דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטקויין

כסף וירטואלי / שער הביטקוין חצה את רף 30,000 דולר ובסין יש חברה שעשתה מזה הרבה כסף

העליה בערך המטבע הוירטואלי מייצרת ביקוש גובר למכונות לכריית ביטקוין | ככל שהביקוש עולה, תהליך הכריה מצריך יותר ויותר אנרגיה ובקצה התהליך | פרשנות

כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שער המטבע הוירטואלי ביטקוין ממשיך לטפס ולקבוע שיאים חדשים כשבסוף השבוע נחצה קו ה-30,000 דולר למטבע ביטקוין אחד. אחת המרוויחות הגדולות מהנסיקה בערך המטבע היא חברת ביטמיין (BITMAIN) הסינית שמייצרת "מכונות כריה" לרשת הביטקוין. התוצאה: צריכת האנרגיה של רשת הביטקויין צפויה להמשיך לעלות בקצב גבוה.

הסיבה העיקרית לזינוק בערך המטבע היא תהליך מתמשך יצירת לגיטימציה מסחרית מטעם רשויות מס ומוסדות פיננסיים ברחבי העולם למטבע הוירטואלי. מצד אחד המסחר במטבע מקבל רגולציה במקומות שונים, מצד שני המחסר בביטקוין הופך לקל יותר ומקובל יותר בזירות מסחר שונות.

עליה בשער המטבע הופכת את תהליך ה"כריה" לרווחי יותר, ובכך מעודדת רבים להצטרף אליה ולרכוש ציוד כריה ולהתחרות זכיה במטבעות.

בתיאוריה, כל המחשבים ברשת הביטקוין מתחרים זה בזה במעין 'הגרלת לוטו' שמתרחשת כל 10 דקות, שהזוכה בה מקבל כמה ביטקויינים ומעט תשלומי עמלה על ביצוע תשלומים כתגמול על כח המחשוב שתרם לרשת.

בפועל, ה'כריה' נעשית דרך קבוצות מחשבים, שמחלקות ביניהן את סך הזכיות ביחס לכח המחשוב שכל אחד טרם לקבוצה. לכן, מי שרוכש ציוד כריה משוכלל יותר, יכול לזכות ברווח גדול יותר בביטקוין, לעומת עלות החשמל שהוא משלם, אך מספר המכונות הכולל ברשת נמצא בעליה עקבית ומגביר את צריכת החשמל הכוללת שלה.

החברה שעושה כסף מביטקוין בכל הכיוונים

חברת ביטמיין (BITMAIN) הסינית היא החברה הגדולה בעולם לאספקת ציוד לכריית ביטקוין. המבנה של רשת הביטקוין ושיטת האבטחה שלו מצריכה למעשה מכונות שנבנות במיוחד למטרה זו. וזו התמחותה של ביטמיין.

כתוצאה מהנסיקה המתמשכת בערך המטבע, הודיעה חברת 'מרתון פטנט גרופ' לפני כמה ימים על רכישת 70000 מכונות כריה מחברת ביטמיין ב170 מליון דולר. שבוע קודם לכן הודיעה חברת 'ריוט בלוקצ'יין' על רכישת עוד 15,000 מכונות ב35 מליון דולר כך שלחברה יהיו כ37,640 מכונות בסך הכל.

ביטמיין עצמה, מלבד היותה ספקית של מכונות כריה, מפעילה בעצמה מכונות כריה. כנגד החברה תלויה תביעה בארצות הברית, ובה החברה מאושמת בכך שייצרה את מכונות הכריה שלה עם הליך אתחול ראשוני ארוך, שבמהלכו החשמל של הלקוח מנוצל לכריית ביטקויין בעבור הארנק של ביטמיין עצמה.

ברמה הטכנולוגית ביטמיין הצליחה לייצר כמה דורות של מכונות כריה, עם שיפור ניכר ביעילות היחסית שלהן בין דור לדור, אך לתהליך הזה יש גם השלכות שליליות. לחברה נוצר מלאי משמעותי של מכונות שהתיישנו במהירות, שאיש לא רוצה לקנות יותר, ולמעשה יוצרו לשווא. שנית, מכונות יעילות יותר, משפרות את הסיכוי של בעליהן לזכות בכריה אבל לא משפרות את יעילות רשת הביטקוין עצמה, שהיא יחסית מטבעה.

במלים אחרות – רשת הביטקוין בנויה כך שהיא יוצרת תמריץ לצרוך יותר ויותר אנרגיה ככל שהמטבע עולה, ללא קשר ליעילות הציוד שמשמש לכריה וגם ללא קשר להיקף השימוש בביטקוין.
מכונות הכריה הישנות של ביטמיין, הופכות בזמן קצר לאשפה אלקטרונית, ובשונה ממחשב רגיל – אין להן שימוש אחר כסחורה יד שניה.

בינתיים הזינוק בערך הביטקוין שחצה את רף 30,000 דולר למטבע בודד, גורם לכך שהשוק של ביטמיין לייצור ומכירת מכונות כרייה צפוי להמשיך ולצמוח ואיתו גם האיום האנרגטי העצום שמטבעות הקריפטו בכלל ובייחוד מטבע הביטקויין יוצרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!