דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוזרים משפטיים

עובדים מוגנים / בעקבות עתירת ההסתדרות: תוקנו מכרזים שאיימו לפגוע בעוזרים המשפטיים

העוזרים המשפטיים עתרו נגד המכרז לתפקיד מזכיר משפטי, שלטענתם קיצץ בסמכויותיהם

עו"ד יצחק (יצי) גורדון, יושב ראש איגוד המשפטנים בהסתדרות. (צילום: איגוד המשפטנים)
עו"ד יצחק (יצי) גורדון, יושב ראש איגוד המשפטנים בהסתדרות. (צילום: איגוד המשפטנים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות עתירת ההסתדרות: הנהלת בתי המשפט תיקנה מכרזים שאיימו לפגוע בסמכויות העוזרים המשפטיים.

לפי הצעת סגנית נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, השופטת אריאלה גילצר-כץ, הנהלת בתי המשפט תיקנה את המכרזים למזכירים המשפטיים ומחקה מהם את סמכויות העוזרים המשפטיים. מועד הגשת המועמדות למכרזים בנוסחם המתוקן הוארך. כמו כן, הוציאה הנהלת בתי המשפט הבהרה שסמכויותיו של המזכיר המשפטי לא יפגעו בתפקידו של העוזר המשפטי לשופט.

הדיון נערך בעקבות בקשה לצו מניעה שהגיש שלשום איגוד המשפטנים בהסתדרות נגד הפגיעה במעמד העוזרים המשפטיים לשופטים, וזאת במסגרת מכרזים של הנהלת בתי המשפט למינוי מזכירים משפטיים בחוזים אישיים לפי תקנות סדר הדין החדשות.

בבקשה נכתב כי "באמתלה של הוצאת מכרזים ל'תפקיד חדש' של 'מזכיר משפטי', מבקשת הנהלת בתי המשפט לקצץ בסמכויות של העוזרים המשפטיים". לטענת ההסתדרות, "הצעדים הללו של הנהלת בתי המשפט מהווים ניסיון לחתור תחת ההסכם הקיבוצי (שנחתם ב-2018) והעבודה המאורגנת, וזאת על ידי יצירת תפקיד חדש בחוזה אישי עם סמכויות הנתונות כיום לעוזרים המשפטיים".

חשש מפגיעה בכוחם האירגוני של העוזרים המשפטיים

ב-1 בינואר תיכנס לתוקף הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי שמתייחסת לכל הפרוצדורות של ההליכים המשפטיים האזרחיים. הרפורמה מסדירה דרישות שונות מעורכי הדין בהגשת מסמכים שונים לבתי הדין, לפיכך הגדירה הרפורמה תפקיד חדש, מזכיר משפטי, שיעבור על המסמכים שיתקבלו ויוודא את עמידתם בדרישות טכניות אלו.

בתחילה ביקשה הנהלת בתי המשפט להטיל תפקיד זה באופן חד צדדי על העוזרים המשפטיים בלא להציע להם תגמול נוסף. בהמשך, פרסמה ההנהלה מכרזים ספציפיים להעסקת 'מזכירים משפטיים' בחוזים אישיים, אלא שהגדרות התפקיד כללו בין היתר סמכויות שכיום מצויות בידיהם של העוזרים המשפטיים דבר המעורר את החשש לניסיון לפגוע בכוחם האירגוני של העוזרים המשפטיים ולחזור להעסיק עובדים באמצעות חוזים אישיים.

העוזרים המשפטיים נאבקו למעלה מעשור על זכותם להתאגד ולהיות מועסקים תחת הסכם קיבוצי, עד שבדצמבר 2018 נחתם עימם לראשונה הסכם קיבוצי. באיגוד המשפטנים הבהירו כי עד לגיוס המזכירים המשפטיים, תפקיד המזכיר המשפטי ברפורמה יחול על השופטים, וכי בהנהלת בתי המשפט התחייבו בפניהם שאלו לא יוכלו להטיל מטלות אלו כמעמסה נוספת בלא תשלום על העוזרים המשפטיים.​

בשבוע שעבר שלח יו"ר איגוד המשפטנים עו"ד יצחק (יצי) גורדון מכתב להנהלת בתי המשפט ובו העלה את הדרישה לחדול מהפגיעה במעמד העוזרים המשפטיים לשופטים, אך לא קיבל מענה. רק במהלך הדיון בבית הדין בעניין הבקשה לצו מניעה הועברה לראשונה תשובת הנהלת בתי המשפט למכתב.

את איגוד המשפטנים ייצגו בבקשה עו"ד מירי מלכי ועו"ד ורד (ויוי) ויץ מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

יו"ר איגוד המשפטנים עו"ד יצחק (יצי) גורדון: "אנו שמחים שבית הדין קיבל את עמדתנו והבין את הפגיעה של הנהלת בתי המשפט בעוזרים המשפטיים במסגרת המכרזים לתפקיד המזכיר המשפטי לפי תקנות סד"א החדשות. איגוד המשפטנים וועד העוזרים המשפטיים ימשיכו לעמוד על המשמר ולהגן על זכויות העוזרים המשפטיים ומעמדם, וייאבקו גם בעתיד נגד כל צעד חד-צדדי שתנקוט ההנהלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!