דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות ילדים

תאונות ילדים ונוער / בהשפעת סגרי הקורונה: ירידה במספר מקרי המוות של ילדים בתאונות ב-2020

בשנה החולפת נהרגו 82 ילדים ובני נוער בתאונות, מספר נמוך ב-40% ביחס ל-2019 | 5 ילדים טבעו למוות, לעומת למעלה מ-15 בשנים הקודמות

תאונת אופניים, אילוסטרציה (צילום: Shutterstocm)
תאונת אופניים, אילוסטרציה (צילום: Shutterstocm)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

82 ילדים ובני נוער מתו בתאונות בשנת 2020, ירידה משמעותית ביחס לשנים האחרונות – כך עולה מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים שפורסמו היום (שני). מספר ההרוגים בשנה החולפת נמוך ב-28% מאשר בשנת 2019, שבה נהרגו 123 ילדים ובני נוער בתאונות. בארגון מייחסים את הירידה במספר הילדים שמתו למגבלות הקורונה, שהפחיתו את מספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים עקב הגבלות התנועה, וכן את ההיפגעות בבית, עקב השהות המשותפת של ההורים והילדים בבית שאפשרה פיקוח והשגחה.

לפי הדו"ח, שיעור התמותה מהיפגעות בשנה החולפת הוא 2.7 למאה אלף ילדים. נתון זה נמוך יחסית ביחס לשנים 2017 עד 2019, שבהן שיעור התמותה היה 4.6 למאה אלף ילדים – ירידה של מעל 40%.

ההגבלות הפחיתו את כמות ההרוגים בתאונות בתוך הבית (צילום: Shutterstock)
ההגבלות הפחיתו את כמות ההרוגים בתאונות בתוך הבית (צילום: Shutterstock)

פחות ילדים נהרגו בתאונות דרכים ובתאונות בבית

47 מתוך 82 מקרי המוות היו בתאונות דרכים. ב'בטרם' מציינים כי ההגבלות על היציאה מהבתים הפחיתו את מספר הילדים שנהרגו בתאונות, שעמד בשנת 2019 על 62.

בארגון מעריכים כי ההגבלות הפחיתו גם את ההרוגים בתאונות הבית והפנאי בחברה היהודית. לפי הדו"ח, בעקבות השהות המשותפת של המשפחה בבית גדל הפיקוח של המבוגרים על הילדים, ועקב כך צומצם מספר מקרי המוות בחברה היהודית ל-12, לעומת 33 מקרים אשתקד.

חמישה ילדים מתו בטביעה. לפי הדו"ח, חלה ירידה משמעותית במספר מקרי התמותה בבית כתוצאה מטביעה, מ-15.5 מקרים בממוצע לכל אחת מהשנים 2016-2019, ל-5 מקרים בשנת 2020. האיסור על יציאה לצימרים, סגירת החופים והבריכות הובילו לירידה.

הסיכוי של ילד ערבי למות בתאונה – פי 2.2 מילד יהודי

לפי הדו"ח, הירידה בתמותת ילדים בחברה הערבית הייתה פחותה מהחברה היהודית: שיעור התמותה מהיפגעות בחברה הערבית ירד ב-24% לעומת 55% בחברה היהודית. עוד עולה מהדו"ח כי הסיכוי של ילד ערבי להיפגע מתאונה גבוה פי 2.2 מילד יהודי.

מחוזות דרום ויהודה ושומרון – המסוכנים ביותר לילדים

בחלוקה גיאוגרפית, נמצא כי מחוזות דרום ויהודה ושומרון הם המחוזות בהם ההיתכנות לפגיעה היא הגבוהה ביותר. הסיכוי של ילד ממחוז הדרום למות עקב היפגעות גבוה פי 1.9 מילד ממחוז מרכז. ב'בטרם' מצביעים על האוכלוסייה הבדואית בדרום כקבוצה בה שיעור ההיפגעות של ילדים גבוה במיוחד: הסיכוי של ילד ערבי ממחוז דרום למות מהיפגעות הוא פי שלושה מילד ערבי מכל מחוז אחר. יחד עם זאת, חלה ירידה משמעותית בשיעורי התמותה מהיפגעות במחוז דרום בשנים האחרונות – מ-20.7 מקרי מוות למאה אלף ילדים בשנים 2015-2017, ל-12.5 מקרים בשנים 2018-2020.

בקרב ילדים בחברה היהודית, מחוז יהודה ושומרון נחשב למסוכן ביותר: בבחינת נתוני התמותה בחמש השנים האחרונות בקרב ילדים יהודים, נמצאו בו 5.3 מקרי מוות ל-100 אלף ילדים – השיעור הגבוה ביותר, בעוד שיעורי התמותה הנמוכים ביותר נמצאו במחוז מרכז – 1.8 מקרים. כלומר, הסיכון של ילד יהודי המתגורר באזור יהודה ושומרון להיהרג כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת גבוה פי 3 מהסיכון של ילד יהודי המתגורר במחוז מרכז.

"למנוע את האסונות הבאים"

אורלי סילבנגר, מנכ"לית "בטרם", אומרת עם פרסום הנתונים: "אם נהיה כולנו ממוקדים למשימה לשמירה על בטיחותם של הילדים, נצליח להציל חיים. כעת, כשאנחנו רואים את הסוף של תקופת הקורונה, עלינו לשים לנגד עיננו מטרה נוספת – למנוע את האסונות הבאים. זה אפשרי באמצעות אימוץ הרגלי התנהגות בטוחה והתאמת הסביבה לילדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!