דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הביטוח הלאומי

כלכלת הקורונה / יעדי הביטוח הלאומי ל-2021: יותר פעולות אוטומטיות, צמצום זמן הטיפול בתביעות

בהצגת תכנית העבודה אמר מנכ"ל המוסד, מאיר שפיגלר, כי השינויים שנדרשו כדי לטפל במובטלי הקורונה יאומצו לטווח הארוך | "מבחינתנו המשבר הביא להזדמנויות, הפחתנו בירוקרטיה"

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו מכוונים לצמצום של 20% במשך זמן הטיפול בתביעות, וצמצום של 20% בצורך של המבוטחים להגיע לסניפים", כך אמר היום (שלישי) מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, בתדריך עיתונאים להצגת תכנית העבודה של הארגון לשנת 2021. "מבחינתנו המשבר הביא להזדמנויות. הפחתנו בירוקרטיה, הפחתנו צורך בקבלת פרטים בבקשות".

לדברי שפיגלר, במסגרת תוכנית העבודה ל-2021 מבקשת הנהלת המוסד לנצל את השינויים שהארגון נאלץ ליישם במשבר כדי לשפר את כל הממשקים של המוסד עם ציבור המבוטחים.

משבר הקורונה הביא את המערכת של הביטוח הלאומי לפעול במשך תקופה ארוכה במתכונת חירום, כשעובדי המוסד נדרשים לתת מענה מהיר לכמות פניות חסרת תקדים. כתוצאה מכך פעל המוסד לקצר ולייעל תהליכים רבים.

"לאחרונה העברנו לציבור מבלי שנדרש להגיש בקשות את מענקי הרפורמה לשנת 2020, אותה פעימה שלישית שלא נכנסה לבסיס התקציב, מענקי אבטלה ממושכת ומענק לכל אזרח. כל אלה קרו ללא פנייה אלא באמצעות מערכות המידע שהטמענו במערכות שלנו. כמעט שלא היו תלונות וסה"כ עבר באופן שוטף ואוטומטי ישירות לזכאים", כך תיאר מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, את שינוי התפיסה שחולל המשבר בביטוח הלאומי.

מטרות אסטרטגיות של הביטוח הלאומי לשנת 2021 (קרדיט: הביטוח הלאומי)
מטרות אסטרטגיות של הביטוח הלאומי לשנת 2021 (קרדיט: הביטוח הלאומי)

מערכות מידע ובינה מלאכותית

כך לדוגמא, הביטוח הלאומי משקיע בשיפור מערכת המידע במטרה שתמשוך אוטומטית את כל תלושי השכר של העובדים בישראל. היעד הוא שעד לסוף 2021 כל התלושים של 4.2 מליון השכירים בישראל יגיעו אוטומטית למוסד ומבוטחים לא ידרשו להמציא את התלושים כשהם תובעים קצבאות מהמוסד.

"השילוב של האבטלה ושל מצבים רפואיים ידחפו אנשים לפנות לביטוח הלאומי" (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
"השילוב של האבטלה ושל מצבים רפואיים ידחפו אנשים לפנות לביטוח הלאומי" (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

דוגמא אחרת היא שימוש במערכות של בינה מלאכותית שיוכלו לפענח מסמכים בצורה אוטומטית ויחסכו שעות עבודה וזמן למערכת ויקצרו את ההמתנה למענה עבור המבוטחים. "אנחנו רוצים לשפר את כל המערכות הדיגיטאליות כדי להתייעל בשירותים האלה לחסוך כספי ציבור ולתת שירות טוב יותר". אמר שפיגלר.

שפיגלר מבטיח גם שינוי במכתבים הנשלחים אל המבוטחים "המכתבים ישנו את פניהן כדי שכל קורא יבין בצורה בהירה וקצרה מה מגיע לו מה הוא צריך לעשות. לא צריך לעבור תואר ראשון כדי להבין את המכתבים והזכאויות. התהליך הזה בעיצומו ויסתיים במהלך 2021".

 מידע אמתי מהאנשים שמקבלים את השירות בשטח

בתוכנית העבודה של המוסד מופיעה תכנית חשובה לצמצום המפגש של המבוטחים עם הועדות הרפואיות שנחשבות לאחד מהממשקים הקשים יותר עבור מבוטחים שתובעים קצבת נכות או תאונות עבודה. על פי שפיגלר, הועדות השונות ירוכזו למפגש אחד עם מומחים מתחומים שונים שיאפשרו למבוטחים להיפגש עם הועדה פעם אחת וייתרו הגעה חוזרות לועדות הדנות בפגיעות מסוגים שונים.

מהלך נוסף אותו מבקש הביטוח הלאומי לקדם הוא הרחבה של הפעולות לשיתוף ציבור בכל הקשור לתהליכי העבודה של המוסד "עוד לפני המשבר בדצמבר 2019 שיפרנו את תהליך הפניה הישירה אל התושבים ואל גורמים שמייצגים סקטורים שונים. ביקשנו לקבל מהם אינפורמציה לגבי מה שהם מרגישים בכל הנוגע לשירות של הביטוח הלאומי. אין גורם טוב לקבלת מידע אמתי מאשר האנשים שמקבלים את השירות בשטח".

המצב הפיננסי של המוסד

על ההשפעות ארוכות הטווח של המשבר על עבודת המוסד אמר שפיגלר כי המטרה היא לתת מענה מהיר למבוטחים ולהעביר להם את הקצבאות אבל לאחר מכן העבודה על כל תיק שפתח נמשכת עוד זמן רב כשכל תיק עובר טיפול דקדקני לוודא שהמבוטח אכן קיבל את מה שהיה זכאי לקבל. להערכתו הטיפול בתיקים שנפתחו במהלך השנה האחרונה ימשך למעשה עד 2022.

באשר למצבו הפיננסי של המוסד, נושא שהעסיק מאוד את הממשלה ובמיוחד את משרד האוצר, לפני המשבר, אמר שפיגלר כי הסוגיה של האיתנות הפיננסית ניצבת על הפרק  גם במהלך 2021. "כל ההטבות שהצלחנו לקדם מגובות בתקציב ממשרד האוצר. לגבי המובטלים לא לקחנו בחשבון את ההוצאה הזו כשהכנו את התקציב ב-2019".

כשנשאל שפיגלר על האפשרות להאריך את קצבאות האבטלה אל מעבר ליוני 2021 כשהמערכת הפוליטית נכנסת לעוד סבב בחירות השיב: "אני מניח שבזמן שנותר עד ליוני יהיו עוד לא מעט ישיבות. אנחנו נבטא את הדברים והצורך לסייע. קשה כרגע לחזות מה יהיה המצב ביוני. אבל אנחנו נהיה עם האצבע על הדופק לתמוך באותן אוכלוסיות".

שר העבודה והרווחה, ח״כ איציק שמולי המשמש מתוקף תפקידו כיו"ר הביטוח הלאומי בירך על התוכנית שהציג שפיגלר ואמר: ״המדיניות שלי כשר העבודה והרווחה היא שכל מי שזקוק לסיוע יקבל אותה עם מינמום בירוקרטיה ומקסימום אדיבות בשירות וביחס טוב כלפי האזרח. תוכניות העבודה של הביטוח הלאומי משקפות את המדיניות הזו ומביאות לידי ביטוי את השפעות משבר הקורונה ושיפור תהליכי העבודה בעקבותיו״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!