דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

נאבקים בקורונה / חברי ועדת החינוך ביטלו את החלטת הממשלה: כיתות ה'-י' ילמדו כרגיל בסגר

יו"ר הוועדה, רם שפע (כחול לבן) התנגד לסגירה, ואיתו חברי כנסת מיש עתיד, כחול לבן, העבודה והמשותפת | מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה שתכריז היום על סכסוך עבודה בדרישה לחיסונים למורים

ילדים בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
ילדים בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
דוד טברסקי

חברי ועדת החינוך הצביעו היום (ראשון) על ביטול סגירת הלימודים הפיזיים בכיתות ה' עד י' במהלך הסגר השלישי. שבעה חברי כנסת הצביעו נגד ההחלטה. המשמעות היא שכיתות ה' עד י"ב ילמדו בהתאם לאופן הקיים כיום, המבוסס על 2-3 ימים בבית הספר וביתר השבוע למידה מרחוק, כאשר בערים כתומות ואדומות הלמידה תהיה מהבית בלבד. הממשלה תוכל להגיש את התקנות מחדש בתוך 48 שעות.

להחלטה קדם דיון סוער. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע (כחול לבן) הודיע על התנגדותו למתווה, וכך גם חברי סיעת יש עתיד בוועדה וחברי הכנסת מירב מיכאלי (העבודה) ויאיר גולן (מרצ). מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה בישיבה שתכריז היום על סכסוך עבודה בדרישה לחסן את צוותי ההוראה.

הממשלה החליטה בחמישי כי במהלך הסגר יפעלו גני הילדים, הצהרונים, כיתות א' עד ד' וכיתות י"א-י"ב באופן הנהוג עד כה, וכי כיתות ה' עד י' ילמדו מרחוק בלבד. בתחילה הודיעה הממשלה כי הלימודים יתקיימו עד השעה 13:00, אך בעקבות לחץ של ארגוני הורים והרשויות המקומיות, תוקנה ההחלטה ונקבע כי ימי הלימודים יתקיימו כרגיל.

לפי חוקי סמכויות הממשלה לניהול משבר הקורונה, בסמכות הוועדה לבטל את התקנות. ביטול התקנה הנוגעת לביטול הלימודים יביא לביטול הלימודים של שכבות י"א-י"ב בצבעי הרמזור.

"אין שום סיבה שילדי ה' עד י' יישארו בבית לתקופה של חודש לפחות", אמר שפע. "נעשה כל מה שנוכל כדי להחזיר את כלל תלמידי מערכת החינוך ללימודים. זו שאלה של איזונים בין מצב חברתי, כלכלי וחינוכי. הילדים משלמים מחיר כבד מדי", אמר שפע.

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות בדיון בוועדת החינוך על תקנות הקורונה: "אנחנו לפני תקופה שאם כולנו נתגייס ברמה הלאומית היא תהיה קצרה; אם נשחרר את הרסן הסגר יהיה ארוך. כל החלטה שתקבלו פה תשפיע על משך הסגר. הבנו את הצורך בפתיחה של יא' יב', למרות שמבחינתנו היינו משאירים אותם בלמידה בזום כי התחלואה שלהם גבוהה". היא פנתה לחברי הכנסת ואמרה להם שאם לא יקבלו את התקנות הם ייקחו סיכון חמור מאוד. "קטיעת שרשראות ההדבקה במערכת החינוך היא לא מאה אחוז".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "הנזק עבור התלמידים הוא בלתי סביר. עדיף לסגור פעילויות למבוגרות ולמבוגרים, כי אפשר יהיה אח"כ לתקן את הנזק בכסף". היא הציעה לסגור את נתב"ג.

גם במשרד החינוך מתעקשים על סגירתם של בתי הספר בכל הארץ, ולא רק ביישובים אדומים וכתומים, בטענה שהעלייה בתחלואה היא כלל ארצית, ונדרש כל מאמץ לצמצום התקהלות לשם שמירת הבריאות והבטיחות. סמנכ"ל ומנהל אגף חירום וביטחון במשרד החינוך, אריה מור, טען שעיקר התחלואה מקורה במגזר החינוך החרדי ובחלק מהמגזר הערבי. "עיקר העלייה בתחלואה היא בישיבות ובפנימיות, לצידה יש התייצבות במגזר הכללי בשבועיים האחרונים", אמר מור. בתגובה לדבריו דרש ח"כ יאיר גולן (מרצ) להסתמך על תוכנית הרמזור במתווה סגירת בתי הספר: "למה להפסיק את הלימודים ביישובים ירוקים? חלקם מבודדים ואף אחד לא נכנס אליהם. אין בזה הגיון"

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר בישיבה: "סגן שר הבריאות אמר שסגירת מערכת החינוך מייצרת אווירה של סגר. הילדים שלנו זה לא אווירה, ו לא כלי להמחזת סגרים כדי לייצר אווירה שיתמשו בפרסומות בטלויזיה".  בהנהגת ההורים הציגו נתונים על מצבם של התלמידים על פי דו"ח ארגון עלם למען נוער בסיכון, שהוצג בוועדה לזכויות הילד בתחילת שנת הלימודים, לפיו שיעור התלמידים בחטיבות האמצעיות שציינו שהם  במצב דיכאוני הוכפל פי שלושה מאשר בסקר של שנת 2019, וכך גם במקרי שימוש בסמים. עוד עלה מהנתונים כי 40% עלייה באירועים סיכוניים בקרב תלמידי ז'-ט'. "פתחתם את כל הסמחר בכל מקום ומאשימים את הילדים".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה בישיבה כי הסתדרות המורים תכריז היום על סכסוך עבודה בדרישה לתת למורים קדימות במבצע החיסונים. עוד אמרה בן דוד כי המפתח ללמידה בטוחה בקורונה הוא כיתות קטנות. בן דוד קראה למבצע חיסונים מהיר מיוחד למורים במוקמות ייעודיים לעובדי ההוראה, בקדימות למורים שימשיכו ללמד כרגע בסגל. "יש דרישה למאות מילויי מקום של מורים בגלל מחסור של מורים חולים או בבידוד. הילדים מדביקים, זו עובדה. צריך לחסן את המורים בהקדם.
בן דוד הדגישה כי "המורים רוצים לחזור לקשר היומיומי האמיתי עם התלמידים, גם להם נמאס ללמד בזום".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי היא תתמוך בתקנות, בין היתר מתוך הזדהות עם דבריה של יפה בן דוד, כיוון שכרגע אין חיסונים זמינים לעובדי הוראה.

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) דרש את פתיחתן של המסגרות הבלתי פורמליות לצד בתי הספר "אנחנו מרמים את עצמנו, הילדים ילכו ויפפשו לא בבתי הספר בסיבבה לא מבוקרת ולא מפוקחת.. למה שוב עוצרים את תנועות הנוער, המפעל הכי רלוונטי כרגע לבני הנוער?"

6 ימים בבית הספר מאז ספטמבר

כיתות ה' עד י' הן השכבות שהגיעו למספר הקטן ביותר של ימי למידה בבית הספר בשנת הלימודים הנוכחית. מתווה הלמידה שלהן כולל למידה של יומיים עד שלושה בשבוע בבית הספר, וביתר השבוע למידה מרחוק. אך המתווה הזה פעל למשך השבועיים הראשונים של שנת הלימודים, ולאחר מכן ישראל נכנסה לסגר השני, בו כלל התלמידים עברו ללמידה מרחוק בלבד, ולמפגשים באוויר הפתוח. מלבד תלמידי י' שחזרו יחד עם התיכונים, תלמידי ה' עד ט' חזרו ללימודים פיזיים במתווה של יומיים או שלושה בשבוע רק ב-1 בדצמבר. מאז יצאה מערכת החינוך לחופשת חנוכה, מה שגרם להם להגיע לבית הספר למשך שישה ימים בלבד.

החל מלפני שבועיים הוגבלו הלימודים בכיתות ה' עד י' מחדש לפי צבעי הרמזור, כך שבערים כתומות או צהובות מושהית הלמידה בבתי הספר למשך שבוע. עתה, לפי התקנות שאישרה הממשלה, לא יתקיימו לימודים בבתי הספר לכיתות ה' עד י' בכלל הארץ, והם ילמדו בלמידה מרחוק בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!