דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורסה

שוק ההון / סיכום שנת הקורונה בבורסה: הבנקים והקניונים ספגו ירידות, ההיי-טק ממשיך לפרוח

שוק ההון בישראל משקף נאמנה את פעילות הכלכלה הריאלית, קבוצת עזריאלי צנחה ב-26.6%, מדד ת"א טק-עילית עלה ב-33.7%

עובדים בחברת הייטק ועובדים בחברת בגדים (צילום: פלאש90)
עובדים בחברת הייטק ועובדים בחברת בגדים (צילום: פלאש90)
יונתן קירשנבאום

הבורסה הציגה אתמול נתונים לסיכום 2020, ומה שעולה מהם זה שהחיבור בין שוק ההון לכלכלה הריאלית משמעותי יותר ממה שנהוג אולי לחשוב.

שווקי ההון העולמיים מנופחים, אבל העליות במדדי הבורסות בשנה האחרונה, על אף המשבר, לא צריכות להפתיע במיוחד. הבורסה מייצרת למעשה תמונת מראה לפעילות הריאלית והעליות קשורות בין היתר לרווחים התופחים של חלק מהחברות שמניותיהן נכללות במדדים.

הבורסה בתל אביב (צילום: אדם שולדמן/פלאש90)
הבורסה בתל אביב (צילום: אדם שולדמן/פלאש90)

מדד ת"א 35 עוקב אחר מצב המניות של 35 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה הישראלית. המדד הזה ירד בלא פחות מ-15.4% בשנת 2020. באמצע מרץ, עם תחילת משבר הקורונה, המדד צנח ביותר מ-29%, והתאושש חלקית מאז.

כשנכנסים אל הנתונים, אין סיבה להיות מופתעים מהעובדה שמדד ת"א 35 צנח בעקבות משבר הקורונה: חלק לא מבוטל מהמניות שמרכיבות אותו הן של חברות שנפגעו פגיעה ממשית בעקבות הקורונה.

הבנקים הגדולים, צפויים לרשום ב-2020 הפסדי הון בשיעורים גבוהים. במקביל המניות שלהם ספגו מכה קשה השנה עם ירידות של 24% במניית הפועלים וירידה של 26.5% במניית לאומי. גם המנייה של קבוצת עזריאלי שמחזיקה רשת קניונים שהייתה סגורה חלק ניכר מהשנה ירדה ב-26.6%. מניית חברת אירפורט סיטי שמחזיקה בפארקים תעשייתיים ובנייני משרדים שהיו סגורים לאורך חודשים רבים ירדה בלא פחות מ-30%.

כלכלה של מטה וכלכלה של מעלה

בצד השני של המשבר עומדות מניות ההיי-טק שנהנו מזינוק ברווחים בחסות משבר הקורונה. מדד ת"א טק-עילית, שמודד את שווי מניות ההיי-טק הגדולות ביותר, עלה השנה בלא פחות מ-33.7%. אפשר להבין למה.

תעשיית ההיי טק "קרית עתידים", רמת החייל בתל אביב (משה מילנר/ לע"מ)
תעשיית ההיי טק "קרית עתידים", רמת החייל בתל אביב (משה מילנר/ לע"מ)

מצד אחד, ההשקעות הישירות בהיי-טק עלו השנה, מצד שני, הסוחרים בשוק ההון ראו שהמשבר משפיע לרעה על שווי מניותיהן של חברות שנפגעות מההגבלות והפנו חלק מהשקעותיהם דווקא למניות היי טק, מתוך ההנחה שמדובר בענף שפחות צפוי להיפגע מהמגיפה, מה שאכן קרה בשנה האחרונה.

למעשה, הפריחה בענף ההיי-טק בזמן הקורונה ייצבה, שלא לומר הצילה, חלק המדדים של הבורסה, שהיו עלולים להיראות אדומים באופן מדאיג. לאורך שנת 2020 נמחקו 17 חברות ממסחר בבורסה, אבל לעומת זאת הונפקו 30 חברות חדשות. מבין החברות החדשות נרשם מספר שיא של 19 חברות היי-טק, שגייסו ביחד 4.6 מיליארד שקלים.

התופעה מתעצמת כשנזכרים שמדובר על ימים של משבר כלכלי עמוק. בבורסה גם מעריכים שהמגמה הזו תימשך גם בחודשים הקרובים, כל עוד ישמר היתרון היחסי של הענף.

גם בעולם, ההי טק מוביל את המסחר

הנסיקה בבורסות העולמיות קשורה מעט יותר ממה שנהוג לחשוב להצלחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות בכלכלה הריאלית. מדד הנאסד"ק האמריקאי, שמודד את מניות חברות הטכנולוגיה עלה ב-40% מאז תחילת השנה, וב-86% מאז הקריסה באמצע חודש מרץ.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג (AP Photo/Mark Lennihan)​
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג (AP Photo/Mark Lennihan)​

אחת החברות הגדולות ביותר במדד הנאסד"ק, אפל, נהנתה מעלייה מרשימה ברווחים הריאליים בשנת 2020, ורק בחודש ספטמבר האחרון דיווחה על רמה היסטורית של מכירות בהיקף של 64.7 מיליארד דולר.

חברת פייסבוק, עוד מניה חשובה מאד במדד, הפתיעה עם הכנסות ריאליות גבוהות מהמצופה. ברבעון השלישי של השנה החברה פרסמה הכנסות של 21.5 מיליארד דולר, מעל להערכות בוול סטריט שצפו לחברה הכנסות של ב-19.8 מיליארד וגבוה ב-22% מהרבעון השלישי של שנת 2019 בחישוב שנתתי. גם הנתון הזה לא צריך להפתיע, מספר המשתמשים היומיים בשירותי החברה עלה ב-12% בחישוב שנתי ברבעון השלישי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!