דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה מאורגנת / ההסתדרות דורשת מבית הדין לאפשר לעובדי נמל אשדוד את זכות השביתה

הדרישה מגיעה על מנת לקדם את המו"מ להבטחת תנאי העובדים הפורשים, במסגרת תכנית ההתייעלות בנמל | בבקשה שהגישה ההסתדרות, הבהירה כי במידה ויסרבו לחתום על הסכם, היא תמשוך ידה גם מההתייעלות המוסכמת

עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות דורשת לאפשר לעובדי נמל אשדוד את זכות השביתה, על מנת לקדם את המו"מ להבטחת תנאי העובדים הפורשים, במסגרת תכנית ההתייעלות שהנמל נדרש לה, נוכח תחילת התחרות באמצע 2021. בית הדין הארצי לעבודה דן בבקשה ביום שלישי השבוע, וככל הנראה יפסוק בהליך במהלך השבוע הבא.

בבקשה שהגישה ההסתדרות כבר לפני כשבועיים, ציינה כי המדינה מסרבת להעמיד לעובדים הפורשים בטוחות להבטחת עלויות הפרישה שלהם ואף הבהירה כי במידה ויסרבו לחתום על הסכם ללא בטוחות, היא תמשוך ידה גם מההתייעלות המוסכמת.

עובדי נמל אשדוד דורשים כי בדומה להסדר שנקבע בנמל חיפה, גם הסכם ההתייעלות והפרישה באשדוד יותנה בפתיחת חשבון בנק חדש ונפרד מחברת הנמל, שישמש רק למימון עלויות הפרישה שלהם ויהיו מובטחים מפני צדדים שלישיים.

על אף שדרישה זו הוצבה על השולחן כבר מראשית המו"מ בשנת 2018, רק בתחילת החודש הבהירה הנהלת הנמל לראשונה כי אין באפשרותה להקצות כספים ייעודיים ומסומנים להבטחת תנאי הפרישה המוקדמת בדומה להסדר נמל חיפה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בסיור מקצועי בנמל אשדוד (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בסיור מקצועי בנמל אשדוד (צילום: דוברות ההסתדרות)

על פי כתב הבקשה שהוגש לבית הדין, נציג רשות החברות אף התבטא ביתר בוטות באותה ישיבת מו"מ, וטען כי דרכו של נמל אשדוד כחברה ממשלתית לאחר פתיחת התחרות היא 'לאבדון', וכי בהתאם אין בכוונת הרשות להשקיע ולהעמיד לטובת הפרישה בנמל כל סיכון חיצוני שהוא. ההסתדרות הציע שבשלב הראשוני יעשה שימוש בכ-100 מיליון שקלים אותם אמור היה הנמל להעביר לרשות החברות כדיווידנד, אולם נציג הרשות סירב לכך.

בעקבות המבוי הסתום, התקיים ב-13 בדצמבר דיון מעקב בבית הדין לעבודה, ובו אמר סגן הממונה על השכר, אפי מלכין כי הוא 'אינו אופטימי' ביחס להסכם ההתייעלות בכללותו, וכי ככל שההתייעלות בנמל לא תחל בלא בטוחות לעובדים, הוא עשוי להסיר את אישורו גם מההסכמות שהושגו עד כה.

"המדינה מרשה לעצמה לאיים בביטול הסכם ההתייעלות, רק משום שאינה שוקלת את איומה זה למול אפשרות של הפסדים שייגרמו לנמל עקב שביתה" הבהירה ההסתדרות בכתב הבקשה לאפשר לעובדים את זכות השביתה.

"ההסתדרות מעוניינת לנסות ולשכנע את המדינה בעמדותיה בדרך שנקבעה לכך בדין, היא הדרך הארגונית המהווה זכות יסוד של העובדים. היא מעוניינת להציב בכך משקל נגד לכוחה העודף של המדינה כרגולטור, ושל ההנהלה כמעסיק. הדין בכלל, והחלטותיו הקודמות של בית הדין נכבד זה בפרט, מחייבים את המסקנה החד משמעית כי היא זכאית לכך, וכי הצו הבא בימים שחוסם אותה מלעשות כן דינו לעבור מהעולם".

מזה שש שנים שמוטלים על עובדי נמל אשדוד צווי מניעה המונעים מהם לממש את זכות השביתה. בעבר קבע כבר בית הדין לעבודה כי במישור העקרוני, הסכסוך בנמל על רקע הרפורמה הוא עילה המזכה אותם בזכות לשבות, אולם בכל פעם בפועל מנע מהם את מימוש זכות זו בטענה כי המו"מ בין הצדדים טרם מוצה.

ב-2018, נקט בית הדין תאריך יעד, שלאחריו יוכלו העובדים לשבות – והדבר אכן האיץ את הגעת הצדדים להסכמות, אולם מאז לטענת ההסתדרות, למדינה אין אינטרס להתקדם במו"מ בשעה שהנמל החדש נבנה והעובדים כבולים בהוראת בית הדין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!