דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

כלכלת הקורונה / מנכ״ל רשות הטבע והגנים: ״הצענו לאוצר להעסיק 50,000 מובטלים ברשות, והם אישרו רק 500״

בצל הקורונה, מספר המטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ירד בחצי, על פי נתוני רשות הטבע והגנים תיירות החוץ ירידה ב-77%

מטיילים ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
מטיילים ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

מספר המטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ירד בחצי, בצל משבר הקורונה, ועמד על 5,408,282 מטיילים בלבד בשנת 2020, כך על פי נתוני רשות הטבע והגנים שנחשפו במסיבת עיתונאים לסיכום השנה. עוד נחשף, כי מרבית הירידה התבטאה בתיירות חוץ שחוותה ירידה של 77%.

ברשות מציינים כי בשל התו הסגול והגבלת התפוסה בשמורות מספר המטיילים מהארץ נמוך גם הוא. כאמור שמורות הטבע והגנים הלאומיים היו סגורים במהלך הסגרים שנפלו על חגי פסח וסוכות העמוסים במטיילים בימים כתיקונם.

"בזכות עובדי רשות הטבע והגנים המסורים מאוד למשימתם ועבודתם, יצירתיות וחדשנות הצלחנו בכל זאת לאפשר למיליוני ישראלים לחזור ולטייל בטבע בבטחה, בין היתר באמצעות גיבוש מהיר של תו סגול מיוחד לשמורות ולגנים הלאומיים ובמרכזו מערכת תיאום ביקור באתרים שפותחה בזמן שיא של כעשרה ימים בלבד" אמר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין

גולדשטיין ציין מספר מיזמים באמצעותם הצליחה הרשות להגדיל את מספר המטיילים, בניהם הקמת מערכת הזמנת מקום בשמורות, הגדלת מספר מינוי המטמון, הארכת שעות פעילויות השמורה בלילות הקיץ, וכן פרויקטים בשיתוף משרדי התרבות, התיירות להעסקת אמנים ומורי דרך באתרים.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין במפגש העיתונאים השנתי (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין במפגש העיתונאים השנתי (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

בנוסף סקרה הרשות את מצב בעלי החיים בשמורות בזמן הקורונה, כאשר בקרב אוכלוסיית הנשרים נרשמה עלייה במספר הפרטים שעומד בשנת 2020 על 220. בנוסף בקרב אוכלוסיית הצבאים בישראל נרשמה גם כן יציבות. בקרב העיט הניצי נרשמה השנה תמותה רחבה כאשר לפי ד"ר יהושע שקדי המדען הראשי ברט"ג  רק השנה התחשמלו 8 פרטים במאגר תרצה בבקעת הירדן בלבד. לכן קרא שקדי לחברת החשמל להתגייס למגן את קווי מתח במטרה למנוע ההתחשמלות של בעלי כנף.

עלייה מרשימה נרשמה השנה גם בקרב צבי הים, כאשר נרשמו בשנת 2020 כמות שיא של צבי ים חומים וירוקים "אנחנו קוטפים את הפירות עכשיו של התהליכים הממשקיים שהתחלנו כבר לפני 30 שנה". אמר שקדי שמייחס את השיא בהטלות צבי ים לפעולות שהתחילו ברשות כבר לפני 30 שנה במטרה לשמור על המינים ולאו דווקא לקורונה.

אבקוע צב ים בדרך אל הים (צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים)
אבקוע צב ים בדרך אל הים (צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

מלבד מספר המטיילים ומצב בעלי החיים התייחס גולדשטיין בנאומו גם למצב המשק עקב משבר הקורונה ואמר כי "הצענו לאוצר להעסיק 50,000 מובטלים ברשות, שהם יועסקו בניקיון, ביעור מינים פולשים ושימור ארכיאולוגי, שאלה דברים שצריך שהמדינה בכל מקרה צריכה להשקיע בהם" אמר גולדשטיין והרחיב כי "במקום שהמובטחים יישבו בבית, יקבלו דמי אבטלה ויהיו מתוסכלים אז שנעסיק אותם בשמירה על הטבע בתמורה להפרש בין שכר מינימום לדמי אבטלה מדובר במצב שכולם מרווחים"

לטענת גולדשטיין, למרות הפוטנציאל הרב הסכים האוצר לפיילוט של 500 עובדים בלבד, ולפי גולדשטיין התוצאות טובות מאד וההבדל במצב הטבע מבחינת ניקיון ומינים פולשים השתפר משמעותית במקומות בהם פועלים עובדים מטעם הפיילוט. "מדינות בעולם עשו התאוששות ירוקה ואנחנו רחוק מאחור".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!