דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

חוק הלאום / בג"ץ דן בחוק הלאום, ראש הממשלה: "לבית המשפט אין סמכות לדון בחוק יסוד"

נתניהו מתח ביקורת על הדיון: "אין לו מקום" | יו"ר הכנסת לוין שלח מכתב לנשיאה אסתר חיות: "לא נכבד את הפסיקה אם ייפסל" | בני גנץ: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה"

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות דן הבוקר (שלישי) ב-15 עתירות נגד חוק הלאום. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על קיומו של הדיון ומסר: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד". מחוץ לאולם התחוללה מהומה ונציגי העדה הדרוזית צעקו לעבר יוזם החוק ח"כ דיכטר קריאות גינוי.

עוד אמר נתניהו: "עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת – הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל. המחלוקות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם – בכנסת. עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בג"ץ בעתירה שלה".

הבוקר שלח יו"ר הכנסת יריב לוין מכתב חריף לנשיאת העליון חיות שבו דרש להימנע מהתערבות שיפוטית בחקיקת יסוד: "הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האספה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להיפך. עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בתגובה: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות. הם לא הצליחו עד היום, ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד".

החוק, שאושר בכנסת ב-2018 כחוק יסוד, מעגן בין היתר את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את עקרון קיבוץ הגלויות ומעמד השבת ומועדי ישראל.

הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
הפגנת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

החוק עורר התנגדות בקרב ערביי ישראל והעדה הדרוזית, וכן מצד יהודים רבים שסבורים כי הוא פוגע באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. העותרים דורשים לבטל את חוק הלאום, ובעיקר את הסעיפים המבטלים את מעמדה הרשמי של השפה הערבית ומעגנים את ההתיישבות היהודית כערך עליון.

בין העותרים: ח"כ לשעבר אכרם חסון שכיהן מטעם כולנו, העיתונאי לשעבר וראש מועצת דלית אל-כרמל רפיק חלבי ושורה של ארגונים דרוזים, מורסי אבו מוך, ראש העיר באקה אל-גרבייה ועדת המעקב העליונה של אזרחי ישראל, סיעות מרצ והרשימה המשותפת, ארגון עדאללה, האגודה לזכויות האזרח, וכן מספר קבוצות של אנשי רוח בהם סמי מיכאל ומיכה אולמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!