דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

תאונות עבודה / מינהל הבטיחות במשרד העבודה מסכם את 2020: ירידה של 32% במספר ההרוגים בתאונות עבודה

בדו"ח שהוציא המינהל מתואר גידול של 29% בביקורי מפקחים במקומות עבודה בכלל ושל 47% בענף הבניה | בדו"ח לא נכללו מספר תאונות עבודה קטלניות מעבר לקו הירוק וכאלו שמעורב בהם כלי רכב.

זירת התאונה במועצה המקומית משהד, בה נהרג עובד ואחר נפצע באורח בינוני. (קרדיט: מנהל הבטיחות משרד העבודה והרווחה)
זירת התאונה במועצה המקומית משהד, בה נהרג עובד ואחר נפצע באורח בינוני. (קרדיט: מנהל הבטיחות משרד העבודה והרווחה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מציין ירידה של 32% במספר ההרוגים בתאונות העבודה בשנת 2020. בדו"ח שפורסם השבוע מונה המנהל 57 עובדים שנהרגו בשנת 2020, כשהוא לא כולל תאונות עבודה מעבר לקו הירוק, תאונות עבודה בהן היה מעורב כלי רכב ומספר תאונות נוספות. 31 מתוך ההרוגים המנויים בדו"ח נהרגו בענף הבניין, 12 בענף התעשייה, 12 בענף השירותים והמסחר, ושניים בענף החקלאות.

עוד מציין הדו"ח כי בשנת 2020 הגדיל מינהל הבטיחות את מספר ביקורי הפיקוח בכלל ענפי המשק ב-29%. במינהל שמו דגש מיוחד על הגברת הפיקוח בענף הבניה. שם נרשמו השנה 12,250 אלף ביקורי פיקוח לעומת 8331 ב-2019, עליה של כ-47%. לעומת זאת במקומות עבודה המשויכים לענף התעשייה בוצעו 6,846 ביקורים בלבד לעומת 6,132 בשנה שעברה.

לאורך השנה הוטלו 5,532 צווי בטיחות בענף הבניה – גידול של 121% מהשנה שעברה.2,977 אתרי בניה נסגרו בצווי סגירה, לעומת 1635 בשנה שעברה ו-187 לפני שנתיים. אתרים אלו נפתחו רק לאחר תיקון הליקויים שנמצאו בהם. לצד זאת הוטלו גם 3,500 צווי בטיחות או שיפור בענף התעשייה – גידול של 33% לעומת השנה שעברה.

הדו"ח אינו כולל מספר תאונות עבודה מאחר והיו מעורבים בהן כלי רכב. כך לדוגמא נעדרים מהדו"ח: תושב שועפט בן 35 שנהרג במהלך עבודתו בפינוי אשפה עבור עיריית גן יבנה ב-24 בינואר, לאחר שנפל מהמשאית עליה עבד; חקלאי בן 57 שנהרג בהתהפכות הטרקטור עליו עבד בשטח חקלאי ליד כאבול; מהנדס בניה תושב בית שמש שנדרס על ידי שופל באתר בניה במהלך עבודות פינוי עפר בבני ברק ב-2 ביוני ומפקח בנתיבי ישראל שנדרס במהלך עבודתו ב-2 בספטמבר באתר עבודות תשתית על כביש 70.

זירת התאונה בה נהרג עובד בנפילה ממנוף, באזור התעשייה מישור אדומים (צילום: דוברות זק"א)
זירת התאונה בה נהרג עובד בנפילה ממנוף, באזור התעשייה מישור אדומים (צילום: דוברות זק"א)

כמו כן הדו"ח לא כולל תאונה קטלנית שהתרחשה מעבר לתחומי הקו הירוק בה נהרג עובד בנפילה מעגורן גשר במפעל 'רמט טרום' במישור אדומים ב-18 במרץ ועובד שנמחץ תחת רכב עבודה כבד במחצבה ליד מודיעין עלית ב-21 באוקטובר.. לשיטת המינהל אין לו סמכויות אכיפה מעבר לקו הירוק. הדו"ח גם אינו כולל עובד מולדובי שנהרג באוניה שלדברי המינהל שטה תחת דגל זר לחופי ישראל ב-27 באוגוסט.

מספר אירועי מוות בעבודה נוספים שלא נכללו בדו"ח: שני עובדים תושבי כפר קרע שנהרגו כתוצאה מפיצוץ מיכל סולר בבית פרטי בקיסריה ב-9 במרץ, נפגע מפגיעת קיר במהלך עבודות שיפוצים ביישוב כסרא סמיע ב-7 בנובמבר, ומסגר שנפל מסולם ביישוב אבו סנאן ב-1 בדצמבר.

בדו"ח ציין המינהל כי הוא מודע ל-13 אירועים בשנת 2020 המוגדרים לדבריו על ידי גורמים אזרחיים שונים כתאונות עבודה, שכן לדבריהם מהווים "חלקם אירועים רפואיים, התאבדויות, תאונות דרכים במרחב הציבורי, אירועים באוניה עם דגל זר ואירועים מעבר לקו הירוק". אירועים אלו לדבריהם: "לא קשורים לתהליך העבודה עצמו, בהתאם להגדרת תאונת עבודה בפקודת הבטיחות, הקושרת את התרחשות האירוע ומניעתו לעצם תהליך עבודה עצמו".

לצד זאת, ציין הדו"ח כי גם בחישוב של אותם האירועים, הרי שקיימת ירידה בהיקף התאונות הקטלניות בשנת 2020 לעומת שנת 2019 ו-2018.

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר עם פרסום הדו"ח: "אני שמח שהמאמץ הנחוש והעקבי שלנו מתחיל לשאת פרי ולראשונה אנו רואים ירידה דרמטית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות קטלניות בכלל ובתחום הבניין בפרט. מספרי ביקורי הפיקוח וצווי הסגירה הם חסרי תקדים ומשקפים את גישתי הבלתי מתפשרת לרשלנות שעלולה לפגוע בחיי אדם.

"חשוב לי להדגיש כי המעסיקים הם שותפים שלנו ובחלק מהענפים, כמו הבניין, מקודמים מהלכים משותפים שנועדו לצמצם את התופעה הקשה. תודתי הרבה לעובדי מינהל הבטיחות שמסירותם ומקצועיותם מהווים קו ההגנה הראשון לשמירה על שלומם של העובדים באשר הם".

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן אמר: "אני מברך על פועלם המסור של עובדי המינהל לקידום בטיחות עובדים במשק הישראלי, אין ספק שיש תוצאות לעבודה קשה; פעילותנו בשטח תרמה למניעת תאונות ולהשגת הרתעה רבה בכלל ענפי התעסוקה בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!