דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

פרשנות / מי שהתנגד לתקציב דו-שנתי אך סייע בהעברתו - חטא לתפקידו

חוק התקציב הדו-שנתי עבר אתמול בכנסת למרות התנגדות פומבית של חברי כנסת, שרים ואנשי משרד האוצר. למרות שראש הממשלה הוא זה שהוביל את המהלך, חשוב לזכור את מי שטען כי מדובר בטעות אך שיתף עמו פעולה.

התנגדו לתקציב אך סייעו בהכשרתו. מימין עם כיוון השעון: משה כחלון, שי באב"ד, אמיר לוי ומשה גפני. צילומים: יוסי זליגר, פלאש 90
התנגדו לתקציב אך סייעו בהכשרתו. מימין עם כיוון השעון: משה כחלון, שי באב"ד, אמיר לוי ומשה גפני. צילומים: יוסי זליגר, פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חוק התקציב הדו שנתי אושר אתמול (שלישי) בכנסת. זאת על אף שהרוב המוחלט של חברי הממשלה והכנסת מתנגדים לו, בכללם גם שר האוצר משה כחלון ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאף הביעו את התנגדותם בפומבי.

לא רק נבחרי הציבור מתנגדים לו, גם הדרג המקצועי הביע את התנגדותו לתקציב דו-שנתי. כל צמרת משרד האוצר – מנכ"ל המשרד, הממונה על התקציבים וסגניתו – הביעה התנגדות למהלך.

חברי ועדת הכספים מספרים על כך שקשה להם לצאת נגד פקידי האוצר בישיבות הוועדה מאחר והם נאלצים להסביר ולנמק מהלך שהם לא עומדים מאחוריו. גם היועץ המשפטי לכנסת הביע את הסתייגותו מהתקציב דו שנתי. הוא נאלץ לאשר נתיב חקיקתי מפותל שמערבב בין חוק יסוד שכשמו כן הוא, יסוד בשיטה הדמוקרטית הישראלית, לבין הוראת שעה שכל מטרתה לתת מענה לסוגיה נקודתית.

אין כל סיבה לרחם על כל אלו שמביעים את התנגדותם אך משתפים פעולה בניסוח, בהצבעה ובהכשרת התקציב הדו שנתי. כל אחד מהם נמצא בתפקידו כמשרת ציבור שאמור להיות בלם לתהליכים לא כשרים, לא דמוקרטים או פשוט לא טובים למשק הישראלי.

כל אחד מהם – משר האוצר ועד לסגנית הממונה על התקציבים – יכול היה לעצור את התהליך ולסרב לשתף עמו פעולה, גם אם יאלץ לשלם על כך בתפקידו. היושרה הערכית והמקצועית שלהם מעמידה בפניהם את החובה לעשות כן.

כחלון וגפני מסתתרים מאחורי ההסכם הקואליציוני עליו חתמו. גפני קיבל את ועדת הכספים ואת התקציבים שביקש לבחורי הישיבות ולקצבאות הילדים. כחלון ביקש לקבל את כל התפקידים הקשורים בתחום הדיור. הוא קיווה שניצחון במערכה על הדיור יקדם אותו לקראת הבחירות הבאות. בינתיים זה לא כל כך מצליח לו. הבעיה היא לא בדרישות של גפני וכחלון, אלא במחיר ששילמו עליהן. התקציב הדו-שנתי הוא לא עוד החלטה שאפשר להשלים אתה במערכת של מיקח וממכר פוליטי. מדובר בהחלטה אנטי-דמוקרטית ורעה מבחינה כלכלית שפוגעת דווקא ביכולת תיפקודם של שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים.

באשר לפקידי האוצר. הם מחויבים להוציא לפועל את החלטות הממשלה. הם הדרג המבצע של החלטות נבחרי הציבור. אבל גם לדרג המבצע עומדת האחריות להגיד "לא כל עוד אני כאן". הם עבדו קשה כדי לעדן את הצרה שבתקציב דו-שנתי. אבל הם גם אלו שהכשירו אותה. הציבור מצפה ממשרתי הציבור שיחזיקו ביושרה מקצועית ויעמדו על עמדתם המקצועית והערכית, בטח כשמדובר בהחלטה כל כך מהותית שהדעות נגדה חוצות את כל המחנות.

כך עשה דיויד גילה כשהחליט לפרוש מתפקידו כראש הרשות להגבלים עסקיים רקע נסיגת הממשלה מהמתווה שגובש עמו לגבי פירוק מונופול הגז הטבעי,  כך עשה מיכאל שראל ששימש ככלכלן הראשי במשרד האוצר ופרש בעקבות חוסר הסכמה עם תכנית 0% מע"מ של יאיר לפיד, כך עשה ירון זליכה לאחר שחשף שחיתויות שלטוניות ומצא שצמרת משרד האוצר לא עומדת לימינו.

לכולם ברור שמאחורי התקציב הדו-שנתי עומד אדם אחד שרוצה בו. ראש הממשלה בנימין נתניהו. לכולם צריך להיות ברור שלימינו של ראש הממשלה עומדים שרים, חברי כנסת ופקידים שהתכחשו לצו מצפונם ואפשרו לחוק לעבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!