דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התעשייה האווירית

הנפקת התעשייה האווירית / גמלאי התעשייה האווירית רוצים לקחת חלק בהנפקת החברה, בדומה להסדר של ועד העובדים

הממשלה אישרה את ההנפקה, ועובדי התעשייה האווירית אמורים לקבל אפשרות לרכוש 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30% | יעקב שפי, יו"ר ארגון הגמלאים: "מי שהקים את המפעל הזה ובנה את הערך שלו הם הגמלאים של היום"

מתחם התעשייה האווירית בתערוכת התעשיות הבטחוניות לרגל יום העצמאות למדינת ישראל (צילום: סער יעקב/ לע"מ)
מתחם התעשייה האווירית בתערוכת התעשיות הבטחוניות לרגל יום העצמאות למדינת ישראל (צילום: סער יעקב/ לע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

גמלאי התעשייה האווירית דורשים שבמידה והחברה תונפק בבורסה, יתאפשר גם להם לרכוש חלק ממניותיה בדומה להסדר המתגבש מול וועד העובדים. יו"ר ארגון הגמלאים פנה בנושא לראש הממשלה, שר האוצר, שר הביטחון וכן לראש ראשות החברות.

על פי המתווה שאושר לפני כחודשיים בממשלה, אמורים עובדי התעשייה האווירית לקבל את האפשרות לרכוש 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30%, הטבה המוערכת בכ-90 מיליון שקלים. במסגרת ההנפקה המתוכננת להתרחש באפריל, יונפקו 25% ממניות החברה לפי שווי שוק של 12 מיליארד שקלים.

"אנחנו חושבים שמי שהקים את המפעל הזה ובנה את הערך שלו הם הגמלאים של היום" אמר ל'דבר' יו"ר ארגון הגמלאים של תעשייה אווירית, יעקב שפי. "מבלי לפגוע בזכויות העובדים הנוכחיים, הישגי החברה הזו הם גם בזכותנו. שרתנו אותה עשרות שנים, רבים מאתנו מגילאי ה-20 ועד גיל 67. אני עצמי עבדתי בתעשייה האווירית 47 שנים".

יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית (צילום: יוסי אלוני)
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית (צילום: יוסי אלוני)

"החץ, הלביא, כיפת ברזל, פרויקטים שכולם מכירים, וגם פרויקטים רבים שאין מדברים עליהם, אלו הישגים ששייכים גם לנו, שאנחנו הבאנו. ברור שיש היום עובדים שממשיכים לעשות, ואני ממש לא מבקש דבר על חשבונם, אבל ישנם גם אנשים שרק לאחרונה פרשו, ואני חושב שראוי להתחשב גם בהם ולא רק במי שנכנס לעבודה בשנים אחרונות ובמזל נפל בדיוק בתקופת ההפרטה".

לדברי שפי, בשלב הזה עדיין לא לגמרי ברור מה הולך להיות מופרט, ולכן הם ממתינים עם ניסוח הדרישות הספציפיות. עם זאת, חשוב לגמלאים להבהיר כבר בשלב זה שהם דורשים להיות חלק מהדיונים. "אנחנו לא גוף שמאיים וגם לא ממש גוף שיכול לאיים. אנחנו אנשים שמאוד אוהבים את החברה הזו, שהיא לנו כבית. אנחנו סבורים שיש לה חשיבות אדירה גם בהיבט הביטחוני. לאורך השנים הכנסנו המון כסף לחברה וגם למדינה, בדולרים. אני חושב שמגיעה התייחסות גם לנו, והיינו רוצים שידברו איתנו".

לדבריו, במידה והכוונה היא אכן לאפשר לעובדי התעשייה האווירית לרכוש מניות מוזלות, תוך השקעה כספית – הוא איננו בטוח שכלל העובדים יוכלו לממש אותה. "יכול להיות שכאן אפשר יהיה גם לשלב אותנו. מצבם הכלכלי של הגמלאים הוא על פי רוב יותר מאפשר". הוא מבהיר כי הגמלאים אינם מבקשים לקבל דבר על חשבון העובדים הנוכחיים, וכי בין ארגון הגמלאים וארגון עובדי התעשייה האווירית ישנם יחסים חמים ושיתופי פעולה בתחומים רבים ומגוונים.

חדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד (צילום: אלירן אביטל).
חדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד (צילום: אלירן אביטל).

בינתיים, טוען שפי, אף גורם טרם הגיב לפנייתם. "אני מקווה שיגיבו. אני גם מבין שלאור מה שקורה בפוליטיקה, הפנייה שלנו לא בדיוק בראש ענייניהם של הפוליטיקאים אליהם פנינו – אבל מצד שני, גם ההפרטה לא מחר. יהיה עוד זמן לדבר".

בשנים האחרונות, מענקי מכירה או תגמולים אחרים על הנפקה הפכו יותר ויותר נפוצים הן בתהליכי הפרטה של חברות ממשלתיות והן במכירות והנפקות של חברות במגזר הפרטי, בייחוד במקומות העבודה המאורגנים. כך למשל, השבוע נחתם הסכם במסגרתו יקבלו עובדי בזק מענק בשווי כולל של 40 מיליון שקלים, על רקע החלפת הבעלות בחברה. במכירת תנובה לחברת ברייטפוד הסינית, קיבלו העובדים מענקים בשווי 137 מיליון שקלים. במכירת אסם לנסטלה חולקו לעובדים כ-17 מיליון שקלים.

ההיגיון מאחורי דרישת הוועדים ליהנות מפירות המכירה הוא שלמעשה הם האחראים על יצירת הערך של החברות. עם זאת, דרישה של ארגון גמלאים ליהנות גם כן מפירות המכירה, ומאותה הצדקה – היא חריגה בנוף.

מטוסים ללא טייס תוצרת התעשייה האווירית (צילום: סער יעקב/לע"מ)
מטוסים ללא טייס תוצרת התעשייה האווירית (צילום: סער יעקב/לע"מ)

"מכוח החוק לחברה אין שום מחוייבות כלפי הפנסיונרים שלה – רק מכוח הסכמים קיבוציים מסויימים" מבהיר ד"ר יוסי רחמים, מחבר הספר 'אחריות תאגידים כלפי ציבור העובדים'. עם זאת, לדבריו הרבה פעמים במקומות עבודה בהם ישנם ארגוני עובדים, דואגים העובדים הקיימים לפנסיונרים במסגרת ההסכמים – למשל דאגה למתנות לחג לפנסיונרים, או אף להקצאת משאבים מטעם המעסיק לארגון הפנסיונרים. "ארגוני העובדים לוקחים בחשבון הרבה פעמים, שיום אחד גם העובדים הנוכחיים יצאו לגמלאות, ומכאן חשוב להם לשמור גם על תנאיהם של הפנסיונרים, וזה נתפס כחלק מהאחריות על החברים".

גם נושא מענקי המכירה והתגמולים על הנפקה לדבריו, איננו מעוגן בבסיס חוקי כלשהו. "זה נכנס בתוך עולם יחסי העבודה הקיבוציים, ולוועד עומדת הזכות לדרוש דרישות והצדדים צריכים להגיע להבנות. במקום שאין ארגון עובדים שדורש שהחברה תדאג לפנסיונרים שלה, כמעט ואין שום סיבה שזה יקרה. אף אחד בדירקטוריון לא יקום להגיד 'מה אתם אומרים, אולי נחלק גם לעובדים', כל שכן לפנסיונרים. עם זאת, בחברות גדולות כמו התעשייה האווירית, הרבה פעמים כן חשוב להנהלה לשמור על יחסים טובים עם הפנסיונרים. רבים מהם הם אנשים עם ידע מקצועי מאוד עשיר, וחלקם מגיעים עוד להתנדב או לייעץ לחברה".

יאיר כץ, יו"ר ארגון עובדי התעשייה האווירית, אמר ל'דבר': "אנחנו נמצאים בעיצומו של המו"מ עם הממשלה. סוגיית תגמולי העובדים טרם עלתה לשולחן הדיונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!