דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה אווירית

עבודה מאורגנת / קריאה להתפקדות: ועד עובדי תע"א מעודד עובדים להתפקד למפלגות המקיימות פריימריז

בוועד קראו לעובדים להתפקד לכל אחת מהמפלגות המקיימות פריימריז ותואמות את השקפת עולמם האישית | יו"ר הוועד, יאיר כץ: "לשמחתי אני רואה יותר ויותר ועדים, גם בחברות פרטיות, שמעודדים מעורבות פוליטית של עובדים"

יאיר כץ, יו"ר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית (צילום: דוברות ההסתדרות)
יאיר כץ, יו"ר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בוועד עובדי התעשייה האווירית קוראים לעובדים להתפקד למפלגות הפוליטיות. "עד היום, רק הודות לכוח הפוליטי שצברנו יחד באמצעות התפקדות למפלגות המקיימות הליך בחירות מקדים, פריימריז, הצלחנו במקומות שאחרים נכשלו. הכוח שלנו, המפקד, הוכיח את עצמו". נאמר בסרטון שפרסם מוקדם יותר השבוע על ידי הועד.

"המפקד הפוליטי הוא כיפת הברזל שלנו. הוא הוכיח את עצמו בעבר, אבל לא לעולם חוסן. אם לא נהיה חזקים יותר, משפיעים יותר, לא נוכל לעמוד בפני האתגרים שעוד נכונו לנו. אז אנחנו עושים מעשה, מתפקדים ומשפיעים".

בראיון ל'דבר' הסביר כץ את המהלך: "לשמחתי אני רואה יותר ויותר ועדים, גם בחברות פרטיות, שמעודדים מעורבות פוליטית של עובדים. גם אחרים מבינים שאם רוצים להשפיע באמת צריך להיות מסוגלים להגיע באופן ישיר לפוליטיקאים ולמקבלי ההחלטות.

לדבריו של כץ, המפקד הפוליטי הוא כלי לשמירת זכויות העובדים, מבלי שיאלצו להפעיל את כוחם הארגוני, ולפגוע בשקט התעשייתי והרציפות העסקית של החברה. "אחרי הכל, אני חושב שאם בעלי ההון משלמים הון עתק ללוביסטים כדי לקדם את המטרות שלהם, אין שום פסול במהלך דמוקרטי ולגיטימי של עובדים להתפקד למפלגה שהם מזדהים עמה כדי שקולם יישמע".

בסרטון מוצגים שני הישגים משמעותיים של ארגון עובדי התעשייה האווירית בתקופה האחרונה: מניעת הניסיון להפריט באופן חד-צדדי חלק מהחברה וכן את עצירת הכוונה לפטר כ-900 עובדים. הסרטון מדגיש כי בזכות כוחם הפוליטי, העובדים הצליחו למצוא אוזן קשובה גם אצל שר האוצר וגם אצל השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דודי אמסלם.

מתפקדים, מתחזקים, משפיעים!Histadrut – ההסתדרות החדשה סתדרות

Posted by ‎יאיר כץ‎ on Saturday, December 19, 2020

לצד זאת, הסרטון מצביע על התחזקות הכוחות הפוליטיים והכלכליים בישראל, "הרואים בעובדים את הבעיה ולא את הפתרון", כדוגמת חבר הכנסת נפתלי בנט (ימינה) שהתבטא בחריפות כנגד וועדי העובדים.

הסרטון מתייחס גם למשבר הכלכלי העולמי שפגע ספציפית בעולם התעופה והתעשייה ונאמר בו: "כוחות השוק דוחפים לרפורמות משמעותיות ומסמנים אותנו העובדים, בדגש על ועדי העובדים, כמקור כוח שיש להחלישו. הם רוצים לפגוע בנו, להרוס, להחליש את הוועדים שמאפשרים יציבות תעסוקתית. הם פשוט רוצים יותר כוח ושליטה".

הסרטון איננו קורא להתפקדות למפלגה ספציפית, כי אם בכלל למפלגות בהן יש פריימריז, רשימה שנראה שהולכת ומתקצרת. אין ספק שכיום המפלגה המרכזית אליה מתפקדים עובדי התעשייה האווירית היא מפלגת הליכוד.

היסטוריה של נציגות פוליטית לנציגי העובדים

לועד עובדי התעשיה האווירית יש היסטוריה ארוכה של נציגות פוליטית שצמחה מתוך הועד. בכנסת הנוכחית מכהנים חבר הכנסת חיים כץ אביו של יאיר כץ ומזכיר ארגון העובדים לשעבר בעצמו, וחברת הכנסת אתי עטיה שכיהנה בעברה כראש לשכת יו"ר הוועד בתעשייה האווירית. בשנות השמונים היה זה חבר הכנסת יעקב שפי, שכיהן מטעם מפלגת העבודה ושימש כמזכיר ארגון עובדי התעשיה האווירית.

מוקדם יותר השנה סגרה הפרקליטות את התיק נגד יאיר כץ לאחר שב-2017 נחקר בטענה כי הפעיל לחצים פסולים על עובדים להתפקד לליכוד. הפרקליטות מצאה כי הוועד אכן פעל לקידום התפקדות של עובדים לליכוד, אך לא נמצאו כל ראיות לכך שהדבר נעשה באופן פלילי.

"אף פעם לא היה לנו ספק על החשיבות ההסברתית של המפקד הפוליטי. תמיד עשינו זאת באמצעות הסברה, וכל אחד מהעובדים שלנו רשאי לקחת בזה חלק או שלא לקחת בזה חלק, להתפקד למפלגה כזו או למפלגה אחרת", הסביר כץ. "היה מי שניסה לפגוע בכוחנו בדרכים לא לגיטימיות, וזה לא צלח".

"הפרשה הזו נפתחה בסערה אך נסתיימה בקול ענות חלושה. אנחנו, על כל פנים, נמשיך בדרך שלנו כי המטרה שלנו חשובה: לשמור על זכויותינו מבלי להזדקק לכוחנו הארגוני, תוך שמירת השקט התעשייתי והרציפות העסקית של החברה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!