jacquelyn Martin)
מסיבת עיתונאים בה הוכרזה ההסכמה על חבילת היסיוע האמריקאית בסך 900 מיליארד דולרים, 21 בדצמבר 2020 (AP Photo/Jacquelyn Martin)
יונתן קירשנבאום

בית הנבחרים האמריקאי אישר לפנות בוקר את חבילת הסיוע למשק שאושרה קודם לכן בסנאט. זו היא  הפעימה השנייה של סיוע ממשלתי מאז חודש פרוץ משבר הקורונה. החבילה הסופית תעמוד על 900 מיליארד דולר, השנייה בגודלה בהיסטוריה האמריקאית אחרי הפעימה הראשונה של הסיוע למשק במרץ.

במסגרת התכנית יבוצע סבב נוסף של תשלומים ישירים לחשבונות הבנק של אזרחי ארה"ב, שיעמדו הפעם על כ-600 דולר למבוגר, לעומת 1,200 דולר בסבב הקודם. על פי שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין, התשלומים עשויים להגיע לחשבונותיהם של אזרחי ארה"ב עוד לפני סוף חודש דצמבר.

החבילה תכיל גם העלאה משמעותית של 300 דולר בחודש בגובה דמי האבטלה, מימון של 25 מיליארד דולר לרשויות המקומיות לצורך סבסוד תשלומי שכר דירה למשקי בית שנפגעו, 82 מיליארד דולר לשיפוץ בתי ספר והיערכות ללימוד מרחוק  ו-300 מיליארד דולר שיוקדשו לסיוע ישיר לעסקים קטנים במענקים מהממשלה הפדרלית.

יחד עם סבב הסיוע הראשון, אישור התכנית מביא את היקף התמיכה של הממשלה האמריקאית במשק על למעלה מ-3 טריליון דולר- שהם כ-14% תוצר. יש לציין שמדובר רק בצעדי החירום בה נקטה הממשלה כדי לתמוך במשק בזמן המשבר, ללא תכנית ההשקעות המשמעותית שהבטיח הנשיא ביידן לקדם עם כניסתו לתפקיד בחודש הבא.

מאזן הכוחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים

עבור המשק האמריקאי מדובר בהחלטה קריטית, אבל היא מכילה גם ויתורים קשים מצד הדמוקרטים, שבמהלך חצי השנה האחרונה ניסו לקדם תכנית גודלה הרבה יותר. כך לדוגמא בתוכנית המקורית של הדמוקרטים התשלום הישיר לאזרחים היה אמור לעמוד על סכום דומה לסבב הראשון, 1,200 דולר.

מנגד, המפלגה הרפובליקנית ויתרה על דרישתה להגביל את יכולתו של הבנק הפדרלי לבצע מהלכים עצמאיים לסיוע למשק. הרפובליקנים רצו למנוע מהפד להכריז על הארכה של תכניות ההלוואות שגיבש בחודשים האחרונים בלי אישור של הקונגרס, אך בסופו של דבר נסוגו.

להצלחת הדמוקרטים למנוע את הגבלת הפד חשיבות מכרעת מפני שדווקא הבנק הפדרלי היה אחד הגופים האפקטיביים ביותר במתן סיוע למשק מאז מרץ. זאת בשל העובדה שהחלטותיו לא נדרשו לאישור הקונגרס שנשלט בחלקו על ידי המפלגה הרפובליקנית.

הפד הרחיק לכת מעבר לבנקים מרכזיים אחרים בעולם בתמיכה במשק, ויצר תכניות הלוואות ישירות לרשויות מקומיות ולחברות המעסיקים עובדים רבים, לעיתים בריביות נמוכות ביותר, והרחיב את תכניות רכישת האג"ח כדי לדחוף מטה את הריביות במשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!