דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תקציב 2021 / תיקון התקציב ההמשכי וקופסת קורונה של 52 מיליארד ש"ח אושרו סופית בכנסת

התיקונים מנעו קיצוצי ענק בשנה הבאה, ויאפשרו התנהלות טובה יותר בשנה ללא תקציב | בלחץ ועדת הכספים הוכנס תיקון קבוע שמצמיד את התקציב גם לגידול באוכלוסייה

מליאת הכנסת אישרה סופית את החוקים המסדירים את תקציב המנגנון ההמשכי (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת אישרה סופית את החוקים המסדירים את תקציב המנגנון ההמשכי (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה אתמול (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון מנגנון התקציב ההמשכי ואת הוראת השעה שקובעת קופסת קורונה על סך 52 מיליארד שקלים לשנה הבאה.

ההצעות מתקנות באופן קבוע את מנגנון התקציב ההמשכי, כך שיכיל גם גידול באוכלוסייה ויאפשר שימוש בעודפי תקציב. ההצעות יגדילו את התקציב ההמשכי של שנה הבאה ל-419 מיליארד שקלים. אם לא היה מתקבל המנגנון היה נדרש קיצוץ ענק של כ-100 מיליארד שקלים בתקציב של שנה הבאה. אם זאת, הסכום נמוך מהתקציב אותו הכין משרד האוצר שעמד על 426 מיליארד שקלים.

במסגרת תיקון שעבר בוועדת הכספים, נקבע כי מנגנון התקציב ההמשכי יוצמד לשיעור הגידול באוכלוסייה ולא למדד המחירים לצרכן, השינוי יגדיל את תקציב המדינה לשנת 2021 ויעמידו על 419 מיליארד שקלים. ההצמדה עפ"י התיקון, תהייה לממוצע שיעורי הגידול באוכלוסייה בישראל שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשלוש השנים שקדמו לשנה הקודמת לשנת התקציב ההמשכי. ממוצע הגידול ל-3 השנים האחרונות לפיו חושבה ההגדלה לתקציב ההמשכי ל-2021 עומד על 1.9%.

ח"כ משה גפני מציג את החוק להסדרת מנגנון התקציב ההמשכי (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ משה גפני מציג את החוק להסדרת מנגנון התקציב ההמשכי (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

עד נקבע כי התוכנית הכוללת את פירוט הוצאות הממשלה תונח על שולחן הממשלה וועדת הכספים לא יאוחר מחודש לאחר תחילת התקציב ההמשכי, כאשר אחת לחודש יועבר דיווח לוועדת הכספים על מימוש התקציב. במסגרת השינויים שונתה שיטת העדכון של מנגנון התקציב ההמשכי, והובהר אילו סוגי הוצאות הממשלה יכולה להוציא ולהתחייב לגביהם במסגרת תקציב שכזה, וכן מהן גבולות ההוצאה של הממשלה ומהן גבולות ההתחייבויות שהיא יכולה לקחת על עצמה במסגרת תקציב המשכי.

עוד הוסדר מנגנון השימוש בעודפי תקציב במסגרת תקציב המשכי. מטרת השינויים הינה להעמיד תקציב המשכי ראוי וסדיר ככל הניתן במסגרת המגבלות, לשנת 2021, וכן למקרים עתידיים בהם תיכנס המדינה לתקציבים המשכיים ממושכים.

החוק קובע הפרדה בין הרכיבים השונים שאותם רשאית הממשלה להוציא במסגרת תקציב המשכי (12/1 מההוצאה הממשלתית שהייתה מותרת בשנה הקודמת): הוצאה המותנית בהכנסה, הוצאה של מפעלים עסקיים בשנת הכספים הקודמת, והחזר חובות קרן. התיקונים קובעים שהממשלה תהיה רשאית להתחייב להוצאות בכל אחד מהרכיבים הללו, בהתאם לסכומים הקבועים לכל רכיב בתקציב ההמשכי, כולל סכומי התחייבויות העבר. בנוסף נקבע שהרשאה להתחייב לא תגדיל את ההוצאות מעבר למסגרת התקציב ההמשכי, ותתאפשר רק במידה וקיום ההתחייבויות ייעשה עד תום שנת הכספים העוקבת.

לעניין עודפים נקבע, כי במידה ונותר עודף בחוק התקציב השנתי הקודם, הממשלה תהיה רשאית להתחייב בתקציב המשכי לעד 85% מסכום העודפים הכולל, ובלבד שההתחייבות תהיה לצורך ביצוע פעולה שעבורה נועד אותו סכום בחוק התקציב השנתי הקודם, ובתנאי שהתחייבות זו לא תגדיל את ההוצאה מעבר למסגרת התקציב ההמשכי. בנוסף נקבעה בחוק-יסוד: משק המדינה הוראת שעה שלסכומים שרשאית הממשלה להוציא בשנת 2021, יתווספו "קופסאות קורונה" עד לאישור התקציב לשנה זו, כפי שנקבע ביחס לשנת .2020

להצעת חוק יסוד משק המדינה נדרש רוב של 61 ח"כים ולאחר הצבעה שמית תמכו בחוק 64 ללא מתנגדים. בהצעת חוק יסודות התקציב תמכו 33 ללא מתנגדים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!