דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילת

סגר שלישי / תכנית 'איים ירוקים' תבוטל בעקבות הסגר: "מכה כלכלית קשה ללא צדק"

חמישה שבועות בלבד לאחר שנפתחו, המלונות באילת ובים המלח שוב נסגרים | מאיר יצחק הלוי, ראש העיר אילת: "יש פה טעות גדולה של אנשים שמפחדים לקבל החלטות אמיצות" | אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות: "מרגישים שבוגדים בנו"

נקודת ביקורת קורונה בכניסה לאילת (צילום: פלאש90)
נקודת ביקורת קורונה בכניסה לאילת (צילום: פלאש90)
הדס יום טוב

תכנית 'איים ירוקים' תבוטל בעקבות הסגר הכללי. חמישה שבועות בלבד לאחר שהוכרזה, המלונות באילת ובים המלח שוב נסגרים. אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות אומר ל'דבר': "המלונות יהיו סגורים עד פסח". מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת: "אני לא מבין את ההיגיון האפידמיולוגי".

"אנחנו מרגישים שבוגדים בנו", אומר חייק, "בכל הרעיון הזה שנקרא איים ירוקים עבד מאוד יפה, מספרי התחלואה נמוכים, זו הצלחה גדולה מאוד. אין שום סיבה לסגור. אנחנו מדברים על עסקים שיפגעו, גם על המלונות עצמם עם עלויות האדירות של פתיחה וסגירה של מלון וגם על העובדים שלנו שמוציאים ומחזירים אותם מחל"ת".

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)

"זה מביך שפה סוגרים ובינתיים יש טיסות לכל העולם ולא סגרו באמת את נתב"ג" הוא מדגיש. "מקומות שבהם יודעים בוודאות שאין תחלואה ויש נתונים, נסגרים כי לא יודעים לקבל החלטות דיפרנציאליות ולא יודעים לטפל איפה שצריך לטפל. זה דבר שמבחינתנו הוא בלתי נסבל".

"זו מכה כלכלית מאוד קשה ללא צדק"

חייק מוסיף כי לפני הקורונה היו בתעשיית המלונאות בארץ כ-41 אלף עובדים ישירים, והיום כ-35 אלף מהם נמצאים בחל"ת ורק 6,000 חזרו כדי לתפעל את בתי המלון שפתוחים. חוץ מזה, יש עוד כ-120 אלף עובדים לא ישירים: קבלנים, חברות ניקיון, חברות שמירה ועוד, שנפגעו גם הם, בנוסף לספקי מזון, טקסטיל, מתנות, ציוד למלונאות ועוד.

"זה עזר לנו לשמור את הראש מעל המים, וזה גם עזר לישראלים שרצו להוציא קצת את האף ולנשום אוויר. עכשיו המצב יהיה גרוע יותר. יש מלונות שסגורים כבר ממרץ, ואני מאמין שהמלונות יהיו סגורים עד פסח לפחות".

"זו מכה כלכלית מאוד קשה ללא צדק. אנחנו אזרחים במדינה הזו ואנחנו צריכים לדאוג לבריאות של כולם, אבל התחושה היא שמחפשים את המטבע מתחת לפנס, פוגעים במי שאפשר לפגוע בו ולא במי שצריך לפגוע בו. אני מאמין שבסוף מי שאין לו מזומנים בקופה יהיה במצב קשה. במונחים של מקרו-כלכלה אומרים לך שמי שיהיה במצב קשה יקנו אותו, אבל זה לא עובד ככה. זו תשתית שנבנתה במשך עשרות שנים והפגיעה בה היום היא פגיעה אנושה".

"מבחינה בריאותית אילת הייתה בתפקוד הטוב ביותר בארץ"

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, טוען שבגלל תכנית האיים הירוקים אין באילת תחלואה כלל, ואין סיבה לסגור אותה. "תכלית תכנית האיים הירוקים אומרת שהאי הזה סגור ומאפשרים פתיחה שלו רק לאנשים שמוכיחים את בריאותם, ואפילו תושבי אילת שיצאו היו צריכים להוכיח שהם בריאים בחזרתם. היינו בעצם אי סגור בבקרה ובשליטה, ומהסיבה הזו העיר אילת מבחינה בריאותית הייתה בתפקוד הטוב ביותר בארץ. מהמקום הזה אין היגיון לסגור אותה".

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת (צילום: עיריית אילת)
מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת (צילום: עיריית אילת)

הלוי, ששיגר הבוקר מכתבים לצמרת משרד הבריאות בבקשה לא לסגור את העיר, טוען כי הדבר החמור ביותר הוא שסוגרים את העיר גם פנימה. "אם אנחנו אי ירוק ובגלל מגבלת המרחק אף אחד גם לא יכול להיכנס, למה לא להשאיר את אילת פתוחה ולתת שירות לתושבים? למה לחנוק אותנו ולא לאפשר תנועה כלכלית? יש פה 0 תחלואה, למה להחזיר את האבטלה בעיר למעל 70% שוב?".

"יש פה טעות גדולה של אנשים שמפחדים לקבל החלטות אמיצות. מקבלים החלטות גורפות ולא דיפרנציאליות. זו טעות גדולה מאוד לקבל החלטה שווה לבלתי שווים, מדובר פה על עיר שקיבלה מכות כלכליות כבדות. הוכחנו שאפשר לצמצם את הנזק בהחלטה נקודתית וייחודית, אז למה לחזור בה? וגם אם החליטו לסגור, תשאירו את העיר עם 0 תחלואה פתוחה בתוכה. תנו לפחות לחשמלאי לעבוד ולספר לעבוד ולחנויות הרחוב לעבוד רק בסירקולציה הכלכלית של תושבי אילת. אבל במקום לקבל החלטות אמיצות, הם פוחדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!