דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היי-טק

כלכלת הקורונה / נהנים מהמשבר: עושרם של המיליארדרים העולמיים גדל השנה ב-30%

על אף המשבר הכלכלי שהביאה עמה מגיפת הקורונה ומאמצי הרגולציה בארה"ב ובאירופה, מניות ענקיות ההיי-טק זינקו בעשרות אחוזים | מייסד 'טסלה', אילון מאסק, התעשר השנה ב-140 מיליארד דולר

אלון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס. הרוויחו יותר בעת המשבר (צילומים: Britta Pedersen/Pool via AP, /Francois Mori /Pablo Martinez Monsivais)
אלון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס. הרוויחו יותר בעת המשבר (צילומים: Britta Pedersen/Pool via AP, /Francois Mori /Pablo Martinez Monsivais)
יונתן קירשנבאום

יש אנשים ששנת 2020 הייתה דווקא מוצלחת במיוחד בשבילם. העשירים ביותר בעולם נהנו מעלייה ניכרת בעושרם על אף משבר הקורונה שהביא לזינוק של 30% בעושרם של המיליארדרים העולמיים מאז תחילת השנה, בעיקר בעקבות העליות הגדולות בשווי מניות חברות ההיי-טק.

למעשה, במהלך 2020, מלבד באמצע חודש מרץ, מדדי המניות בארה"ב עלו לכל אורך השנה, כשהקטר של העליות הוא ללא ספק מגזר ההיי-טק ובעיקר חברות היי-טק הגדולות: פייסבוק, אפל, מייקרוסופט וגוגל. מספר הנפקות גדולות מאד בוול סטריט במהלך השנה, כמו זה של 'AirBnB' בעיצומו של משבר הקורונה, משקפות אופטימיות גדולה בנוגע לעתיד של שווי חברות ההיי-טק האמריקאיות על אף המיתונים במרבית המדינות העשירות.

חברות ההיי-טק ממשיכות לצבור תנופה בשוק ההון על אף שני המכשולים העיקריים שהוצבו בפניהן במהלך השנה: הפגיעה בפעילות הכלכלית שנבעה ממשבר הקורונה, והמאמצים של גורמים בממשל האמריקאי ובאיחוד האירופי לצמצם את כוחן דרך חקיקת הגבלים עסקיים.

במישור הריאלי, נראה שאותן חברות דווקא לא סבלו מירידה בביקושים בעקבות הסגרים. מדד הנאסד"ק האמריקאי, שמודד את מניות חברות הטכנולוגיה, עלה ב-40% מאז תחילת השנה, וב-86% מאז הקריסה באמצע חודש מרץ. 'אפל', אחת החברות הגדולות ביותר במדד הנאסד"ק, נהנתה מעלייה מרשימה ברווחים הריאליים בשנת 2020, ורק בספטמבר האחרון דיווחה על רמה היסטורית של מכירות בהיקף של 64.7 מיליארד דולר.

גם חברת פייסבוק, עוד מניה גדולה מאד במדד, הפתיעה עם הכנסות ריאליות גבוהות מהמצופה. ברבעון השלישי של השנה החברה פרסמה הכנסות של 21.5 מיליארד דולר- מעל להערכות בוול סטריט שהעמידו את הכנסות החברה ב-19.8 מיליארד וגבוה ב-22% מהרבעון השלישי של שנת 2019 בחישוב השנתי. גם הנתון הזה לא צריך להפתיע שכן מספר המשתמשים היומיים בשירותי החברה עלה ב-12% בחישוב שנתי ברבעון השלישי.

במישור הרגולציה, נראה שמניות ההיי-טק עלו על אף ולא בזכות מה שהתרחש השנה. במהלך השנה התקיימו שני דיונים מתוקשרים בארה"ב בהן הרגולטורים האמריקאים בחנו את האפשרות להטיל מגבלות על שתי חברות ההיי-טק הענקיות, גוגל ופייסבוק, אחרי שהוגשו שתי תביעות ענק נגדן. גם באיחוד האירופי הועלתה השנה האפשרות להטיל מגבלות קשות על ספקיות של שירותים טכנולוגיים ובבריטניה הוקם לראשונה גוף שייבחן את הרגולציה על ענף ההיי-טק.

עם זאת, נראה שהמשקיעים עדיין מאמינים בעתיד ורוד לענף ההיי-טק. את המשך הביקוש זוקפים משקיעים רבים דווקא לזכות הקורונה ולא לחובתה – ההנחה הרווחת היא שמשבר הקורונה יאיץ את התהליך הדיגיטציה בחלקים רבים במשק, ולא חוששים מירידה במכירות ובביקושים לשירותים של אותן חברות. למעשה, הביטחון של המשקיעים בהמשך העליות במניות ההיי-טק אפילו הביאו להשוואות לאווירה ששררה בשוק ההון בתקופה שהובילה ל'משבר הדוט קום', פיצוץ בועת ההיי-טק בשוק ההון האמריקאי בסוף שנות ה-90.

מי שהרוויח הכי הרבה מהזינוק בשווי מניות היי-טק הם כמובן בעלי המניות הגדולים של אותן החברות, ביניהם המקימים והמנכ"לים המפורסמים. אילון מאסק, מי שהקים את חברת טסלה, הוסיף לא פחות מ-140 מיליארד דולר לעושרו במהלך שנת 2020, פחות או יותר היקף התקציב מדינת ישראל, והביא את עושרו לרמה של 167 מיליארד דולר.

ג'ף בזוס, המנכ"ל של אמזון והאיש העשיר ביותר בעולם, הרוויח השנה כתוצאה מעליית שווי מניותיו ב-72 מיליארד דולר. בזוס הוא הבעלים של יותר מ-50 מיליון מניות בחברת אמזון שזינקו ב-78% לאורך השנה. גם אשתו לשעבר של בזוס, מקנזי סקוט, זכתה ב-25 מיליארד דולר נוספים לאורך השנה כתוצאה מהעלייה בשווי מניות אמזון. מארק צוקרברג, המנכ"ל של פייסבוק הרוויח גם הוא מהמשבר והונו צמח השנה ב-26 מיליארד דולרים נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!