דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת החינוך

ועדת ביטון / בנט: סיורים בעיירות פיתוח ושינוי תכנית הלימודים - כבר השנה

בישיבה בנוכחות שר החינוך נפתלי בנט ומחבר הדוח ארז ביטון הוצגו הצעדים המתוכננים ליישום ההמלצות כבר בשנת הלימודים הקרובה. ביטון: "לשכנע את הישראלים שיש מקום ללימודי המזרח".

פגישת ועדת החינוך בנושא מסקנות דו"ח ביטון. צילום: דבר ראשון.
פגישת ועדת החינוך בנושא מסקנות דו"ח ביטון. צילום: דבר ראשון.
דוד טברסקי

ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון מיוחד, במעמד שר החינוך נפתלי בנט והמשורר ארז ביטון, על הצעדים ליישום מסקנות דוח ועדת ביטון ,המתוכננים לצאת לפועל כבר בשנת הלימודים הקרובה.

ועדת ביטון קראה להכניס תכנים ממורשת יהדות ספרד לתוך תכניות הלימוד בבתי הספר, באקדמיה ובתרבות. בין היתר, המליצה הוועדה להרחיב את המקום שניתן לסיפוריהן של הקהילות היהודיות בארצות האסלאם ועל תפקידן בבניית הארץ.

עם פרסומו, עורר הדוח תגובות רבות מכל קצוות הקשת הפוליטית, החינוך והתקשורת. לצד שבחים רבים על עומקן ורצינותן של המלצות הוועדה, הופנתה כלפיהן גם ביקורת רבה, שאף גלשה במקרים מסוימים לסערה של ממש. הסערה סביב הנושא הגיעה לשיאה עם הדברים שפרסם בדף הפייסבוק שלו מבקר הקולנוע גידי אורשר, בעקבותיו הושעה מתפקידו בגלי צה"ל.

"צריך להודות לסופר ולמשורר ארז ביטון על האומץ הרב, שלמרות החשש וההסתייגויות הרבות שליוו אותו כדי להכניס את כל מלוא העומק לתוך מבחנה צרה, בלי שהוא יאבד מאיכויותיו ומשמעותו," פתח את הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס).

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס אף הוא בהערכה לעבודת הוועדה ואמר כי "לפני שמונה חודשים הבנתי שאנחנו מספרים סיפור יהודי חלקי, וסיפור ציוני חלקי. אפשר לשאול כל אדם מה השכונה אליה יצאו מהחומות ויודעים שזו משכנות שאננים, אבל שוכחים את מחנה ישראל. בטיולים שנתיים יורדים לנגב ועוצרים בשדה בוקר, וזה מצוין, אבל לא מבקרים את דימונה וירוחם בשביל לשמוע את סיפור ליבת ההתיישבות בנגב ובגליל. מספרים חלק מהסיפור וזה חבל עבור כולנו".

נפלתי בנט התייחס בדבריו ליישומים שהוא מקווה שיצאו לפועל כבר בשנת הלימודים הקרובה. בין היתר סיפר בנט שבשנה הקרובה יבקרו תלמידים בעיירות הפיתוח ויוכנסו סיפוריהם ותרבותם של קהילות יהדות ארצות ערב לתכנית הלימודים בהיסטוריה ובספרות.

לדברי שר החינוך, הוקמה במשרד ועדה ליישום המלצות הדוח שסימנה שלושה עקרונות לפעולתה. "צריך לבנות יישום לצמיתות שלא יהיה קוסמטי, דגש על תוכני הלימוד," אמר בנט, "שנית, השיח הוא שיח של אחדות, לא נבנה מערכת שתלמד בנפרד את לימודי המזרח אלא בתוך לימודי היסטוריה והספרות ישולב התוכן. המרכיב השלישי יהיה צעדים קונקרטיים כבר בשנת הלימודים הקרובה לצד פעולת עומק שתיקח שנים, צריך זמן בשביל זה".

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, דיברה אף היא על יישומה של התכנית כבר בשנת הלימודים הקרובה.  "הדוח מאוד גדול ומורכב, ואני מקווה שעד סוף אוגוסט נסיים את תכנית היישום ונתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה," אמרה, "אנחנו עסוקים בתהליך השלם, המעגל הבית ספרי, טקסים מועדים וכד'. המעגל קהילתי, מעגל ארצי – תכנים ותכניות, והמעגל היהודי – מקורות, דמויות, אירועים, יוצרים וכן הלאה".

"לא חצי עם ולא שני חצאים של עם"

הדיון בוועדה כלל גם התייחסות לביקורת הרבה שהופנתה כלפי מסקנות הוועדה. "בימים האחרונים שמעתי ביקורת על אותה תכנית של סיורים לעיירות הפיתוח. שאלו אותי אם תכנית הסיורים תהיה בשמורות טבע של עדות המזרח או במכוניות ספארי," אמר בנט. "אני אגיד לאנשים שאם זה מזכיר להם טיול ספארי – אני מציע לכם להיות הראשונים לאוטובוס לסיור, האמירות האלו רק מחזקות את הצורך שאנחנו עושים את הדבר הזה נכון, זה נובע מהמון בורות".

המשורר ארז ביטון, שעמד בראש הוועדה, התייחס גם הוא לביקורת הקשה שהוטחה בו. "את הדוח הנחיתי מתוך אהבה עמוקה ואחדות של עם ישראל, לא חצי עם ולא שני חצאים של עם. אנחנו עם אחד," אמר.

לדבריו, הופתע ביטון מהמהומה שחולל הדוח, שכן כוונתו הייתה לבדוק מה קיים בתכניות הלימוד, והבטיח שבוגרי מערכת החינוך יצוידו במרכיבי זהות והיסטוריה עשירים יותר.

"יש לדבר צדדים מכאן וכאן. מצד אחד מגיעים אליי אנשים ומתייחסים אליי כמזוזה – 'אתה הרחבת את לבנו אתה זקפת את קומתנו' – ואני עומד ומשתעל – מה עשיתי סך הכול," הוסיף, "מהצד השני – אנשים פוגעים בשליח. אני מקבל מכתבי נאצה, אני אמרתי לאשתי – נאצה, השמצה, ככה זה הולך?"

בסיכום דבריו, בירך ביטון את שר החינוך ואת המשרד שהוא עומד בראשו על הצעדים שנקטו והביע אמון שייושמו המלצות הדוח. עם זאת, ביקר את התנהלותם של משרד החינוך ומערכות החינוך והאקדמיה בישראל לאורך השנים, על כך שהזניחו את יהדות ארצות המזרח.

"אני לא פוליטי ולא מקווה להטבות כלשהן ואני נתון כל כולי לעניין עצמו," אמר, "היו לי הרבה מחלוקות רבות עם השר ועם המנכ"לית. אבל שוכחים שהמשרד בגינו יש את כל המחדלים הללו, הוא גם זה שביקש את התיקון והוא זה שהולך לממש את הממצאים הללו – המלחמה שלי הייתה כפולה, לשכנע כלפי חוץ את הישראלים שיש מקום ללימודי המזרח ולשכנע את משרד החינוך לממש את הדברים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!