מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל מינואר עד סוף דצמבר, הסתכם כ-302 בני אדם, בהשוואה ל-355 ב-2019 ו-316 הרוגים בשנת 2018. כך עולה מסיכום השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שפורסם היום (רביעי).

ירידה של כ-24% נרשמה במספר ההרוגים מתאונות בכלי רכב זעירים כמו קורקינטים וזינוק של 30% במתים מתאונות אופניים חשמליים. הנתונים אינם סופיים כיוון שנפגעים שנפטרו בטווח של חודש לאחר התאונה עדיין נחשבים כאילו נהרגו בחודש הקודם, ולכן המספר הסופי לשנת 2020 יחושב רק בחצות ה-31 בינואר 2021.

הדו"ח מלמד שמשבר הקורונה, יחד עם הגבלות התנועה ושלושת הסגרים שנרשמו בשנה החולפת, תרמו לירידה במספר ההרוגים. בסגר הראשון של מרץ ואפריל 2020 נרשמו 39 הרוגים מתאונות דרכים (18 במרץ, 21 באפריל) לעומת 50 הרוגים בשנה שעברה (25 בכל חודש).

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בסגר השני מסוף ספטמבר ולאורך אוקטובר נרשמו השנה 51 הרוגים, לעומת 62 הרוגים באותם חודשים ב-2019. הפער הבולט נרשם בתקופת החגים האחרונה, כאשר מספר ההרוגים באוקטובר 2020 לבדו הסתכם ב-24 אזרחים, לעומת 38 הרוגים באותו חודש בשנת 2019.

זירת תאונת הדרכים בצומת ניות, בירושלים, אוקטובר 2017 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

פילוח שאר הנתונים של הרלב"ד מחדד מספר מגמות. כך למשל בדיקת אחוז ההרוגים בתאונות דרכים לפי גיל מעלה ששכבות הגיל המבוגרות (גילאי 45 עד 64 וגילאי 65 ומעבר) מהווים כ-45% מכלל מספר ההרוגים. המגמה חוזרת על עצמה בפילוח כמות ההרוגים שהם הולכי רגל (81 הרוגים בשנת 2020 לעומת 87 הרוגים בשנת 2019) כאשר כ-65% מההרוגים הם מעל גילאי 45.

היום הקטלני ביותר הוא יום חמישי ואילו השעה הקטלנית ביותר היא בין 18:00 ל-19:00. בפילוח מגזרי אין שינוי מהותי בין השנים, וכ-75% מהמבוגרים הם גברים, והשאר נשים.

עלייה של 2% במספר ההרוגים על אופנועים

ביחס למעורבותם של כלים דו גלגליים – אופנועים, קטנועים ואופנים חשמליות – נרשמת מגמה מעורבת. לגבי אופנועים וקטנועים נרשמה השנה עליה של כ-2% השנה במספר ההרוגים מ-65 ל-68 הרוגים. מנגד, פילוח מספר ההרוגים בקרב רוכבי כלים זעירים (אופנים רגילים, חשמליים, קורקינטים וקלנועיות) נרשמה ירידה של כ-24%, מ-37 ל-28 הרוגים בהשוואה בין 2019 ל-2020.

קורקינט חשמלי "שיתופי" ברחובות תל אביב (צילום: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com)

לעניין זה יש נתון חריג והוא מספר ההרוגים שהם רוכבי אופניים חשמליים, עם זינוק של יותר מ-30% מ-16 הרוגים בשנה שעברה ל-21 הרוגים השנה. במקביל, הסגר במשק ושיתוק הכלכלה ריסק גם את המעורבות של כלי רכב כבדים (אוטובוסים ומשאיות) בתאונות דרכים, מ-96 הרוגים בשנה שעברה ל-73 הרוגים השנה, ירידה של כ-24%.

"למעלה מ-300 בני אדם קיפחו את חייהם בתאונות דרכים בשנה בה היו שני סגרים ופעילות חלקית של מערכת החינוך, שוק העבודה והמסחר" אמרה מנכ"לית הרלב"ד, תא"ל (מיל') רחלי טבת-ויזל. "הנתונים הללו מחייבים את המשך השקעת המשאבים והגדלתם לטובת שיפור התשתיות, פעילות חינוך והסברה, הפיכת כלי הרכב לבטוחים יותר, והגברת האכיפה והכשרת הנהגים".