דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

חיסון לקורונה / לא הספיקו לפתח נוגדנים: מדוע נדבקו מאות ישראלים בקורונה לאחר שהתחסנו

בין הנדבקים גם ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שאובחן כחיובי עשרה ימים לאחר שהתחסן | החיסון אינו מגן מהידבקות בטרם קבלתו, והמנה הראשונה אינה מספקת הגנה מירבית

חיסון לקורונה (צילום: shutterstock).
חיסון לקורונה (צילום: shutterstock).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מתוך 950 אלף ישראלים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה לקורונה עד חמישי השבוע, לפחות 428 נדבקו בנגיף – כך עולה מנתונים של משרד הבריאות ופורסמו בחדשות 13. בין החולים המתחסנים חבר כנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), שדווח אתמול כי נמצא חיובי לקורונה עשרה ימים לאחר שהתחסן.

בחישוב מתמטי, הנדבקים (הידועים) הם פחות מחצי אחוז מהמתחסנים – שיעור קטן בהרבה מאחוז הנדבקים בניסוי שערכה פייזר לחיסון, בו נמצא כי הוא מעניק הגנה של 95% ממחלת הקורונה. יחד עם זאת, חשוב לשים לב למספר גורמים שהופכים את ההידבקות בסמוך לקבלת המנה הראשונה לאפשרות סבירה יחסית:

ההגנה המירבית שמעניק חיסון פייזר (95%) מתקבלת רק שבוע לאחר קבלת שתי מנות חיסון. ההפרש בין המנה הראשונה לשנייה צריך להיות 21 יום. המנה השנייה חשובה כי היא מקפיצה את יצירת הנוגדנים בגוף וכך מקפיצה את ההגנה מתחלואה.

החיסון לא מגן על מי שנדבק לפני שקיבל אותו. תקופת הדגירה של נגיף הקורונה, כלומר משך הזמן הנפוץ בין הידבקות בנגיף לבין פיתוח מחלה, מוגדרת כ-14 יום. לכן, ייתכן שפיתוח המחלה ימים לאחר קבלת החיסון נובע מהידבקות בטרם החיסון.

ההגנה מהחיסון מתפתחת רק לאחר מספר ימים. לאחר קבלת מנת החיסון, לגוף לוקח זמן לפתח נוגדנים שימנעו את המחלה. הניסוי הקליני של חיסון פייזר מצא כי המנה הראשונה של החיסון מפחיתה את הסיכוי לחלות בקורונה ב-50% בתוך שבעה ימים. פרופ' מייקל מינה, אפידמיולוג מאוניברסיטת הרווארד, מעריך שההגנה מהמנה הראשונה מגיעה ל80-85% ב-10-12 הימים שלאחר קבלתה.

נכון לעכשיו, אין מידע לגבי יעילות החיסון במניעת הדבקה והידבקות ללא תסמינים. מנתוני משרד הבריאות לא ידוע כמה מבין האנשים שאומתו כחולי קורונה לאחר החיסון פיתחו תסמינים של המחלה, וכמה 'רק' נדבקו ללא תסמינים. אולם ייתכן שבין אלו שנדבקו, חלק לא חוו תסמינים כלל. נכון לעכשיו, אין כל ודאות שחיסון פייזר מגן ממצב של הידבקות ללא תסמינים, או עד כמה הוא מונע הדבקה והידבקות ללא תסמינים.

כל הנתונים לגבי החיסון עד כה עוסקים אך ורק ביכולתו למנוע פיתוח מחלה בקרב מי שנדבק. הנסיינים בניסוי רחב ההיקף שערכה החברה עברו בדיקת קורונה רק במידה שפיתחו תסמינים. פייזר הודיעה שתפרסם מידע בנושא במהלך החודש הקרוב.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!