דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / נשים שהוצאו לחל״ת ולא עבדו 10 חודשים יהיו זכאיות לדמי לידה מלאים

שיעור הנשים בקרב היוצאים לחל"ת גבוה יותר מאז תחילת המשבר | לפני התיקון לחוק, אישה שהפסיקה לעבוד לפני כניסתה להיריון לא היתה זכאית לדמי לידה

אישה בהריון במהלך ימי מגפת הקורונה. מספר התלונות בנוגע לפיטורי נשים בהריון זינק פי 4.5 לעומת שנת 2019 (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אישה בהריון במהלך ימי מגפת הקורונה. מספר התלונות בנוגע לפיטורי נשים בהריון זינק פי 4.5 לעומת שנת 2019 (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר, ישראל כץ ומנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר סיכמו לתקן את החוק כך שנשים בהיריון ששהו בחל"ת או פוטרו בשל משבר הקורונה יוכלו לקבל דמי לידה למרות שלא עבדו במשך 10 חודשים. זאת, לאחר דיונים ממושכים במהלך הלילה, ובעקבות פניית שר העבודה והרווחה איציק שמולי.

שיעור הנשים בקרב היוצאים לחל"ת גבוה יותר מאז תחילת המשבר, ונשים רבות מצאו עצמן מחוץ למעגל העבודה עוד מתחילת המשבר בחודש מרץ.  נכון להיום קובע החוק שאישה שאינה עובדת לאורך זמן והפסיקה לעבוד טרם כניסתה להיריון איננה זכאית לדמי לידה. לצד זאת – מצאו עצמן נשים במלכודת חוקית שמנעה מהן לקבל גם דמי אבטלה בתקופה זו – שכן על מנת לקבל דמי אבטלה ישנה חובה להיות זמינה ופנויה לעבודה, אך במקביל, חוק עבודת נשים אוסר להעסיק אישה בתקופת הלידה וההורות (חופשת הלידה).

הביטוח הלאומי ושר העבודה הרווחה ח"כ איציק שמולי פנו לממשלה על מנת להביא לתיקון החוק טרם פיזור הממשלה והכנסת אשר לא יאפשרו את תיקון החוק, וזאת במטרה למנוע פגיעה נוספת בנשים אלו ולאפשר להן לקבל את מענק הלידה, כיוון שלא בחרו להיות מובטלות אלא הגיעו למצב זה מכורח המציאות שהנגיף כפה עליהן. מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי מדובר על כ-500 נשים מדי חודש שלא עבדו ולו יום אחד לאורך ההיריון.

על הפרק עמדו שתי חלופות – להמשיך ולשלם לנשים אלו דמי אבטלה, שהם נמוכים יותר מהשכר, או לחילופין לשלם להן דמי לידה בשווי התשלום המלא של שכרן טרם היצירה לחל"ת. כאמור, לאחר דיונים ממושכים במשרד האוצר הוחלט שהנשים לא תפגענו ותקבלנה דמי לידה מלאים לכשילדו.

"אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה בזמן הקורונה. הסיוע לנשים שילדו החל מחודש ינואר חיוני ומוצדק ויסיע ליולדות בקיום המשפחה המורחבת" מסר שר האוצר ישראל כ"ץ. "מגפת הקורונה יצרה אתגרים כלכלים רבים לאזרחי מדינת ישראל, וכפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, גם את הנשים היולדות שזכאיות למלוא הסיוע. נמשיך לטייב ולשפר את רשת הביטחון ככל שיהיה צורך ולסייע לכלל הציבור עד להתגברות מלאה על המחלה וחזרה לשגרה".

״במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים בהם על פי החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסויימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר" אמר מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי. "עובדי הביטוח הלאומי פוגשים מידי יום את הציבור ונחשפים למצוקות איתן הוא מתמודד כתוצאה מהמשבר. האבסורד הפעם הלם בנשים שנמצאות בהריון במהלך תקופת החל״ת הממושכת שנכפתה עליהם. בסופו של יום, בתוך ימים ספורים מצאנו אוזן קשבת, שותפות ואחריות ציבורית ובעיצה אחת סיכמנו לתקן את החוק, ובכך למנוע את העוול שהיה נוצר אלמלא כן. כל המעורבים בנושא הוכיחו מעל לכל ספק שכל עוד הנר דולק, אפשר למגר את החושך, אין הרגשה טובה מזו!"

שר העבודה והרווחה, חכ איציק שמולי: ״מברך על ההסכמות שהושגו הלילה בינינו ובין משרד האוצר, שימנעו פגיעה לא מידתית באלפי נשים יולדות שפוטרו או הוצאו לחל״ת ויאפשרו את תשלום דמי הלידה כסדרם בתקופת הקורונה. נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה. ‏תודתי לשר האוצר ולמנכל הביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!