דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורסה

שוק ההון / אלמלא ההיי-טק, היינו רואים כי הבורסה מושפעת מהקורונה הרבה יותר משנדמה לנו

בהסתכלות רחבה על 2020 נראה כי על אף המשבר הכלכלי שפוקד את העולם, מדדי המניות חזרו לעלות אחרי נפילה קלה בחודש מרץ | בפועל היו אלה המניות של חברות ההיי-טק שזינקו בעוד שחברות אחרות הקשורות יותר בכלכלה הריאלית קירטעו | פרשנות

הבורסה של קוריאה הדרומית בזמן מגיפת הקורונה. (AP Photo/Lee Jin-man)
הבורסה של קוריאה הדרומית בזמן מגיפת הקורונה. (AP Photo/Lee Jin-man)
יונתן קירשנבאום

אם מישהו חשב שבבורסה לא הייתה קורונה, הנתונים מראים אחרת: מסיכום שנת 2020 עולה שדווקא קיים "חיבור" גדול יותר של שוק ההון לכלכלה הריאלית ממה שנהוג לחשוב. שוקי ההון העולמיים אולי מנופחים, אבל העליות במדדי הבורסות בשנה האחרונה, על אף המשבר, לא צריכות להפתיע במיוחד, וקשורות בין היתר לרווחים התופחים של חלק מהחברות שמניותיהן נכללות במדדים.

כדי להבין את העניין, צריך לזכור שמדדי מניות, גם בישראל וגם בעולם, מורכבים משקלול של מספר גדול למדי של מניות שונות. בכל תקופת זמן, שווין של חלק מהמניות האלו יכול לעלות, וחלק לרדת במקביל כך שגם אם המדד כולו עולה, הדבר לא מצביע על ביצועי כל אחת מהמניות שמרכיבות אותו.

סוחר מניות בבורסה של ניו יורק, במהלך המפולת בשוק המניות בחודש מרץ 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)
סוחר מניות בבורסה של ניו יורק, במהלך המפולת בשוק המניות בחודש מרץ 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)

מדד ת"א 35 לדוגמא, שעוקב אחרי שווי המניות של 35 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה הישראלית, ירד בלא פחות מ-15.4% בשנת 2020. באמצע מרץ, עם תחילת משבר הקורונה, המדד צנח ביותר מ-29%, והתאושש רק קלות מאז. למעשה, אין סיבה להיות מופתעים מהעובדה שמדד ת"א 35 צנח בעקבות משבר הקורונה: חלק לא מבוטל מהמניות שמרכיבות אותו הן של חברות שנפגעו פגיעה של ממש בעקבות הקורונה.

הבנקים הגדולים, שקיים חשש שיאלצו להפריש להפסדי הון בשיעורים גבוהים, ספגו מכה קשה השנה עם ירידות של 24% במניית הפועלים וירידה של 26.5% במניית לאומי. גם המניה של קבוצת עזריאלי שמחזיקה רשת קניונים שהייתה סגורה חלק ניכר מהשנה ירדה ב-26.6%. מניית חברת איירפורט סיטי שמחזיקה בפארקים תעשייתיים ובנייני משרדים שהיו סגורים לאורך חודשים רבים ירדה בלא פחות מ-30%.

לעומת זאת, מניות ההיי-טק נהנו משנת זינוק בחסות משבר הקורונה. מדד ת"א טק-עילית, שמודד את שווי מניות ההיי-טק הגדולות ביותר, עלה השנה בלא פחות מ-33.7%. אפשר להבין למה. לא רק שההשקעות הישירות בהיי-טק עלו בחסות המשבר, אלא שאותם הסוחרים שראו שהמשבר הולך להשפיע לרעה על שווי מניותיהן של חברות שייפגעו מההגבלות הפנו חלק מהשקעותיהם דווקא למניות היי-טק, מתוך ההנחה שערכן יעלה – דבר שאכן קרה.

למעשה, הפריחה בענף ההיי-טק בזמן הקורונה ייצבה, שלא לומר הצילה, חלק מהמדדים של הבורסה, שהיו עלולים להיראות אדומים באופן מדאיג. לאורך שנת 2020 נמחקו 17 חברות ממסחר בבורסה, אבל לעומת זאת הונפקו 30 חברות חדשות. אלא שמבין חברות אלו היה מספר שיא של 19 חברות היי-טק, שגייסו ביחד 4.6 מיליארד שקלים. בבורסה גם מעריכים שההנפקות של חברות היי-טק, שנהנות מביקוש גבוה למניות ולכן מגיוס הון גדול יותר ברגע ההנפקה, ימשיכו בחודשים הקרובים, כל עוד יישמר היתרון היחסי של הענף.

בורסה בטוקיו, יפן. 28 במאי 2020. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
בורסה בטוקיו, יפן. 28 במאי 2020. (AP Photo/Eugene Hoshiko)

גם הנסיקה בבורסות העולמיות קשורה מעט יותר ממה שנהוג לחשוב להצלחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות בכלכלה הריאלית. מדד הנאסד"ק האמריקאי, שמודד את מניות חברות הטכנולוגיה, עלה ב-40% מאז תחילת השנה, וב-86% מאז הקריסה באמצע חודש מרץ. אחת החברות הגדולות ביותר במדד הנאסד"ק, אפל, נהנתה מעלייה מרשימה ברווחים הריאליים בשנת 2020, ורק בספטמבר האחרון דיווחה על רמה היסטורית של מכירות בהיקף של 64.7 מיליארד דולר.

גם חברת פייסבוק, עוד מניה גדולה מאד במדד, הפתיעה עם הכנסות ריאליות גבוהות מהמצופה. ברבעון השלישי של השנה החברה פירסמה הכנסות של 21.5 מיליארד דולר, מעל להערכות בוול סטריט שהעריכו את הכנסות החברה ב-19.8 מיליארד דולר וגבוה ב-22% מהרבעון השלישי של שנת 2019 בחישוב שנתי. גם הנתון הזה לא צריך להפתיע שכן מספר המשתמשים היומיים בשירותי החברה עלה ב-12% בחישוב שנתי ברבעון השלישי.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!