דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | קשישים, עובדי מערכת הבריאות ופוליטיקאים: גם אירופה התחילה להתחסן

החיסונים מתוצרת ״פייזר״ האמריקאית ו״ביונטק״ הגרמנית קיבלו בימים האחרונים את אישור סוכנות התרופות האירופאית, ומופצים ביבשת

אמילי רפיקובה, שלחמה במלחמת העולם השנייה, מקבלת חיסון לקורונה. פראג, צ'כיה, 27 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אמילי רפיקובה, שלחמה במלחמת העולם השנייה, מקבלת חיסון לקורונה. פראג, צ'כיה, 27 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אוריאל לוי

רשויות הבריאות במדינות האיחוד האירופי החלו אתמול (ראשון) במבצע חיסוני הקורונה. החיסונים, מתוצרת 'פייזר' האמריקאית ו'ביונטק' (BioNTech) הגרמנית, הופצו ברחבי היבשת בימים האחרונים לאחר שזכו לאישור סופי של סוכנות התרופות של האיחוד.

ראשונים להתחסן מבין 450 מיליון התושבים ב-27 מדינות האיחוד יהיו האוכלוסיות הפגיעות: עובדי מערכת הבריאות ודיירי בתי אבות. במקביל אליהם יתחסנו המנהיגים הפוליטיים, על מנת לשדר לציבור שהחיסונים בטוחים ומהווים את ההזדמנות הטובה ביותר לצאת מהמגיפה.

האחות מיכאלה אנג'ל מקבלת את חיסון הקורונה הראשון בבוקרשט, רומניה. "זה לא כאב בכלל".  27 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)
האחות מיכאלה אנג'ל מקבלת את חיסון הקורונה הראשון בבוקרשט, רומניה. "זה לא כאב בכלל".  27 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andreea Alexandru)

"זה לא כאב בכלל", אמרה מיכאלה אנג'ל, אחות במכון מתאי באלש בבוקרשט, שהייתה האישה הראשונה שהתחסנה ברומניה. "פתחו את העיניים וקחו חיסון", הוסיפה.

בפראג, קיבל הבוקר ראש הממשלה הצ'כי , אנדריי באביש, את זריקת החיסון. "אין מה לדאוג", אמר. לצדו ישבה בכיסא גלגלים אמילי רפיקובה, שלחמה במלחמת העולם השנייה, וקיבלה גם היא את הזריקה. צ'כיה עברה בשלום את הגל הראשון באביב, אולם ספגה מכה קשה של מגפת הקורונה בסתיו ומערכת הבריאות שלה כשלה מלהכיל את מספרי החולים הקשים, מה שהוביל לתמותה של אלפי בני אדם.

נשיאת סלובקיה סוזנה קפוטובה פרסמה תמונה שלה מתחסנת וכתבה כי "החיסון נותן תקווה שנוכל לחדש את המגע שלנו עם אהובינו"

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קרא לאומה הצרפתית לבטוח במדענים וברופאים. "אנחנו המדינה של הנאורות ושל פסטר, המדע הוא שראוי להנחות אותנו", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

בגרמניה, הונגריה וסלובקיה מבצע החיסונים החל כבר אתמול. דובר בית אבות בגרמניה, שבו חוסנו אתמול עשרות דיירים שהמבוגרת ביניהם בת 101, אמר כי "כל יום שאנחנו מחכים הוא יום אחד יותר מדי".

בסך הכול, ב-27 מדינות האיחוד האירופי אובחנו לפחות 16 מיליון חולי קורונה, ו-336 אלף נפטרו מהמחלה. מומחים ברחבי היבשת סבורים כי ההיקף האמיתי של קרבנות הקורונה גדול מהמספרים הידועים, וזאת בשל מקרים רבים שלא אובחנו כראוי ומספר בדיקות מוגבל.

"רגע נוגע ללב של אחדות"

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, פרסמה אתמול סרטון אופטימי בו ברכה את תחילת מבצע החיסונים, ותיארה זאת כ"רגע נוגע ללב של אחדות". מבצע החיסונים באירופה החל באיחור לעומת בריטניה, קנדה וארצות הברית שהחלו להתחסן מוקדם יותר החודש באמצעות אותם החיסונים בדיוק, מה שעורר זעם רב ברחבי היבשת ובמיוחד בגרמניה.

כל מדינה באיחוד האירופי מחליטה לבדה מי יקבל ראשון את החיסונים, והן הבטיחו לתת עדיפות לקשישים ולדיירי בתי האבות. מבין 300 מיליון המנות שהזמינו מדינות האיחוד עד כה, 12.5 מיליון צפויות להגיע למדינות השונות עד תחילת 2021.

בינתיים, המקרים הראשונים של המוטציה הבריטית התגלו גם בשבדיה, צרפת וספרד. מנהלי יצרנית החיסונים ביונטק סבורים שהחיסון שלהם יעיל נגד המוטציה הבריטית, אך ציינו כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להיות בטוחים לחלוטין.

סוכנות התרופות האירופית צפויה לאשר בחודש הבא גם את החיסון של חברת מודרנה, שכבר נמצא בשימוש בארצות הברית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!