דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדריך

כלכלת הקורונה / 8 עצות חשובות לכל בעל עסק רגע לפני שנגמרת שנת המס הלא רגילה

בעלי העסקים ניצבים מול האתגר האחרון של שנת הקורונה: לסגור את שנת המס הזו כמו שצריך ולהמשיך בחתיכה אחת אל אתגרי השנה הבאה. רו"ח רביטל רונן-לנץ עושה סדר בספרים | מדריך

רואת חשבון רביטל רונן לנץ (צילום: אור פרבוזניק)
רואת חשבון רביטל רונן לנץ (צילום: אור פרבוזניק)
הדס יום טוב

בעלי עסקים ועצמאיים, שרבים מהם נפגעו ממשבר הקורונה, מנסים בימים אלה להתמודד עם הדיווחים והדרישות של סיום שנת המס. מטלות שיכולות להיות מורכבות עבור בעלי עסקים רבים, הופכות בחסות המשבר והסגר השלישי למסובכות אף יותר.

רואת החשבון רביטל רונן-לנץ, מפירמת רו"ח אליוט ישראל, המאגדת בתוכה כ-20 משרדי רואי חשבון, מסבירה ל'דבר' כיצד יכולים בעלי עסקים לצלוח את סוף שנת המס בדגש על הצרכים וההקלות המיוחדים לשנת הקורונה.

1. ניתן לדחות את ספירת המלאי, אך יש להתאימה
"באופן כללי השנה הזו הייתה מאתגרת לכל בעלי העסקים, אך ספציפית ביחס לסוף השנה, הסגר השלישי נופל בדיוק בזמן ספירת המלאי", אומרת רונן-לנץ. "ברשות המיסים הבינו את זה ושלשום הוציאו הנחיה מקלה שמאפשרת לבצע את ספירות המלאי עד ל31 במרץ 2021. אבל גם אם ספירת המלאי מבוצעת באיחור צריך לעשות לה את ההתאמות להיום 31.12.2020".

"זאת אומרת, אם לדוגמא יש לי במלאי היום סחורה בערך של 100 אלף שקלים ובמהלך הימים הבאים כבר בחודש ינואר עשיתי מכירות בסך 20 אלך שקלים, ורק אחר כך עושה את הספירה, בה יש לי 80 אלף שקלים. אני בעצם נדרשת לשחזר את המכירות שהיו עד ל31 בדצמבר ולשחזר את הערך שלהן שהיה בפועל ביום הזה".

"חשוב לדעת שאם הפרש הזמן בין יום הספירה ליום האחרון בשנת המס (31.12) עולה על 10 ימים, חובה להודיע על כך מראש לפקיד השומה. על רשימת המלאי לכלול את כל הטובין שבבעלות העסק או ברשותו. טובין השייכים לאחרים ונמצאים ברשות העסק ירשמו בנפרד. טובין שאינם תקינים או שמחיר מכירתם נמוך מהעלות הרכישה עבור העסק, השווי שלהם יחושב לפי ערך המימוש או המכירה שלהם".

2. הוציאו קבלות על המענקים שקיבלתם
ההמלצה של רונן-לנץ היא להוציא קבלה עבור כל מענק שהתקבל לעסק. "ההנחיות של רשות המיסים הן שהמענקים מהווים חלק מההכנסות החייבות במס הכנסה אבל הם לא חייבים במע"מ. מה שאומר שאני כבעלת עסק לא צריכה להוציא עליהם חשבונית מס.

הרבה בעלי עסקים בשטח מבינים שלא צריך להוציא כלום, אפילו לא קבלה, אבל אנחנו ממליצים להוציא קבלה על כל תגמול שמתקבל בעסק כדי למנוע כל עבירה של ניהול ספרים. אנחנו גם לא באמת יודעים איך רשות המיסים תתמודד עם הדיווח על המענקים האלה, ויכול מאוד להיות שהם ירצו לראות קבלות".

רונן-לנץ מדגישה כי מענקים מגופים שאינם קשורים ברשות המיסים חייבים בקבלה וגם בחשבונית מס, וכדאי לא להתבלבל. "יש מענקים שהתקבלו במהלך המשבר מגופים אחרים, כמו מעונות יום פרטיים שקיבלו מענק מגוף שתמך בהם, או מענק להתאמת העסק ופרסום בדיגיטל שהרבה עסקים קיבלו. במקרה כזה יש צורך להוציא חשבונית מס. אם המענק להתקבל מגוף שהוא לא רשות המיסים, מומלץ לבחון את הוצאת חשבונית המס".

3. בחנו טוב טוב את הזכאות למענקים
"בעלי עסקים רבים חוששים שיידרשו להחזיר את המענקים, ולחלקם יש סיבה טובה לחשוש" אומרת רונן-לנץ. "יש מענקים שהתבססו רק על הצהרה של בעל העסק, בעיקר לעסקים קטנים, והם היו צריכים להצהיר שחלה ירידה מסוימת במחזור ההכנסות ושהירידה נובעת מהקורונה. אנחנו מניחים שמתישהו יבדקו את המענקים האלה, ואם יסתבר שלא הייתה ירידה מספיקה או שהיא לא קשורה לקורונה, בהחלט יכול להיות שבעלי עסקים יידרשו להחזיר את המענקים, כולל איומים גם בסנקציות".

"בנוסף, כשמדובר במענקים קצת יותר מורכבים, כמו מענק הוצאות קבועות שבו יש נוסחאות ותנאים מורכבים, אנחנו רואים בחודשיים האחרונים שהרשות פונה לבעלי עסקים ומנסה לומר שהנוסחה לא מבטאת את ההוצאות הקבועות של העסק ולכן המענק לא מוצדק וצריך להחזיר אותו או את חלקו. בעניין הזה לשכת רואי החשבון ולשכת יועצי המס התנגדו למהלך, ואני מקווה מאוד שעצרו את הפניות האלה".

4. נצלו את תקופת הפחת המואץ
"לא מזמן יצאה הטבה לבעלי עסקים על פחת מואץ", אומרת רונן-לנץ. פחת, היא מסבירה, זה בעצם החזר עבור השקעה של בעל העסק בעסק שלו. "אם אני למשל קונה מחשב חדש לעסק, אני יכולה להפחית אותו ולדרוש את ערך הקניה שלו בהחזר מס על פני שלוש שנים".

ההטבה שניתנה היא שהפחת יוכל להתקבל בתוך שנה וחצי בלבד. "הרבה פעמים מדובר בדבר מאוד משמעותי לעסק, במיוחד קטן. אם למשל עסק משקיע, בעקבות המעבר לקורונה, בדיגיטציה וקונה 30 מחשבים ונדרש להוצאה גדולה, זה משהו שכדאי להכיר. אנחנו עדיין בתקופת הפחת המואץ ובעלי עסקים יכולים לתכנן ולנצל את ההטבה כדי לשדרג".

5. דאגו להפקדות לקרנות הפנסיה וההשתלמות במועד
הרבה בעלי עסקים שנמצאים בקושי תזרימי דוחים את ההפקדות לקרנות פנסיה והשתלמות. רונן-לנץ ממליצה להימנע ככל הניתן מלדחות את ההפקדות מכמה סיבות, גם מהסיבות הביטוחיות, אבל גם מבחינת ניהול תשלומי המיסים.

"כשאנחנו לא מפקידים בפועל כסף אז ההוצאה היא לא מוכרת ואנחנו מאבדים הטבות מס. לכן, רצוי מאוד להפקיד בזמן למרות הקושי. על אחת כמה וכמה אם מדובר בהפקדה לעובדים, מי שלא מפקיד במועד החוקי לעובדים שלו לפנסיה מסתכן בהלנת שכר".

"בתקופה של חל"ת לא צריך להפקיד גמל לעובד, אבל בהרבה עסקים לא כולם יצאו לחל"ת והרבה מהם החזירו עובדים כי אף אחד לא חשב שזה יהיה כל כך ארוך ושיהיו כל כך הרבה סגרים. אז הרבה מעסיקים החזירו את העובדים ונפגעו אחר כך בהכנסות, ולפעמים חושבים שאפשר לדחות את ההפקדות האלה, אבל זה ממש לא נכון. יש להפקיד הפקדות במועדן החוקי".

6. בדקו שיש בידכם את כל החשבוניות עבור ההוצאות.
לגבי הוצאות שנכללות בעסק, רונן-לנץ ממליצה לעבור ולבדוק שקיבלנו חשבוניות על כל ההוצאות. "בעקבות הקורונה הדואר לא תמיד מגיע ולא תמיד אנחנו ערניים למה שמגיע גם בדואר וגם במייל, ובאמת חשוב שלא פספסנו פה הוצאות. אצלי במשרד אני ממש רואה את זה, אני מבקשת כל מיני חשבוניות על הוצאות שאנשים לא שמים לב שלא קיבלו. בסוף זה גם משפיע על קיזוז המע"מ וגם משפיע על המס שצריך לשלם".

7. כדאי לתכנן מראש, במיוחד בתקופות של חוסר ודאות.
"מס ההכנסה שלנו מחושב ברמה השנתית. גם בעל עסק שאין לו רציפות בפעילות ישלם מס הכנסה בראייה של כל השנה. ההכנסה החייבת שלו באותה השנה תתחלק פשוט ל-12 חודשים", מסבירה רונן-לנץ. "זה לא משנה אם חודש אחד הוא היה סגור וחודש אחר כך הוא כן מכר או שבשני החודשים האלה הוא היה פתוח. מבחינת מס הכנסה החישוב הוא תמיד שנתי. בסופו של דבר ייקחו את הפעילות של העסק עם הסגרים ואם הוא קיבל מענק יכניסו גם את המענק לחישוב".

"בהקשר של הקורונה דווקא אנשים צריכים לנסות להיות יותר מתוכננים. לדעתי תמיד מומלץ לבדוק את המקדמות למס הכנסה ולביטוח הלאומי ולבדוק האם אני חייבת מס עבור השנה הזו. במידה ובעל העסק יודע להיות מתוכנן, במידה ויש לו חוב למס הכנסה ניתן לפרוש את החוב לתשלומים עד להגשת הדו"ח ובכך להקל מבחינת תזרים. זה נכון בכל שנה, אבל בטח בשנה כזו שיותר קשה לקבל הפתעות. ניתן לעשות תכנית, להסבר את התשלומים קדימה ולהגיע לדו"ח השנתי בלי הפתעות ובלי תשלומי ענק לשלם".

8. השתמשו ברואה החשבון שלכם
"כמו שאני לא מספרת את עצמי אלא הולכת לספר וכמו שאני לא אעשה לעצמי ניתוח אלא אלך לרופא, מי שיש לו עניינים עם רשויות המס או עניינים שהוא צריך לבדוק עם הביטוח הלאומי, מס הכנסה או מע"מ, כדאי שילך לאיש מקצוע" אומרת רונן-לנץ.

"אני רואה ברשתות החברתיות הרבה טענות שרואי חשבון סתם לוקחים כסף, אבל מדובר באנשי מקצוע שלמדו 7 שנים, וזו המומחיות שלנו. גם משרד רו"ח זה עסק ואנחנו מבינים את הקשיים, גם לנו יש את זה. לא לחינם נחשבים רואי החשבון לעובדים חיוניים שדווקא בתקופה הזו עובדים מאוד קשה בשביל לקוחותיהם. רואה החשבון שלך יוכל לנהל את העניינים האלה על הצד הטוב ביותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!