דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופיואידים

זוהי אמריקה / מחלקת המשפטים של ארה"ב הגישה תביעה נגד 'וולמארט' בגין חלקה ב'משבר האופיואידים'

לפי התביעה, קמעונאית הענק איפשרה ל-5,000 בתי המרקחת שלה לספק משככי כאבים לבעלי מרשמים שאינם בתוקף | ברשת טוענים כי מדובר בניסיון שקוף להסיט את האשמה מרשות האכיפה שכשלה במאבק במשבר

סניף בקליפורניה של רשת וולמארט (צילום: סוכנות AP)
סניף בקליפורניה של רשת וולמארט (צילום: סוכנות AP)

מחלקת המשפטים האמריקאית החליטה להגיש תביעה נגד רשת 'וולמארט' בטענה שהרשת מכרה תרופות מרשם בניגוד לחוק דרך בתי המרקחת שלה באופן שתרם ל'משבר האופיואידים בארה"ב, מושג המתייחס לתלות ההולכת וגוברת של חלקים גדולים מהציבור האמריקאי במשככי כאבים.

התביעה האזרחית שהוגשה אתמול (שלישי) מדגישה את התפקיד המשמעותי לכאורה של בתי המרקחת של וולמארט במשבר האופיואידים על-ידי הנפקת מרשמים והפצה של חומרים אסורים בשיא המשבר. וולמארט מפעילה יותר מ-5,000 בתי מרקחת בחנויות שלה ברחבי ארה"ב.

מחלקת המשפטים טוענת כי וולמארט הפרה חוקים פדרליים בכך שמכרה תרופות מרשם באלפי מקרים בהם בתי המרקחת שלה ידעו שהמרשמים כי אינם בתוקף, כך לפי ג'פרי קלארק, המשנה לתובע הכללי האחראי על המחלקה האזרחית במחלקת המשפטים.

החוק הפדרלי חייב את וולמארט לאתר הזמנות חשודות ולדווח עליהן למנהל לאכיפת הסמים (DEA) אולם בתביעה נטען כי הרשת לא עשתה זאת. "וולמארט ידעה כי מרכזי ההפצה שלה הפעילו מערכת לא מתאימה לאיתור ודיווח על הזמנות חשודות", אמר ג'ייסון דאן, התובע הכללי במדינת קולורדו. "כתוצאה מהמערכת הלא מתפקדת הזאת, במשך שנים לא דיווחה וולמארט על אף הזמנה חשודה. במילים אחרות, בתי המרקחת של הרשת הזמינו אופיואידים באופן בלתי מפוקח ובלתי מוסדר".

לפי התביעה, המשתרעת על-פני 160 עמודים, הרשת הקשתה על בתי המרקחת שלה לעמוד בחוקים בהפעילה "לחץ כבד" על בתי המרקחת לעמוד בקצב מהיר של אספקת מרשמים בשעה שבמקביל מנעה מהם את הסמכות לסרב באופן גורף להיענות למרשמים שבתי המרקחת ידעו כי הם מונפקים על-ידי גורמים שאינם מורשים לכך.

הרשת הגיבה לתביעה בטענה כי מדובר בחקירה הנגועה בהפרות אתיות היסטוריות מצד מחלקת המשפטים ולדבריהם "התביעה ממציאה תיאוריה חוקית המאלצת את בתי המרקחת לעמוד באופן לא חוקי בין הלקוחות לבין הרופאים, ומשובצת באי-דיוקים עובדתיים ובמסמכים שנבחרו בקפידה באופן שמוציא אותם מהקשר".

לטענת הרשת היא אפשרה לבתי המרקחת לסרב לספק אופיואידים עבור מרשמים בעייתיים ומאות אלפי מרשמים שכאלה אכן סורבו. עוד טענו כי שלחו ל-DEA עשרות אלפי מסמכים לחקירה וחסמו אלפי רופאים חשודים מאישור מרשמיהם לאופיואידים בבתי המרקחת של הרשת.

התביעה מגיעה חודשיים אחרי תביעה מצד וולמארט עצמה נגד מחלקת המשפטים, התובע הכללי וויליאם בר, שהתפטר מאז והיום מסיים את תפקידו, וה-DEA. בתביעה טענה וולמארט כי חקירה של מחלקת המשפטים מ-2016 זיהתה מאות מקרים של רופאים שהנפיקו מרשמים מפוקפקים שוולמארט לא הייתה אמורה לספק אופיואידים עבורם אולם 70% המשיכו ליהנות מאישור של ה-DEA.

"האשמת הרוקחים על שלא פקפקו ברופאים שה-DEA אישר להם להנפיק מרשמים לאופיואידים היא ניסיון שקוף להעביר אשמה מהכישלון המתועד היטב של ה-DEA לעצור רופאים רעים מלהנפיק מרשמים לאופיאאידים", טענו בחברה.

לפי התביעה של וולמארט, הממשל מנסה להאשים את הרשת בהיעדר רגולציה ומדיניות אכיפה למאבק במשבר. החברה מבקשת מבית המשפט להכריז כי לממשלה אין עילה לתבוע פיצויים אזרחיים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!