דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים במאבק / בית הדין לעבודה הכריע: עובדי נמל אשדוד יוכלו לשבות

רצון העובדים הוא להבקיע את המו"מ להסדרת הסכמי ההתייעלות נוכח תחילת התחרות בנמלים | ארנון בר-דוד: "החלטה חשובה במאבק שאותו אנחנו מובילים למען איתנותו של נמל אשדוד"

נמל אשדוד (צילום: מרים אטלשר/פלאש90)
נמל אשדוד (צילום: מרים אטלשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי נמל אשדוד יוכלו לשבות החל מה-31 בדצמבר, במטרה להבקיע את המו"מ להסדרת הסכמי ההתייעלות נוכח תחילת התחרות בנמלים. בית הדין הארצי לעבודה בהרכב בראשו של סגן הנשיאה, השופט אילן איטח, ביטל את צו המניעה שמנע מהעובדים לשבות מזה 7 וחצי שנים.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "זו החלטה חשובה במאבק שאותו אנחנו מובילים למען איתנותו של נמל אשדוד, ולטובת הביטחון התעסוקתי של העובדים. נמשיך בשיחות עד אשר נמצא את הפתרון הנכון ביותר. לא נמהר להפעיל צעדים ארגוניים, ונמשיך גם בעתיד לנהוג באחריות".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

השופט איטח הבהיר בהחלטתו, כי בניגוד לסכסוך העבודה שהוכרז ב-2013, אשר נגע לרפורמה בנמלי הים בכללותה והשפעתה על העובדים, הסכסוך הנוכחי הינו סכסוך כלכלי טהור המזכה את העובדים בזכות השביתה. ההסתדרות כזכור, דורשת העמדת כספים ייעודיים והפרדתם לחשבון עצמאי מחברת הנמל, לצורך הבטחת תנאי הפרישה של העובדים שיפרשו במסגרת הסכמי ההתייעלות – בדומה למה שנעשה בנמל חיפה.

"דרישה להעמדת יעודה היא דרישה כלכלית לגיטימית שעה שמטרתה להבטיח את זכויות הפורשים שלא היה חולק כי פרישתם המוקדמת היא צורך הכרחי של הנמל נוכח התחרות העומדת בפתח" הבהיר השופט איטח.

"יתר על כן, הדרישה להעמדת יעודה כדרישה כלכלית היא דרישה לגיטימית שעה שיעודה שכזו נקבעה גם בחברת נמל חיפה". גם לגבי יתר הסוגיות שנותרו לסיכום במסגרת המו"מ, הבהיר השופט איטח כי הן סוגיות כלכליות באופיין המאפשרות לעובדים לשבות. עוד הבהיר כי בניגוד לראשית ימיו של הסכסוך, בהם הקמת הנמל החדש באשדוד, נמל הדרום, הייתה עדיין עתיד רחוק – כעת פתיחת הנמל החדש מצויה כבר 'מעבר לסיבוב'.

עובד נמל אשדוד פורק מכולה בזמן משבר הקורונה. 5 באפריל. (צילום: פלאש90)
עובד נמל אשדוד פורק מכולה בזמן משבר הקורונה. 5 באפריל. (צילום: פלאש90)

"יודגש כי אין משמעות הדבר שעם פקיעת צו המניעה מוסרות כל המגבלות. כל שהדבר אומר הוא שהצדדים חוזרים ל'נקודת המוצא' שבה חלים הכללים הרגילים לנקיטת צעדים ארגוניים" הבהיר איטח, והוסיף כי על הצעדים הארגוניים להיות בבחינת 'צעד אחרון', שיינקט רק לאחר שימוצה המו"מ בתום לב, כי יש להקדים להם התראה מספקת – שנקבעה לדבריו על הודעה מראש של חמישה ימי עסקים, וכי על הצעדים הארגוניים להיות מידתיים.

כזכור, בשנת 2013 קבע בית הדין לעבודה כי אופי סכסוך העבודה הוא מה שמכונה 'מעין-פוליטי' – כלומר שביתה כנגד ההשלכות של מדיניות ממשלתית על העובדים, ולא כנגד המדיניות הממשלתית עצמה. סוג שביתה זה הבהיר בתי הדין מספר פעמים, הוא כזה המזכה עובדים באפשרות לשבות באופן מוגבל ומידתי.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)

עם זאת, לאורך שבע השנים האחרונות, בית הדין הטיל בפועל צווי מניעה על העובדים שמנעו מהם לממש זכות זו, בטענה כי המו"מ בין הצדדים טרם מוצה. לפני כשבועיים עתרה ההסתדרות בבקשה לבית הדין, והבהירה כי בלא קבלת זכות השביתה, נראה כי המדינה איננה מעוניינת לקדם את המו"מ להתייעלות, וגם במחיר שחברת הנמל תקרוס עם תחילת התחרות. קביעתו של השופט איטח כעת כי הסכסוך מעתה הוא כלכלי, צפויה לאפשר לעובדים לשבות.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "זהו רגע חשוב ברפורמת הנמלים שיצאה לדרך לפני כ-7.5 שנים. אני גאה בעובדי נמל אשדוד שלאורך הדרך גילו אחריות ובגרות. התחייבתי בפני בית הדין בשם ההסתדרות, בשם העובדים ובשמי, כי אם וכאשר יהיו צעדים ארגוניים – הציבור והמשק לא ייפגעו. אני קורא לכל הצדדים לשנס מותניים בישורת האחרונה".

הנהלת נמל אשדוד: "לאור התקדמות המו"מ ועל רקע המשבר הכלכלי, האבטלה הגואה במשק והתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה – אין מקום למהלכים קיצוניים ולא מידתיים כמו השבתה. ההסתדרות חייבת להתעשת ולנהוג באחריות ובשיקול דעת לטובת העובדים ולקוחות הנמל והבטחת פעילותו של הנמל בתקופה קשה זו. לעובדי הנמל יש אחריות כלפי הכלכלה הישראלית שלא ראוי שתפגע בשל אינטרסים צרים. חברת נמל אשדוד תמשיך לפעול במלוא המרץ להשלמת ההסכמים וסבורה כי ניתן לעשות זאת בפרק הזמן שקבע בית הדין, מבלי להידרש לסנקציות של שביתה".

את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד אלעד מורג ועו"ד סיון רדיאן מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!