דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

ברקזיט / פריצת דרך: הסכם סחר חופשי לאיחוד האירופי ולבריטניה לאחר הברקזיט

כשבוע לפני העזיבה הסופית של הממלכה המאוחדת את האיחוד, הגיעו הצדדים להסכם לפיו המסחר בין בריטניה ומדינות האיחוד יתקיים ללא מכסי מגן | פרטי שיתוף הפעולה הביטחוני והפיננסי עוד לא הוסדרו

אדם מנופף בדגלי בריטניה והאיחוד האירופי מחוץ למטה האיחוד בבריסל, 30 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Virginia Mayo, File)
אדם מנופף בדגלי בריטניה והאיחוד האירופי מחוץ למטה האיחוד בבריסל, 30 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Virginia Mayo, File)

האיחוד האירופי ובריטניה הגיעו (היום (חמישי) להבנות בדבר הסכם סחר-חופשי זמני לאחר ה"ברקזיט" – פרישתה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. ההסכם הושג כמעט ברגע האחרון, מעט יותר משבוע לפני תאריך העזיבה הסופי,  לאחר חודשים של משא ומתן.

בימים האחרונים הביעו סוחרים בבריטניה ובאיחוד חששות מ"כאוס של השנה החדשה" שהיה עתיד להתרחש אם היה הברקזיט יוצא לפועל מבלי הבנות בין לונדון ובריסל.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התעקש לאורך הדרך שהממלכה המאוחדת "תשגשג בעוצמה" גם אם תאלץ לסחור עם אירופה על בסיס התנאים הגלובליים של ארגון הסחר העולמי. אבל ממשלתו הודתה בכך שיציאה כאוטית תביא לשיתוק נמלי הים הבריטיים, מחסור זמנים במוצרים ועליית מחירים של מוצרי מזון בסיסיים.

כעת, הממשלה הבריטית טוענת ש"העניין סגור" וכי מדובר "בהסכם הסחר החופשי הראשון שמושג עם האיחוד האירופי והמבוסס על אפס מכסי מגן ואפס מכסות".

גורמים רשמיים באיחוד אישרו גם הם את קיומו של ההסכם. "הגענו סוף-סוף להסכם. זו היתה דרך ארוכה ומפותלת, אבל יש בידינו עכשיו עסקה טובה", אמרה נשיאת הוועידה האירופית, אורסולה ואן דר לין. "ההסכם הוגן ומאוזן והוא הדבר הנכון והאחראי בעבור שני הצדדים".

ההסכם מבטיח ששני הצדדים יוכלו להמשיך לסחור באופן חופשי, ללא מכסות או מכסי מגן. למרות שההסכם מהווה פריצת דרך, היבטים מרכזיים במערכת היחסים בין 27 מדינות האיחוד לבין שותפתם עד לאחרונה נותרו בלתי וודאיים.

הצבעות לאישור ההסכם צריכות עוד להתקיים הן בפרלמנט הבריטי והן בפרלמנט האירופי, שלא בטוח שיספיק לעשות כן טרם עזיבתה של בריטניה את החיבוק האירופי ב-1 בינואר.

החששות והמשמעויות

האיחוד האירופי חושש מזה זמן מה שבריטניה תצמצם את הפיקוח הנהוג באיחוד בנושאים סביבתיים וחברתיים ובתחומי הסיוע המדינתי לעסקים, ותהפוך ליריבה מופחתת רגולציה על סף דלתן של מדינות האיחוד. בעוד בריטניה מכחישה את כוונתה להפעיל סטנדרטים נמוכים יותר של פיקוח, היא גם טוענת שחיובה להמשיך ולציית לתקנות האיחוד מהווה פגיעה בריבונותה.

חודשים של משא ומתן מתוח ולפעמים מאתגר זיקקו את הפערים בין הצדדים לשלושה נושאים עיקריים: כללי תחרות הוגנת, מנגנונים לפתרון מחלוקות וזכויות דייג. זכותן של ספינות דיג אירופאיות להטיל רשתות במים בריטיים היתה המכשול האחרון שהגיע לפתרונו. נושא הדיג אינו משמעותי מבחינה כלכלית אך יש לו משמעויות סמליות. מדינות הדיג האירופיות ציפו להמשיך ולדוג במים הבריטיים כפי שעשו מזה שנים, בעוד הממשלה בלונדון דרשה את זכותה להפעיל את סמכויותיה על המים הטריטוריאליים שבשליטתה.

ארבע וחצי שנים חלפו מאז הצביע העם הבריטי, ברוב של 52% מול 48%, "לקחת לעצמו מחדש את השליטה" בגבולות המדינה וחוקיה, כפי שהכריז הסלוגן שליווה את הקמפיין. בריטניה עזבה את המוסדות הפוליטיים של האירחוד האירופי ב-31 בינואר השנה, אך כיוון שהתאפשרו לה 11 חודשים נוספים של תקופת מעבר כלכלית  במהלכה המשיכה להוות חלק מהשוק האירופי המשותף, רוב האזרחים לא חשו בשינוי של ממש עד עתה.

ב-1 בינואר 2021 יתחיל השינוי בו בחר העם הבריטי להרגיש אמיתי. ביון היתר, בעלי אזרחות אירופאית לא יוכלו לחיות ולעבוד בבריטניה ללא ויזה, אם כי 3 מיליון האירופאים שכבר חיים ועובדים בממלכה המאוחדת יוכלו להישאר בה, וכנ"ל בנוגע לבריטים שיבקשו לעבוד או לצאת לפנסיה באירופה.

למרות העסקה, תחומים נרחבים במערכת היחסים החדשה טרם הוסדרו. ישנן שאלות פתוחות בנוגע לשיתוף הפעולה הביטחוני בין בריטניה למדינות האיחוד, גישה בריטית לשוק המשותף ומגזר השירותים הפיננסיים העצום בגודלו של בריטניה.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!