דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

גבעת עמל / ועדת הפנים דחתה את הצעת החוק לפיצוי תושבי גבעת עמל

משרד המשפטים התנגד להצעת החוק של חברי הכנסת שולי מועלם ודב חנין, ו-80 משפחות יאלצו לחכות להסדרת מעמדן. "משרד המשפטים בא עם הצעה שאנו לא יכולים להסכים לה, המינימום זה לתת דיור לכל המשפחות", אמרה מועלם.

גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק להבטחת דיור חלופי לתושבי שכונת גבעת עמל לא אושרה אתמול בוועדת הפנים. יו"ר ועדת הפנים, חבר הכנסת דודי אמסלם (ליכוד) החליט להקים צוות מו"מ למציאת פתרון לתושבי השכונה, והתחייב בפניהם כי במידה ומשרד האוצר ומשרד המשפטים לא יגיעו להבנות, הוא יעביר את החוק להצבעה ללא המשרדים.  

הצעת החוק שהגישו חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי) וחבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל, ואושרה על ידי ועדת השרים לחקיקה, נדונה אתמול בוועדת הפנים על מנת לאשרה לקריאה ראשונה במליאה. עם זאת הצעת החוק לא עלתה להצבעה בוועדה בעקבות התנגדות אנשי משרד המשפטים.

תושבי גבעת עמל מחוץ לאולם המשפט לאחר הדיון השני בתביעת הפינוי כנגד התושבים מאי 2016 . צילום: דבר ראשון
תושבי גבעת עמל מחוץ לאולם המשפט לאחר הדיון השני בתביעת הפינוי כנגד התושבים מאי 2016 . צילום: דבר ראשון

מזה שבועות מתקיימים דיונים אינטנסיביים בין מספר חברי כנסת לבין רשות מקרקעי ישראל, נציגי משרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה במטרה להגיע לנוסח מוסכם לחוק גבעת עמל. עד כה הדיונים לא צלחו. בדיון שהתקיים אתמול דרש יו"ר הוועדה מהמשרדים השונים להתגמש ולמצוא פיתרון לבעיה של 80 משפחות, גם במידה שצריך לפעול לפנים משורת הדין. אמסלם אמר בדיון "אשמח אם צוות המו"מ עליו סיכמתי עם האוצר יגיע להבנות ויפתור את רוב המחלוקות. בואו בנפש חפצה. מדובר באנשים קשי יום, לא בטייקונים. לא יקוב הדין את ההר. מותר גם לתת לפנים משורת הדין. עשינו רק צדקה. גם אם יתנו קצת מעבר למה שמגיע".

ח"כ שולי מועלם: "כשהקרקע נמכרה ליזמים סוכם שהם יבנו 400 יחידות דיור, מתוכן 120 לתושבים. היום יש להם אישורים לבניית 1200 יחידות דיור, מתוכן 160 לעירייה ואפס לתושבים"

חברת הכנסת מועלם תיארה בפני חברי הוועדה את ההתנגדות של משרד המשפטים כשאמרה "ישבנו עם משרד המשפטים, האוצר ורמ"י. לא התקדמנו כי רמ"י טוענים שהנושא לא חונה אצלם. משרד המשפטים בא עם הצעה שאנו לא יכולים להסכים לה – הקפאת מצב לפי 1961. כשהקרקע נמכרה ליזמים סוכם שהם יבנו 400 יחידות דיור, מתוכן 120 לתושבים. היום יש להם אישורים לבניית 1200 יחידות דיור, מתוכן 160 לעירייה ואפס לתושבים. מדובר ב-80 משפחות. המינימום זה לתת דיור לכל המשפחות. לאפשר לאנשים שגרים שם מ47' או 49' לקבל מה שמגיע להם".

תושבת גבעת עמל, לבנה ראצבי: "לקחו אותנו לגבעת עמל, לחדר שבו חיו קודם הגמלים. עכשיו אני נקראת פולשת. איך? 68 שנה במקום ואני פולשת? לא הציעו לי כלום."

בדיון השתתפו גם נציגות של  תושבי השכונה שסיפרו את סיפור הגעתם לשכונה ואת המצוקה בה הם חיים בשנים האחרונות. לבנה רצאבי שהגיע לשכונה בשנת 1948 סיפרה "אבי נהרג ביפו במלחמת השחרור. נותרנו 5 יתומים ואלמנה. גרנו בבית של 6 חדרים עם חצר ענקים בדמי מפתח על גבול יפו. עיריית תל אביב אמרו לאמא 'את גרה בחזית. ניקח אותך לעורף, מקום יותר טוב'. לקחו אותנו לגבעת עמל, לחדר שבו חיו קודם הגמלים. עכשיו אני נקראת פולשת. איך? 68 שנה במקום ואני פולשת? לא הציעו לי כלום. יש לי 300 מטר". שרון פרץ שפונתה בכח מגבעת עמל סיפרה "אנחנו שם משנת '47. נזרקנו בדצמבר בפינוי אלים ואכזרי. נולדתי וגרתי שם. מאז הפינוי – הילדים בטיפול פסיכולוגי. הרווחה איימו שיקחו לי אותם. אנחנו אנשים עובדים אבל השכירות שוחקת. בזמן הפינוי רון חולדאי (ראש עיריית תל-אביב) אמר לי אני אעזור לך. עכשיו אומרים לי אין לנו אמצעים לעזור".

בתום הדיון דיבר יושב ראש הוועדה אמסלם עם נציגי התושבים, ואמר להם כי במידה וצוות המשא ומתן שמינה לטובת העניין לא ישיג תוצאות עד לתחילת מושב החורף של הכנסת, בכוונתו להביא את החוק להצבעה בוועדה, גם ללא תמיכת משרד המשפטים. בכך מקווה אמסלם להפעיל לחץ על אנשי האוצר ואנשי משרד המשפטים להגיע להבנות, שיאפשרו פתרון דיור חלופי הולם לשמונים המשפחות של גבעת עמל.

תגובת תושבי גבעת עמל לדחיית החקיקה: "חברי הכנסת אמסלם, מועלם, חנין, גילאון ולוי-אבקסיס נפגשו עם נציגי האוצר, היועמ״ש לממשלה ורמ״י להשגת נוסח מוסכם עבור חוק גבעת עמל. לצערנו המשרדים התחפרו בעמדותיהם ולא שיתפו פעולה עם נבחרי הציבור. ח״כ אמסלם נתן היום למשרדים צ'אנס אחרון והתחייב שבמידה שלא תושג הבנה – חוק גבעת עמל יעבור בקריאה ראשונה ללא הסכמת משרדי הממשלה מייד עם פתיחת מושב החורף. אנו מברכים אותו על עמדתו התקיפה לטובת תושבי גבעת עמל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!