דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / בחירות לסנאט בג'ורג'יה: אחד הרגעים החשובים של ביידן מגיע עוד לפני שנכנס לתפקיד

ניצחון של המועמדים ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק ביום שלישי הקרוב יעניקו לדמוקרטים שליטה בסנאט ויאפשרו לממשל הנכנס לקדם את המדיניות שלו | ניצחון רפובליקני צפוי לסכל כל יוזמה משמעותית של הנשיא הנבחר

הנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן (במרכז), בעצרת בחירות בג'ורגיה עם המועמדים לסנאט ג'ון אוסוף (מימין) ורפאל וורנוק. (צילום: AP Photo/Patrick Semansky, File)
הנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן (במרכז), בעצרת בחירות בג'ורגיה עם המועמדים לסנאט ג'ון אוסוף (מימין) ורפאל וורנוק. (צילום: AP Photo/Patrick Semansky, File)

בדרך כלל, בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס האמריקאי הן אלה שמגדירות מחדש את סדר העדיפויות והאפשרויות הפוליטיות של הבית הלבן. עבור הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן, הבחירות המכריעות ביותר יתקיימו לפני שאפילו הושבע לתפקיד.

ביום שלישי הקרוב ייערך בג'ורג'יה הסיבוב השני בבחירות על שני המושבים של המדינה בסנאט. התוצאות בג'ורג'יה יכריעו איזו מפלגה תזכה לרוב בסנאט, ובהתאם עד כמה יוכל הנשיא החדש לקדם חקיקה בנושאים כמו שירותי בריאות, מדיניות מס, איכות הסביבה ומשק האנרגיה.

ג'ו ביידן וקמלה האריס. צריכים את הסנאט בשביל לקדם את סדר היום שלהם. (צילום: AP/Andrew Harnik)
ג'ו ביידן וקמלה האריס. צריכים את הסנאט בשביל לקדם את סדר היום שלהם. (צילום: AP/Andrew Harnik)

ההבדל בין ממשל מצליח לממשל כושל

עבור פוליטיקאי שהציג את עצמו לציבור הבוחרים כדמות מאחדת וכמחוקק מנוסה, הבחירות בג'ורג'יה יעזרו לקבוע אם הנשיא הנכנס יוכל לממש את כל ההבטחות שנתן במהלך מסע הבחירות.

"זה לא שאי אפשר להשיג שום דבר אם אתה במיעוט או שאתה יכול לעשות הכל אם יש לך רוב, אבל החזקת רוב בסנאט יכולה להיות ההבדל בין ממשל מצליח לממשל כושל", אמר לסוכנות הידיעות איי.פי ג'ים מנלי, בעבר עוזר בכיר למנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הארי ריד.

שני המועמדים הדמוקרטיים בג'ורג'יה, ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק, חייבים לנצח ביום שלישי כדי שמאה המושבים בסנאט יחולקו שווה בשווה בין שתי המפלגות. סגנית הנשיא הנבחרת, קמלה האריס, שמתוקף תפקידה מכהנת גם כנשיאת הסנאט, תוכל להיות הקול המכריע במידת הצורך.

המועמד הדמוקרטי לסנאט מטעם ג'ורג'יה, רפאל וורנוק. (צילום: AP Photo/Ben Gray, File)
המועמד הדמוקרטי לסנאט מטעם ג'ורג'יה, רפאל וורנוק. (צילום: AP Photo/Ben Gray, File)

עם זאת, חשוב לציין, ביידן לא יוכל להעביר כל מה שירצה בסנאט, גם אם שני המועמדים הדמוקרטיים ינצחו בבחירות. על פי חוקי הסנאט, רוב הצעות החוק המשמעותיות חייבות לעבור ברוב של 60 תומכים, ונכון לעכשיו אין מספיק סנטורים דמוקרטיים שתומכים בשינוי הדרישה הזאת. כך שגם בתרחיש החיובי ביותר מבחינתו ביום שלישי, ביידן יצטרך לגייס תמיכה של רפובליקנים, וכתוצאה מכך קבוצה של סנטורים מתונים, משתי המפלגות, צפויים להגדיל את כוחם הפוליטי.

סנאט עם רוב דמוקרטי יאפשר לממשל ביידן לאשר בקלות רבה יותר מועמדים לתפקידי מפתח, בעיקר בבתי המשפט, ולהעניק למפלגה שליטה על הוועדות החשובות ועל ההליכים המתנהלים על רצפת הבית העליון בקונגרס.

ביידן מבין מה מונח על הכף

צוות היועצים של הנשיא הנבחר ער לחשיבות הבחירות בג'ורג'יה. ביידן צפוי להופיע ביום שני באטלנטה, יחד עם וורנוק ואוסוף. תהיה זו ההופעה השנייה שלו במדינה בשלושת השבועות האחרונים.

אנשיו של ביידן גם עזרו לגייס מיליוני דולרים לחיזוק המפלגה הדמוקרטית בג'ורג'יה, שבבחירות האחרונות עזרה לו להיות המועמד הדמוקרטי הראשון לנצח בה מאז 1992. סגנית הנשיא הנבחרת תגיע כבר מחר (ראשון) לעצרות בחירות בג'ורג'יה.

בביקורו האחרון במדינה כינה ביידן את שני הסנטורים הרפובליקנים של ג'ורג'יה, דייוויד פרדו וקייטי לופר, "מחסומי דרכים", וקרא לבוחרים "להצביע עבור שני סנטורים שיודעים להגיד את המילה 'כן' ולא רק את המילה 'לא'".

הפסד בג'ורג'יה יעמיד את הכישורים של ביידן במבחן

ההרכב של הקונגרס מעצב, במידה רבה, כל ממשל נשיאותי. עם זאת, נראה שעבור ביידן מדובר בסוגייה חשובה במיוחד. מי שכיהן 36 שנים כסנאטור מטעם מדינת דלוור, והיה אחראי על הקשר בין הבית הלבן לקונגרס בשמונה שנות ממשל אובמה, הציג את עצמו במסע הבחירות כפוליטיקאי שיודע לייצר הסכמה רחבה ובין-מפלגתית.

ביידן גם מתח ביקורת על הנטייה של נשיאים להשתמש יותר ויותר בצווים נשיאותיים כאמצעי לעקוף את הקונגרס. הנשיא הנבחר התעקש שהדברים ייראו אחרת אחרי כניסתו לבית הלבן.

סנאט תחת מנהיג הרוב הרפובליקני המכהן מיץ' מקונל ימנע מביידן, כמעט בוודאות, כל הישג חקיקתי משמעותי. מקונל עשה זאת כבר תחת הממשל הדמוקרטי הקודם, של הנשיא ברק אובמה, אז לא אפשר ליוזמות של הנשיא לעלות אפילו להצבעה.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל. צפוי לחסום כל ניסיון של ממשל ביידן. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל. צפוי לחסום כל ניסיון של ממשל ביידן. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)

עם זאת, בצד הרפובליקני יש מי ששומר על אופטימיות גם אם הסנאט יישאר בשליטה רפובליקנית. מייקל סטיל, שהיה בעבר יועץ בכיר ליו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, שותפו של מקונל בסיכול תכניותיו של אובמה, טען שהגישה של הנשיא לשעבר לקונגרס הייתה המקור לקושי שלו לקדם חקיקה משמעותית. מנגד, אמר סטיל, "הנשיא הנבחר הוא מחוקק במקצועו, בהכשרתו, באינסטינקטים שלו ובניסיון שלו, כל מה שהנשיא אובמה לא היה".

סטיל צופה שביידן ומקונל, שני עמיתים לשעבר, יוכלו למצוא "מכנה משותף" בנושאים כמו תשתיות והגירה, תחומים בהם נשיאים קודמים רבים לא הצליחו לרשום התקדמות. הוא ציין שיש קומץ סנטורים רפובליקנים שעלולים למצוא את עצמם במרוץ קשה לבחירה מחדש ב-2020, מה שעשוי להביא לנכונות רבה יותר מצידם להגיע להסכמות בהן יוכלו להשתמש מול הבוחרים.

למרות דברים אלה, אין שום אינדיקציה לכך שמקונל ישקול בכלל לשתף פעולה עם ביידן בחלק מהנושאים שבראש סדר העדיפויות של הנשיא הנבחר. במיוחד בכל הנוגע להרחבת חוק הבריאות הממלכתי, שאושר בלי תמיכה של אפילו נציג רפובליקני אחד, כשהדמוקרטים שלטו בבית הנבחרים והסנאט בתחילת הכהונה הראשונה של אובמה.

גם לתכנית של ביידן להעלות את המיסים על החברות גדולות והאמריקאים העשירים ביותר אין שום סיכוי בסנאט עם רוב רפובליקני.

צרות לנשיא הנבחר גם מבית

ביידן יצטרך לנצל את כישורי המשא ומתן שלו גם עם האגף השמאלי במפלגתו שלו. למרות שאנשי האגף השמאלי אמרו כבר שהנמיכו את הציפיות שלהם לגבי ההישגים האפשריים בקונגרס, גם עם סנאט דמוקרטי, הם עדיין מתכוונים ללחוץ על הנשיא הנבחר.

לארי כהן, יו"ר ארגון 'המהפכה שלנו' שהקים הסנטור ברני סנדרס אחרי המירוץ שלו למועמדות הדמוקרטית ב-2016, אמר שבכוונת חברי הקונגרס הפרוגרסיביים לנצל את התהליך סביב אישור התקציב כדי לעקוף את את רף 60 הקולות הדרוש לאישור חקיקה בסנאט.

לטענתו, הטקטיקה הזאת יכולה לסייע בהשגת מטרות נחשקות כמו ביטול הסובסידיה לחברות דלקים פוסיליים, ומתן האפשרות לשתי תכניות בריאות ממלכתיות, מדיקייר ומדיקייד, לשאת ולתת עם חברות התרופות כצרכן יחיד.

צעדים אלה, ציין כהן, יוכלו לייצר חסכונות משמעותיים, ולכן גם מקורות תקציביים, אפילו בלי הסכמה רפובליקנית להעלאת מיסים.

הוא הוסיף שמחוקקים פרוגרסיביים גם ילחצו על ביידן להשתמש בצווים נשיאותיים. הוא ציין שתי יוזמות שביידן כבר הביע בהן תמיכה באופן פומבי: איסור על קידוחי נפט חדשים על אדמות של הממשל הפדרלי והעלאת שכר המינימום לעובדי קבלנים של הממשל הפדרלי ל-15 דולר לשעה, אפילו אם הקונגרס לא יאשר העלאה של השכר לכלל העובדים בארה"ב.

הרפובליקנים מזהירים מ"סדר יום סוציאליסטי"

הציפיות המוגבלות של הדמוקרטים לגבי ההישגים האפשריים, אפילו עם סנאט בשליטתם, עומדות בניגוד מוחלט למסרים של הרפובליקנים במסע הבחירות בג'ורג'יה.

לפי פרדו ולופר, סנאט בשליטה דמוקרטית יהיה "חותמת גומי" לאישור "סדר יום סוציאליסטי", החל מ"חיסול ביטוח הבריאות הפרטי" ו"הגדלת מספר השופטים בבית המשפט העליון", ועד אישור מוחלט של ה"גרין ניו דיל", שיעלה עשרות מיליארדי דולרים וימומן על ידי העלאת מיסים על כלל האזרחים.

המועמד הדמוקרטי לסנאט מטעם ג'ורג'יה, ג'ון אוסוף. (צילום: AP Photo/John Bazemore)
המועמד הדמוקרטי לסנאט מטעם ג'ורג'יה, ג'ון אוסוף. (צילום: AP Photo/John Bazemore)

חוץ מהעובדה שמדובר בייצוג מוטעה של העדפות המדיניות של ביידן, ושל מרבית הסנטורים  הדמוקרטיים, התיאור הזה מתעלם גם מהמציאות של הרכב הסנאט.

באחד מאירועי הבחירות השבוע אמר אוסוף שההתקפות "המגוחכות" של פרדו "מעיפות לי את המוח". הוא דחה בתוקף את הטענה שצעדי המדיניות בהם הוא תומך, רובם קרובים מאוד לאלה של ביידן, מהווים איזושהי מתקפה שמאלנית.

על דבר אחד המועמד הסכים עם הסנטור המכהן: לסבב השני בג'ורג'יה חשיבות מכרעת. "יש לנו יותר מדי דברים טובים להשיג", אמר אוסוף, "שאסור לנו להיתקע במחסומים בשנים הקרובות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!