דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

סגר שלישי / בעקבות לחץ ההורים: קיצור יום הלימודים בסגר בוטל

נתניהו, גלנט ואדלשטיין סיכמו על הפעלת גני הילדים והכיתות הנמוכות במתכונת רגילה ולא עד השעה 13:00 | הנהגת ההורים הארצית נגד סגירת כיתות ה'-י' | מזכ"לית הסתדרות המורים דורשת למידה מרחוק לכלל הגילאים: "זלזול בחיי עובדי ההוראה"

כיתה א' בבית ספר בירושלים בזמן קורונה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
כיתה א' בבית ספר בירושלים בזמן קורונה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
דוד טברסקי
אסף צבי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט הודיעו הערב (חמישי) על ביטול ההחלטה לקצר את יום הלימודים בגנים ובבתי הספר במהלך הסגר. לפי הודעת משרד ראש הממשלה, מערכת החינוך לגיל הרך, גני הילדים וכיתות א'-ד' (כולל צהרונים) וכיתות י"א'-י"ב יקיימו יום לימודים מלא גם במהלך הסגר, במתכונת שהייתה נהוגה תחת המגבלות עד כה. ההחלטה מגיעה בעקבות לחץ מצד שרים בממשלה, הורים וראשי רשויות מקומיות, לאחר התייעצויות שקיימו השלושה.

שר הבטחון וראש הממשלה החלופי, בני גנץ, אמר הבוקר כי הוא מתנגד להחלטה. "ההחלטה שגויה ואני פועל לשנות אותה", כתב גנץ. גם שר הרווחה, איציק שמולי, הודיע כי יפעל למניעת קיצור הפעילות בפעוטונים ובמעונות היום. בהנהגת ההורים הארצית דרשו לאפשר לימודים בבתי הספר גם לתלמידי כיתות ה' עד י'. מנגד, ראשי ארגוני המורים את המשך הפעלת מערכת החינוך בזמן סגר, עקב הסיכון בהידבקות למורים ולתלמידים.

בהחלטת הממשלה מאמש (רביעי) להטיל סגר נקבע כי החל משני הקרוב, יתקיימו לימודים פיזיים רק בגני הילדים, בכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ובחינוך המיוחד. בכיתות ה' עד י' תתקיים למידה מהבית. ההחלטה היא החלטה עקרונית, והתקנות המפורטות המסדירות את ההתנהלות עדיין לא פורסמו. בנוסף החליטה הממשלה כי יום הלימודים יתחיל בשעה 8:00 ויסתיים בשעה 13:00 – החלטה שכאמור תבוטל. שר החינוך, יואב גלנט, אמר אתמול כי "ראש הממשלה ושרי הממשלה קיבלו את עמדתי ובחרו לשים את חינוך ילדי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי".

בהנהגת ההורים הארצית ביקרו את ההחלטה למנוע מפגש בבתי הספר לכיתות ה' עד י'. "שוב מקבלים החלטות היסטריות ומפקירים ללא הצדקה שכבות שלמות של תלמידים", אמר מירום שיף, יו״ר הנהגת ההורים הארצית. לדברי הנהגת ההורים, מאז תחילת שנת הלימודים למדו תלמידי ז' עד ט' פחות מחודש ימים בבתי הספר. "מלאכת השיקום של ילדינו תיארך זמן רב כי הפגיעה הנפשית, הרגשית והפדגוגית שהצטברה בחודשים האחרונים קשה מנשוא".

גם במועצה לשלום הילד דרשו משרי הממשלה להשאיר את מערכת החינוך פתוחה בכלל שכבות הגיל, כדי למנוע נזקים נפשיים. "אנחנו קוראים לחברי קבינט הקורונה להחליט כי מערכת החינוך היא שירות חיוני וכפועל יוצא מכך, להשאירה פתוחה, בכל שכבות הגיל, גם בזמן הסגר, תוך שמירה מקסימלית על בריאות התלמידים. אסור שוב לנטוש את הילדים והנוער בישראל ואסור למנוע מהם המשך הגעה למסגרות חינוכיות וחברתיות. חייבים ללמוד מטעויות העבר ולא להותיר את הנוער להתמודד עם עוד חרדות, בדידות קשיים רגשיים והעדר מוחלט של שגרה."

דרישה ליום לימודים מלא בגנים

מוקדם יותר אמר סגן שר הבריאות, יואב קיש, כי במשרד דנים מחדש בהחלטה לקצר את שעות הפעילות של מערכת החינוך בזמן הסגר שיחל בשבוע הבא. "ביקשנו לעשות על זה דיון נוסף נראה לאן זה הולך", אמר קיש בראיון לגלי צה"ל, "אם נצליח לבנות מתווה אחר שיישמר ויאפשר את המגבלות של הסגר, יכול להיות שנלך אליו".

קיש אמר כי ההחלטה לקצר ל-13:00 את הלימודים נולדה כפשרה בין משרד הבריאות והחינוך, ונועדה למנוע הסתובבות ברחובות ב'תירוץ' של לקיחת ילדים לבתי הספר. "אנחנו במשרד הבריאות ביקשנו סגר חזק יותר, משמעותי יותר, ללא חינוך. משרד החינוך ביקש לשמר מסגרות פתוחות, והרעיון לזה שחתכו את זה בשעה אחת היה שבסדר גודל של השעה שתיים וחצי שלוש כבר התנועה ברחובות תיפסק, ויהיה ברור שכולם צריכים להיות במגבלת הסגר." ברגע שמעלים את זה לשעה יותר מאוחרת אז התנועה ממשיכה גם עד סביב חמש והיכולת שלך להפקיד על הסגר הופכת להיות מאוד מוגבלת. אנשים אחרים יכולים לנצל את זה שיש תנועה, להסתובב ולצאת."

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר הבוקר כי משרדו פועל מול משרד הבריאות כדי לשנות את קיצור הפעילות בפעוטונים ובמסגרות לגיל הרך ולמנוע פגיעה בהורים.
״אין שום הצדקה בהגבלת שעות הפעילות של מסגרות הגיל הרך. מדובר בקבוצות סגורות וקבועות שנמצאות עד לשעות אחה"צ, כך שאין שום היגיון אפידימילוגי בהגבלת שעות פעילותן תוך פגיעה בעבודת ההורים ובחינוך הילדים״. לאחר ההחלטה כתב שמולי "חבל שלא הקשיבו לפני".

בוועד הורי הגנים הארצי ביקרו בחריפות את ההחלטה לקצר את יום הפעילות. "לא ניישר קו עם המשך הפגיעה הזו, המצב בלתי סביר ובלתי נסבל", אמרו אחז אגם וסיגל שפיץ-טולדנו, היו"רים המשותפים של הוועד. הם ביקרו את הממשלה על קבלת החלטה מתוך "אינטרסים פוליטיים ולא שיקולים ענייניים", ביחס לפרסומים לפיהם קיצור יום הלימודים נועד ליצור 'תחושה של סגר' ואין לו הצדקה אפידמיולוגית. אגם ושפיץ-טולדנו הדגישו שימשיכו ללחוץ על מקבלי ההחלטות, כדי שהגנים יהיו פתוחים לפחות עד 14:00.

ארגוני המורים: "זלזול בוטה בחיי ובבריאות עובדי ההוראה"

בהסתדרות המורים מתחו ביקורת קשה על עצם ההחלטה להמשיך בלימודים בזמן סגר, עקב הסכנה לעובדי ההוראה. יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, אמרה כי תדרוש את העברת כלל מערכת החינוך ללמידה מרחוק. "לא אאפשר שעובדי ההוראה יסתכנו ויגיעו לעבודה בעוד שאר המדינה יושבת בבית ופקידי משרד החינוך כבר היום נמנעים מקבלת קהל ויושבים מאחורי לוחות פלסטיק שקוף". לדברי בן דויד, "הרצון של צמרת משרד החינוך להחריג את מערכת החינוך בזמן הסגר, הוא שערורייתי ומגלה זלזול בוטה בחיי ובבריאות עובדי ההוראה".

גם יו״ר ארגון המורים בבתי הספר העל-יסודיים, רן ארז, האשים את שר החינוך בהפקרת המורים ודרש לדאוג שיחוסנו מפני הקורונה. ״כל הכבוד על כך 'שנלחמת' עבור מערכת החינוך והפעלתה, אך חמור מאוד שבאותו הלהט לא דאגת למורים, אותם אתה מקריב ושולח לחזית ללא כל הגנה של חיסון", אמר ארז, "אתה דן אותם להדבק בהתקהלות עם תלמידים אך אינך דואג שמי שעובד עם קהל יחוסן לאלתר. אנו דורשים חיסון מיידי על ידי ניידות בתוך בתי הספר, כדי לא לטרטר את המורים לקופות החולים. באותה הזדמנות אפשר לבצע בדיקות קורונה לתלמידי בתי הספר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!