דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

ייצור מקומי / מנכ״ל מועצת הצמחים: ״כשמביאים לישראל פירות וירקות גם כשלא חסר, זו מכה גדולה לחקלאים״

ביקורת על מדיניות עידוד הייבוא של ישראל בוועידת החקלאות ה-11 שנערכה בסימן משבר הקורונה | שר החקלאות: ״היעדר תקציב ל-2021 גוזר דריכה במקום״

ירון בלחסן מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל במטע האגסים ברמות נפתלי. למצולם אין קשר לכתבה (קרדיט: ארגון מגדלי הפירות)
ירון בלחסן מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל במטע האגסים ברמות נפתלי. למצולם אין קשר לכתבה (קרדיט: ארגון מגדלי הפירות)
הדס יום טוב

"המכס בישראל מאפשר ייבוא למגוון רחב של מוצרים שמיוצרים בישראל, אין כאן תחרות הוגנת ואין השפעה של ייבוא על המחירים לצרכן" אמר היום (שלישי) יעקב פולג, סמנכ"ל בכיר לסחר חוץ בכנס החקלאות בכנס החקלאות ה-11.

בכנס המתקיים בסימן משבר הקורונה והתמודדותם של החקלאים והצרכנים הישראלים עמו, דנו בעניין מכסי הייבוא של מוצרים חקלאיים מחו"ל לישראל, ובעקבות נתונים שהציג משרד החקלאות שהצביעו על כך שבשנת 2019 יובאו 178 אלף טון פירות וירקות.

שר החקלאות אלון שוסטר פתח את הכנס ואמר: "אין דוגמא טובה מהחקלאות הישראלית כדי להמחיש עד כמה אנחנו זקוקים לוודאות. אי יציבות מובילה לחוסר ודאות, שמובילה לקיפאון. האיסור על העברת תקציב 2021 גוזר על דריכה במקום בתחום החקלאות בישראל, ונפגעת ישירות מהתקציב שלא התקבל. חקלאות כפי שהיא יכלה להיות היא כזו המוכרת כערך לאומי וכבטחון לאומי וביטחון מזון למדינת ישראל".

שר החקלאות אלון שוסטר (צילום: מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית / ויקימדיה קומונס)
שר החקלאות אלון שוסטר (צילום: מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית / ויקימדיה קומונס)

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים הוסיף: "מגדלים רבים ביקשו ממני לפנות ישירות לשר האוצר, ואני פונה אליו – כשמגישים לך צו שבו יוכלו להביא לישראל פירות וירקות גם כשלא חסר, אני מבקש ממך להימנע מזה. זו יכולה להיות מכה גדולה". שי חג'ג' יו"ר מרכז המועצות האזוריות הוסיף: "הבעיה העיקרית בחקלאות הישראלית היא שלא נותנים לה אופק. למה שחקלאי ישראלי יקים חממה אם עוד שנה יכניסו לו ייבוא?"

שי בן אבי, מנהל תחום ירקות שופרסל הודה לחקלאי וספקי שופרסל, אך נמנע מלהגיד כי הרשת תעדיף ייצור ישראלי על פני ירקות ופירות מיובאים. "הרגשנו את הצריכה עולה, עבדתם קשה. אנחנו בית לחקלאות הישראלית, רק כשאין נביא ייבוא. כשיש בעיות של טבע אנחנו נדרשים להביא ייבוא".

בהמשך הוועדה נידון עניין בטחון המזון במשבר, ויעקב פולג הדגיש כי בגידול האוכלוסייה תהיה תחרות על מזון ויהיה צורך חיוני באספקת מזון. "במרץ האחרון מדינות הגבילו את הייצוא משטחן למדינות העולם והן דואגות לביטחון המזון של אוכלוסייתן בראש ובראשונה. מדינת ישראל היא היחידה שמפחיתה את המכסים בצורה וולונטרית. למשל האיחוד האירופי מגדיל את המכס ככל שערך המוצר המיובא נמוך יותר".

צבי אלון, מנכל מועצת הצמחים (תמונה באדיבות מועצת הצמחים)
צבי אלון, מנכל מועצת הצמחים (תמונה באדיבות מועצת הצמחים)

"הייבוא לא צריך לפגוע בחקלאים"

ד"ר נחום איצקוביץ מנכל משרד החקלאות הוסיף: "בטחון המזון מדובר בכל מדינות העולם. מדובר באבטחה של הספקת מזון בריא לכלל משקי הבית במדינה, בייחוד בעתות חירום. אין מדינה בעולם שמייצרת את כלל צרכיה – הקפה מגיע לכולם מדרום אמריקה והאורז מהמזרח הרחוק. ייבוא זו לא מילה גסה, אבל על הייבוא להיות מושכל ולא משתולל, לא דורס את החקלאות הישראלית".

"זה מצב חירום ועלינו להיערך לקרב, לשמר את הידע המקומי, ליצור מחקר ופיתוח בתחום ולאפשר את המשך ההסתמכות של המשק הישראלי על הייצור הישראלי. חוץ מזה, אזרחי מדינת ישראל מעריכים את החקלאות הישראלית ומעדיפים אותם". איצקוביץ טען כדוגמא כי אין תחליף ביישובי הצפון לענף הלול, אין מקורות תעסוקה אחרים.

עובדים מתאילנד בחקלאות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90)
עובדים מתאילנד בחקלאות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90)

פולג הוסיף: "נכון להיום בוטלו מכסות הייבוא הפטורות בחגים שפגעו בחקלאים, אבל כל מי שרוצה יכול היום לייבא. לא ניתן לעצור ייבוא ברגע שהמכס משולם והיבואן מצויד בתעודות המתאימות. המכס בישראל מאפשר ייבוא למגוון רחב של מוצרים שמיוצרים בישראל"

"החקלאות הישראלית לא יודעת להתמודד עם מחירי ההיצף של תוצרת הייבוא שמסובסדים באירופה. החקלאי הוא לא זה שמעלה את המחירים, יש פה מדיניות ממשלה" אמר צבי פינקלשטיין, חקלאי מרמת הגולן. "מישהו חוגג עלינו ואנחנו סובלים".

אושיק אפרים, מנכ"ל פרי גליל, טען כי כל פעם שמתחלף שר עניין הייבוא צץ. "גם כחלון הביא 10,000 טון ייבוא לפני החגים, זה פופוליזם בלבד, זה לא באמת מוריד מחירים לצרכנים".

רובין מפורום קהלת תקף וטען: "הדיון מנותק לחלוטין, אין הצדקה לחסום ייבוא, אנשים רוצים לעשות משהו חוקי ולא אמורה להיות שום בעיה עם זה, ללא קשר למחסור או מחיר. לבני אדם במדינת ישראל שמורה הזכות להביא מחו"ל מה שהם רוצים ולמכור אותו למי שהם רוצים באיזה מחיר שהם רוצים, זה עניין של חירות".

על כך הגיב לו פולג: "אין תחרות הוגנת. הייבוא מסובסד ומתבצע בעלויות ייצור נמוכות, זו לא תחרות הוגנת. צריך לזכור שכשהמכס מופחת, כמו שהיה עם החמאה לאחרונה, המחירים דווקא עולים. אין השפעה של ייבוא על המחירים לצרכן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!