דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסיכולוגים

מערכת הבריאות / הישג לפסיכולוגים: שר הבריאות התחייב למנוע פגיעה בהעסקת המתמחים

בעקבות מאבק שהובילו הפסיכולוגים בשירות הציבורי וקופות החולים, הודיע אדלשטיין על דחייה בשנה של שינוי באופן תקצוב ההתמחויות: "לא אאפשר פגיעה בפסיכולוגים"

הפגנת פסיכולוגים מתמחים כנגד רפורמה בתקצוב השכר למתמחים מול מרכז לבריאות הנפש בדרום תל אביב, 22 בדצמבר 2020. (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת פסיכולוגים מתמחים כנגד רפורמה בתקצוב השכר למתמחים מול מרכז לבריאות הנפש בדרום תל אביב, 22 בדצמבר 2020. (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הודיע היום (רביעי) על דחייה בשינוי באופן התקצוב של מתמחים בפסיכולוגיה בקופות החולים ובמוסדות ציבור, שהעמיד בסכנה את העסקתם של מאות מתמחים בפסיכולוגיה. הודעת השר מגיעה לאחר מאבק שניהל פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, ודרישת קופות החולים לדחות את יישום הרפורמה.  אתמול (שלישי) הפגינו מאות פסיכולוגים בתל אביב כנגד השינוי, והזהירו מעצירת קליטה של מתמחים חדשים והגדלת העומס על מערך בריאות הנפש הציבורי.

"מערכת הפסיכולוגיה חשובה ביותר בעולם המערבי, ובייחוד בתקופת הקורונה. לא אאפשר פגיעה בפסיכולוגים", אמר אדלשטיין. לפי הודעת המשרד, הרפורמה תידחה בשנה, ועד אז התקצוב יימשך באופן הקיים.

השינוי שהכניס את קופות החולים לחוסר ודאות

השינוי המתוכנן, עליו הודיע המשרד בנובמבר השנה, הוא הפסקת תקצוב ההתמחות בפסיכולוגיה בדרך של העברת כסף מראש לקופות החולים ולמוסדות בהתקשרות פטורה ממכרז, והחלפתה בהעברת כסף בדיעבד באמצעות מבחני תמיכה החל מינואר 2021. ההודעה המאוחרת, והעובדה כי מבחני התמיכה טרם פורסמו שבוע לפני כניסת הנוהל לתוקף, הכניסה את קופות החולים לחוסר ודאות וגרמה לעצירת גיוס מתמחים חדשים.

לפי משרד הבריאות, בשנת 2018 הוחלט כי המצב הקיים אינו עומד משפטית במבחן השוויוניות, ובתחילת 2020 החליט המשרד לעבור להתקשרות באמצעות מבחני תמיכה. בהודעת המשרד נאמר כי "הוחלט כי המעבר למבחן התמיכה יהיה הליך המוסדר בחוק, עומד במבחן השוויוניות, שומר המרחב המקצועי והתעסוקתי של המתמחה, מאפשר תמרוץ לפריפריות ומבטיח הוזלת הטיפול לאוכלוסייה." המשרד הודיע בנובמבר על מעבר הדרגתי של כ-4 שנים שיחול על התקשרויות חדשות החל מינואר 2021, והמשך ההתקשרויות הקיימות במתכונת המלגות הקיימת.

בעקבות דרישת קופות החולים ומאבק המתמחים, הודיע אדלשטיין כי יישום השינוי יידחה בשנה. "במהלך שנת 2021 יבנה המשרד בחשיבה משותפת עם הוועדות המקצועיות, הפורומים והמוסדות, את מנגנון התמיכה. זאת על מנת לאפשר לגופים השונים מעורבות בתהליך עיצוב מבחני התמיכה ומספיק זמן להיערכות. כמו כן, ייבחנו אפשרויות של מנגנוני הקצאה נוספים."

במשרד הדגישו כי "המחויבות של משרד הבריאות לתמיכה בתהליך ההתמחות המחויב בחוק הפסיכולוגים עומדת בעינה ואין במעבר למנגנון מבחני התמיכה הצהרה על זמניות או על הפסקת התקצוב. כשיתאפשר אף נשקול להגדיל תקציב זה כדי לחזק את מפעל ההתמחויות."

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי אמר בעקבות החלטת השר: "פסיכולוגים הינם חלק חשוב מאין כמוהו ומוטמע בטיפול הכולל בבריאות. לכן, שקד משרד הבריאות במשך כל השנים להשתתף בהתמחות הפסיכולוגים המומחים על מקצועותיהם השונים. צורך זה עלה שבעתים במדינת ישראל, הן בתקופות חירום ולחימה, דוגמת הלחימה בדרום מול עזה, ובוודאי בשנה הקשה הזו, שגם ציבור המטפלים וגם אזרחי ישראל נקלעים לשחיקה ומשבר ונדרשים לסיוע פסיכולוגי". לוי הוסיף כי "בוודאי שאין מקום לבצע אף שינוי בתקופה קשה זו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!