דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק החלב

ייצור מקומי / יו"ר ועדת הכלכלה מאיים: לא נאשר את הסדר מחיר המטרה בענף החלב

האוצר שינה באופן חד צדדי את ההסכמות ב-24 שעות האחרונות, וח"כ מרגי סרב לאשר את הארכת ההסדר עד שיוסדרו ההבנות | "הדיון לא רק על הארכת הצו"

מוצרי חלב בסופר (צילום: נתי שוחט/ פלאש90.)
מוצרי חלב בסופר (צילום: נתי שוחט/ פלאש90.)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) סירב היום (רביעי) לאשר את הארכת הסדר מחיר המטרה בענף החלב ואמר לצדדים, "יש לכם שבוע, לכו לסיים את המו"מ ותבואו אחרי הסכמה. קחו בחשבון שאנחנו במצב פוליטי מסוים".

גורמים בכירים במשרד החקלאות מדגישים כי בשל התפזרות הכנסת, מנגנון מחיר המטרה יישאר בתוקף לחצי שנה, למרות שהארכה לא אושרה בוועדת הכלכלה.

"קיבלנו אתמול נייר של האוצר, חד צדדי ולא מוסכם, שלא נותן ודאות למחיר המטרה ולענף החלב ופותח אותו לתחרות לא הוגנת", אמר סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי והוסיף, "הנייר נותן לשר האוצר סמכויות מתוקף חוק החלב, שאנחנו סבורים שאין לו".

חבר הכנסת יעקב מרגי. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90).

בהצעת משרד האוצר שנשלחה אמש מוצע כי כל גידול בצריכת החלב העתידית תגיע מייבוא. הצעה זו מנוגדת להבנות בין הצדדים, שפורסמו על ידי משרד האוצר רק בחמישי האחרון. בהודעה משבוע שעבר נכתב, "תוך שלוש שנים 65% מהגידול בצריכת החלב יסופק באמצעות יבוא במכסות הפטורות ממכס. המתווה יהיה הדרגתי ויתחיל ב-50% משנת 2021 ויעלה בהדרגה מדי שנה. יתר הגידול יסופק באמצעות הגדלת ייצור החלב בשוק המקומי".

נציג משרד האוצר אלי מורגנשטרן אמר,"ההצעה הייתה להסדר לשלוש שנים עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות, אך לפני 24 שעות הסתבר שבמשרד החקלאות לא מסכימים לחתום". מורגנשטרן לא התייחס בתשובתו לכך שהאוצר שינה ביממה האחרונה את תנאי ההסכם.

נציגי החקלאים טענו שניתן להגיע להסכמות והזכירו שללא הסכם חדש או צו המאריך בחצי שנה את המתווה הנוכחי, יתבטל מחיר המטרה והתכנון במשק החלב. "אם לא יהיה תכנון, הגדולים ישרדו, אבל הקטנים יפלו. בשעה אחת אפשר לגמור הסכם", אמר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר ליאור שמחה הזכיר כי "הרווחיות של הרפתן הישראלי היא הנמוכה ב-OECD".

אסף לוי ממשרד החקלאות הציע כי מנגנון מחיר המטרה יוארך ללא מגבלת הזמן כדי שלא לאיים לאלץ את משרד החקלאות והחקלאים להגיע לסיכום לא טוב.

"לא הכל יוקר המחייה. הפתרון הקל של ייבוא לא מעניין אותי. אנחנו גם משק עבודה", אמר לצדדים ח"כ מרגי, "אם רוצים לסגור ענף מסוים או לחסל חצי ממנו, מישהו יצטרך לתת את המענה. הדיון הזה הוא לא רק על הארכת הצו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!