דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת ה-23

גבורה אזרחית / אושר בקריאה ראשונה: תגמולים לבני משפחתו של אדם שנפטר בעת הצלת חיים

ההצעה מתקנת את חוק 'לא תעמוד על דם רעך' משנת 1998 | לאחר הביקורת שהושמעה מצד משפחות שכולות, הוצאה מהחוק ההשוואה בין המעשה של האזרחים לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה | ח"כ מיכאל מלכיאלי: "גם זו גבורה יהודית"

ההצפה בנהריה בה נהרג מוטי בן שבת ז"ל בעת שהציל אם ובתה. ינואר 2020 (צילום: דרור וולורד)
ההצפה בנהריה בה נהרג מוטי בן שבת ז"ל בעת שהציל אם ובתה. ינואר 2020 (צילום: דרור וולורד)
יהל פרג'

הצעת החוק העושה צדק עם משפחות האנשים אשר הצילו אחרים ושילמו בחייהם, עברה אמש (שני) בקריאה ראשונה. ההצעה, אותה יזם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) עם ח"כים מכל סיעות הכנסת, מתקנת את חוק 'לא תעמוד על דם רעך' משנת 1998, ומחייבת את המדינה לפצות כספית את המשפחות של מי שלא עמדו מנגד, הושיטו יד, הצילו חיים, ושילמו בחייהם.

"שוב ושוב אנו נתקלים באזרחים שמבצעים מעשי גבורה לשם הצלת חייו או בריאותו של אדם אחר, כאשר למגינת הלב הם משלמים על כך בחייהם בעוד משפחתם מופקרת לגורלה, פשוטו כמשמעו", נכתב בדברי ההסבר לחוק.

ח"כ מיכאל מלכיאלי, ש"ס. "גיבורי ישראל שהקריבו את עצמם שמם הולך לפניהם" (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
ח"כ מיכאל מלכיאלי, ש"ס. "גיבורי ישראל שהקריבו את עצמם שמם הולך לפניהם" (צילום: יונתן זינדל/Flash90)

"אני לא מחנך", אומר ח"כ מלכיאלי ל'דבר', "אבל כמו שרב סרן רועי קליין ז"ל, ושאר גיבורי ישראל שהקריבו את עצמם שמם הולך לפניהם, גם זו גבורה יהודית. נחשון קפץ למים וככה הציל את עם ישראל, בקריעת ים סוף. אחרי הסיפור של מוטי בן שבת, סיפור מאוד דרמטי, יצרתי קשר עם המשפחה וגילתי שהמדינה לא באמת מכירה באותם גיבורים. עם ישראל בנוי על סיפורי גבורה. צריך לחוקק בחוק את הגמול לאותן משפחות וגמול הוא גם הוקרה וההוקרה חשובה מאוד מאוד".

מוטי בן שבת ז"ל הציל בחורף השנה שעברה משפחה שנסחפה עם רכבה בזרם השוצף בנחל הגעתון בנהריה, ושילם בחייו. סיפורו, והמקרה של מיכאל בן זיקרי ז"ל שהציל משפחה מטביעה בחוף זיקים, העלו לשיח הציבורי הישראלי את מקומם של אזרחים בהיכל הקרוי 'גבורה'.

מיכאל בן זיקרי ז"ל (מתוך רשתות חברתיות)
מיכאל בן זיקרי ז"ל (מתוך רשתות חברתיות)

בדיון בוועדת העבודה והרווחה שהתקיים אתמול, ועסק בחלקו בהשוואה בין חללי צה"ל ופעולות האיבה לאותם אזרחים ששילמו בחייהם, אמרה חווה, אמו של מוטי בן שבת ז"ל: "הבן שלי היה חייל ללא מדים, במקום לשבת עם כוס תה במרפסת ביום סוער הוא קם ונתן את נפשו. הציל זוג קשישים, עלה הביתה וירד שוב לקול צעקות להציל עוד שלושה אנשים מרכב. הבן שלי עשה מה שהמשטרה ושירותי הכיבוי לא עשו. אפשר לספור על שתי ידיים כמה אנשים בישראל עשו מעשה כזה מקום המדינה. למה שלא ילמדו עליו ויעשו לו אזכרה?".

לאחר הביקורת שהושמעה מצד משפחות שכולות, הוצאו מהחוק המקורי השורות המשוות בין המעשה של האזרחים לזה של חללי צה"ל ופעולות האיבה, והושגה פשרה המאפשרת להביא את החוק לקריאה ראשונה.

ח"כ מלכיאלי ציין כי החוק יחול על מקרים בדיעבד, כלומר גם על משפחותיהם של בן שבת ובן זיקרי, וכי תתווסף לו תקנה הנוגעת לנושא ההנצחה וההוקרה לאותם אנשים. "מדינת ישראל שחוקקה את החובה הקדושה של 'לא תעמוד על דם רעך' מחויבת להעניק את מלוא הזכויות לבני משפחותיהם של הגיבורים ששילמו בחייהם, וזאת בסמוך להתרחשות האירוע ככל הניתן", נכתב בדברי ההסבר לחוק.

"מוצע להעניק לבני המשפחות של אלו שקיפחו חייהם תוך הושטת עזרה לאדם אחר הנמצא בסכנה לחייו, את מלוא הזכויות הניתנות לבני משפחותיהם של חללי פעולות איבה, ובכך לאפשר למשפחותיהם של גיבורים קדושים אלו להתמודד עם האובדן שפקד אותן במפתיע ללא דאגות כלכליות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!