דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת האפליקציה

כלכלת האפליקציה / מסעדנים שמאסו בוולט ותן ביס מקימים אפליקציה עצמאית: ״גוזרים עלינו קופון מטורף״

יוזם המהלך, השף יונתן בורוביץ': ״הבנו שהסחטנות של חברות המשלוחים תמשיך גם אחרי הקורונה, אנשים מפחדים להתעסק עם הענקיות האלה״

יהונתן בורוביץ. ״לוקחים אחריות על גורלנו״ (צילום: אנטולי מיכאלו)
יהונתן בורוביץ. ״לוקחים אחריות על גורלנו״ (צילום: אנטולי מיכאלו)
הדס יום טוב

משיבים מלחמה ל׳וולט׳: עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" מקימה אפליקציית משלוחים חדשה. יו"ר העמותה, השף יהונתן בורוביץ', ל'דבר': "מבחינת וולט המסעדנים הם בדיוק כמו השליחים, רק ספקים של האפליקציה".

בעלי המסעדות ספגו את אחת המכות הקשות ביותר במשבר הקורונה, באותו הזמן הם ראו כיצד אפליקציות המשלוחים, ובראשן וולט, פורחות על חשבון הכנסותיהם המתדלדלות. מכל מנה שיוצאת מהמטבח שלהם, חברות המשלוחים גוזרות נתח משמעותי. חלקם נאלצו לחתום על הסכמים דרקוניים כדי לשרוד, והרגישו שמדובר בניצול ציני של משבר הקורונה.

מחוץ למסעדה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
מחוץ למסעדה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

"הבנו שיש כשל שוק מאוד משמעותי בתחום משלוחי האוכל, והקורונה רק חיזקה וחידדה את מה שאנחנו כבר יודעים" אומר בורוביץ', שחוץ מתפקידו כיו"ר עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" הוא גם בעליה של רשת מסעדות הבשרים M25 בתל אביב.

"באופן עקרוני הראייה שלי היא ליברלית ואני לא אוהב התערבות בשווקים", הוא אומר, "אבל נוצרה לנו מפלצת מול העיניים. אם אומרים 'היד הנעלמה', אז היד הזאת היא נעלמה מאוד".

הם גוזרים עלויות מטורפות של מעל ל-30% אחרי מע"מ למשלוח, כשמתח הרווחים בענף הוא בין 5% ל-8% למנה. אז איך אפשר לעבוד כשגוזרים עלייך קופון כזה?"

"אני הפסקתי לעבוד במסעדות שלי כי העבודה רק עם משלוחים פשוט לא משתלמת, ויש דוגמאות כאלה למכביר" אומר בורוביץ', ומסביר שזה פשוט לא שווה את זה. "זה לא מכניס מספיק. הם גוזרים עלויות מטורפות של מעל 30% אחרי מע"מ למשלוח, כשמתח הרווחים בענף הוא בין 5% ל-8% למנה. אז איך אפשר לעבוד כשגוזרים עלייך קופון כזה?"

יש מסעדות שמות על וולט בין 150 ל-300 אלף שקל בחודש

בורוביץ' מצביע על פרסום החוזה הדרקוני שחברת וולט חותמת עם המסעדנים שעובדים עמה, בו היא דורשת לא פחות מ-27% לפני מע"מ על כל משלוח ו-10% עמלה על איסוף עצמי, 1,000 שקלים לפרסום תמונות באפליקציה, 50 שקלים עלות חודשית קבועה לממשק המסעדה עם האפליקציה, 100 שקלים לטובת סל פיצוי ללקוחות שיכול להינתן ללא התייעצות עם המסעדה וסעיפים נוספים. הסכם שהביא גם קבוצה של מסעדנים מבאר שבע לנסות בכל כוחם לבלום את כניסת וולט לעיר, מחשש שהדבר יגרום להם לקריסה.

שליחי תן ביס בסגר (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)​
שליחי תן ביס בסגר (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)​

"העמותה שלנו מעולם לא התיימרה לעסוק בפעילות העסקית עצמה", אומר בורוביץ' "אבל הבנו שהסחטנות הזאת של חברות המשלוחים הולכת להישאר גם אחרי הקורונה. לא יכולנו לעמוד מהצד ולא לעשות כלום ולתת למונופול הזה להשתלט לנו על החיים. אז החלטנו לעשות מעשה".

בורוביץ' מתאר את צמיחתו של הרעיון לפתוח אפליקציית משלוחים בבעלות המסעדנים. הם אלו שישקיעו את הכסף במטרה שההשקעה תחזור אליהם וגם שהאפליקציה תשרת את העסקים שלהם ולא להיפך.

האמת היא שאנשים מפחדים להתעסק עם הענקיות האלה, ואני מבין אותם. אבל יש מסעדות גדולות ומצליחות שכבר הצטרפו, ואני כבר מוצף בעוד ועוד טלפונים"

"יש לנו עמותה, תחת העמותה אנחנו נקים חברה כלכלית שתנהל את הפרוצדורה של האפליקציה, בה ישקיעו בעלי המסעדות סכום סביר של בין עשרת אלפים למאה אלף שקל, ולייצר אפליקציה שגם תוזיל את עלויות השילוח ב50% והרווחים שלה יחזרו אליהם דרך העמותה".

"התחלתי בגיוס השותפים, תוך כדי שאני ממנגל בשוק הכרמל, והתחילה להתארגן קבוצה של מסעדות חזקות שהחשבון שלהן אצל וולט הוא גדול וממש מכאיב להן בכיס", הוא אומר. "אני עסוק מאוד בלגייס מסעדנים. האמת היא שאנשים מפחדים להתעסק עם הענקיות האלה, ואני מבין אותם. אבל יש מסעדות גדולות ומצליחות שכבר הצטרפו, ואני כבר מוצף בעוד ועוד טלפונים".

מסעדות ברחוב יפו בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מסעדות ברחוב יפו בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בהתחלה, הוא היה מאוד סקפטי. "מדובר בחברות ענק שמגלגלות מיליונים, אני בסוף טבח וכל מה שבתוך אפליקציות נראה לי מאוד סבוך וחשבתי שזה מחוץ למגרש שלנו. אבל אחרי מחקר כלכלי עצמאי שעשינו הבנו שזה נבנה על טכנולוגיות קיימות שאפשר להשתמש בהן. זה יעלה לנו בסביבות 3 מיליון שקלים, שזה סכום לגמרי בר השגה, במיוחד כשלוקחים בחשבון שמסעדות משאירות אצל וולט בין 150 ל-300 אלף שקל בחדש".

בורוביץ' מאמין שלקוחות יבואו אליהם כי הם המסעדנים. "מה שהחברות האלה עשו זה בעצם לנתק את הקשר בין המסעדה, מי שמכין את האוכל, ללקוח. הן שומרות את פרטי ההתקשרות ואתה מקבל בון (פתק עם פרטי ההזמנה ה.י.ט.) למטבח שאתה ממלא אותו. אנחנו המסעדנים, מבחינתה של וולט, בדיוק כמו העובדים שלהם, הם בעצם ספקים שלה, ואת הטייטל הזה צריך לשבור".

לקחת אחריות על גורלנו בעצמנו

למרות המצב שהוא מתאר, בורוביץ' מודה שמשבר הקורונה גרם לחלק מהמסעדות להתמכר לעבודה עם חברות המשלוחים. "זה כביכול מספק להם תזרים מסוים, רק ככה הן מצליחות לעמוד על הרגליים, ובחברות המשלוחים יודעים את זה טוב מאוד. המטרה שלנו בתור עמותה של מסעדנים היא לא רק שהמסעדות יעמדו על הרגליים, אלא שהרגליים יהיו איתנות. בגלל זה יצאנו למהלך הזה".

האפליקציה הזו היא ביטוי של לקיחת אחריות על הגורל שלנו והרווחים שלה גם ישרתו את המטרה הזו"

בורוביץ' מסביר שחוץ מניסיון הבלימה של אפליקציות המשלוחים, יש לרעיון הזה מטרה נוספת. רווחי המשלוחים יועברו לעמותה ויחזרו אל המסעדנים בצורה של שירות ותמיכה. "האפליקציה הזו היא ביטוי של לקיחת אחריות על הגורל שלנו והרווחים שלה גם ישרתו את המטרה הזו. מה שקורה היום זה שמעבירים חוקים מעל הראש שלנו, אף אחד לא מתייעץ איתנו, אנחנו מגיעים לאות החתומה בספר החוקים ולך תתווכח עם זה".

"אני רוצה שאנחנו נהיה חלק מהתהליך, שתהיה לנו עמותה חזקה, עם לובי חזק בכנסת, עם ייעוץ משפטי, שכל מסעדן, בין אם הוא חבר בעמותה ובין אם לא יוכל להתקשר, כמו שיש באיגוד המלונאים, חברות הגז והדלק ועוד. האפליקציה תהיה חלק מהפיתרון. אני לא איזה סטרטאפיסט שבא לעשות אקזיט עם אפליקציה, אני בא מתוך התעשייה הזו ולמענה, ואני יודע שזה משהו שהמסעדנים צריכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!