דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שלישי / בבתי החולים שוברים את שיאי העומס ומזהירים: "התמותה תהיה בהיקפים שטרם נראו"

בשיבא מספר מאושפזי הקורונה הוכפל בתוך שבוע, בבתי החולים בצפון סוגרים חדרי ניתוח | יו"ר ארגון רופאי המדינה, פרופ' זאב פלדמן: "את השלכות הקריסה נראה כשנקבור מאות בחודש הבא"

נחמן אש בביקור במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)
נחמן אש בביקור במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו נמצאים במצב לא פשוט – לא שמעתם ממני אף פעם את המשפט הזה. אנחנו על גבול קצה היכולת", כך אמר היום (שלישי) שר הבריאות, יולי אדלשטיין, בישיבת הממשלה שדנה בסגר השלישי. גם בתי החולים וארגוני הרופאים התריעו היום על עומסים כבדים ופגיעה באיכות הטיפול הרפואי, שעלולה להתרחב. הם דרשו להחמיר את ההגבלות במהירות, כדי למנוע הידרדרות נוספת.

נכון להערב (שלישי) יש בישראל 59,376 חולי קורונה פעילים. 1,408 מתוכם מאושפזים בבתי החולים, 828 מתוכם במצב קשה. מספר זה מתקרב לשיא החולים במצב קשה בגל השני – 898 חולים (ב-4 באוקטובר).

שיבא: מספר חולי הקורונה המאושפזים הוכפל בתוך שבוע

פרופ' זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, אמר היום: "חולים מירושלים מועברים למרכז. בצפון הארץ בתי החולים מתמלאים בחולי קורונה. אצלי בבית החולים הוכפל מספר חולי הקורונה תוך שבוע, ומספר המונשמים והחולים על אקמו עלה מ-0 ל-6 תוך שבוע. היום אנחנו עדיין בסדר, אבל בקצב הזה, עוד עשרה ימים נאלץ לצמצם טיפול בחולים 'רגילים' כדי לתת מענה לחולי הקורונה."

וולפסון: בקשה שלא לקלוט חולים חדשים מבתי אבות

בבית החולים וולפסון ביקשו ממשרד הבריאות שלא לנתב אליהם חולי קורונה מבתי אבות, עקב עומס במחלקות הקורונה. בבית החולים הסבירו את העומס בהגעה עצמאית של חולי קורונה רבים המאושפזים בביתם וחווים החמרה במצבם.

רמב"ם: שיא חולי קורונה מתחילת המגפה

במערך הקורונה במרכז הרפואי רמב״ם בחיפה מטופלים היום 91 חולים – שיא החולים ברמב״ם מאז תחילת המגיפה במרץ. 56 מהחולים מוגדרים קשים, ו-24 מהם מונשמים. אתמול (שני) החלו רופאים של חיל הרפואה להפעיל מחלקת כתר צבאית, שקלטה כבר 12 חולים, על מנת לסייע בהפחתת העומס מסגל בית החולים. כמו כן בוטלו כ-15% מפעילות הניתוחים האלקטיביים בבית החולים.

בי"ח בני ציון בחיפה: 4 חדרי ניתוח נסגרו, מחסור באחים ואחיות

בבית החולים בני ציון מאושפזים 56 חולי קורונה, מרביתם במצב קשה – מספר שיא מפרוץ המגפה. בית החולים הודיע על סגירת ארבעה חדרי ניתוח, ועל צמצום הפעילות האלקטיבית בכ-40%. מנכ"ל המרכז הרפואי, ד"ר אוהד הוכמן: "אני מודאג מאוד מכך מהעומסים במחלקות הקורונה בביה"ח, מצבם הקשה של המטופלים. אנו גם סובלים ממחסור בכוח אדם בעיקר אחים ואחיות. כל אלה עלולים לגרום לפגיעה קשה ביותר בתפקוד בית החולים". 

הוכמן הוסיף: "חל גידול ניכר במספר החולים מכל המגזרים. אני מעריך שהעלייה במספר החולים נובעת בגלל שאין הגבלות משמעותיות  ואירועים רבי משתתפים שהתקיימו בחגים – חנוכה, כריסמס ואנו צפויים להערכתי לעלייה נוספת בגלל אירועי סילבסטר". הוכמן אמר כי "רק הגבלות חמורות יותר, יאפשרו לעבור את הגל הגדול הזה" והדגיש כי כרגע בית החולים ערוך למתן מענה לבעיות רפואיות דחופות.

'לגליל' בנהריה: "העובדים מגיעים לקצה גבול היכולת"

במחלקות הקורונה של בית החולים מאושפזים למעלה מ-70 חולים, כאשר 28 מתוכם במצב קשה ו-21 במצב קריטי, מונשמים ועל סף הנשמה. תוך פחות מחודש, מספר המאושפזים גדל פי שלושה.

חולים מועברים למחלקת הקורונה החדשה בבית חולים 'שערי צדק' . נובמבר 2020 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90).
חולים מועברים למחלקת הקורונה החדשה בבית חולים 'שערי צדק' . נובמבר 2020 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90).

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, אמר כי הוא שוקל לפתוח בקרוב מחלקת קורונה נוספת, וכי עובדיו מגיעים לקצה גבול היכולת בכל הקשור לטיפול בחולים הנמצאים במצב קריטי. "מחלקות הקורונה שלנו עמוסות בחולים קשים מאוד, עם כמות שמאתגרת אותנו ומגרדת את קצה גבול היכולת שלנו להעניק טיפול נשימתי וטיפול נמרץ לחולים המורכבים. אנו נמצאים כפסע מפתיחת מחלקת קורונה נוספת, וברור לכולם שהמשמעות היא לא רק הפגיעה במטופלים האחרים, אלא לצערי, גם תמותה שתהיה בהיקפים שטרם נראו בעבר. יש סגר – אבל אין סגר. מבולבלים? גם אנחנו".

פרופ' ברהום, חבר בוועדה המייעצת למנכ"ל משרד הבריאות למיגור הקורונה במגזר הערבי, מדגיש: "אני מתגעגע למראות של הגל השני. כל מה שפיללתי שלא יקרה, קורה לנו עכשיו, ואני לא רוצה לחשוב מה יילד יום. אלו נתונים שמטרידים אותי מאוד".

"את השלכות הקריסה נראה כשנקבור מאות בחודש הבא"

פרופ' זאב פלדמן הוסיף: "בימים האחרונים שואלים אותי מכל עבר מהי קריסה. כולם מחפשים אירוע מכונן דרמטי – רגע הקריסה של בתי החולים. המציאות הרבה יותר ״אפורה״. קריסה היא התארכות זמן ההמתנה לתשובות לבדיקת קורונה משעות בודדות למספר ימים. קריסה היא חוסר זמינות של רופא המשפחה כי הוא עסוק בסבב היומי של מטופליו חולי הקורונה. קריסה היא עיכוב באבחנה של הזיהום, הגידול או הסכרת בשל כך.קריסה היא דחיית ניתוחים אלקטיביים והעיכוב בטיפול עקב כך. קריסה היא מספר מתים הולך ועולה כי יותר מדי אנשים נדבקו שלא לצורך."

פרופ' פלדמן ביקר את מדיניות הממשלה וקרא להגברת אכיפה: "קריסה היא התנערות המשטרה והפקחים מאכיפה קפדנית של הנחיות הממשלה. קריסה היא התקהלות בני נוער שחוזרים הביתה ומדביקים את סבתא וסבא ואת אמא ואבא. קריסה היא חיסונן של עוזרות גננות בנות 23, כשלא כל המבוגרים חוסנו. קריסה היא כל התקהלות, אי עטיית מסיכות ואי שמירת ריחוק. אז את השלכות הקריסה נראה כשנקבור מאות בחודש הבא, כי כל אחד 'יודע יותר טוב' מהמומחים האחראים על בריאות העם. אז אולי תקשיבו?". 

מנהלי המחלקות הפנימיות: "מנוסים בטיפול בחולי הקורונה, אבל הצוותים מותשים. העומסים כבדים"

לפי נתונים שהציג האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, כ-40%  מ-111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים בארץ, על צוותיהן, הוסבו בגל הקורונה הנוכחי למחלקות פנימיות קורונה, כך שהחולים "השגרתיים" המאושפזים במחלקות הפנימיות נפגעים מאוד עקב עומסים קשים, ושחיקת הצוותים הרפואיים לאחר 10 חודשי קורונה.

מנהלי המחלקות הפנימיות אומרים כי גדלים העומסים על המחלקות השגרתיות, שאינן פנימיות קורונה, ומתרבה תופעת השחרורים המואצים הביתה, כדי לפנות מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות הרגילות, בשיטת "המיטה החמה".

"למזלנו, תחלואת החורף נמוכה, בזכות הריחוק הפיזי והמסכות, הבעיה היא, שגם בלעדיה, אנחנו בעומסים קשים ובספיגת יתר", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "בכל המחלקות הפנימיות בישראל יש רק כ- 4,000 מיטות אשפוז בקירוב, שהן כרבע מסך כל מיטות האשפוז ברפואה הציבורית. בשלב הזה כעת, נותרנו עם פחות מ- 2,500 מיטות אשפוז פנימיות בכל הארץ. זה מעט ולא מספיק, ויש קושי אדיר להתנהל כאשר השמיכה כל כך צרה."

אליס הוסיף כי "גם כך, בשנה רגילה, בלי קורונה, אנחנו מטפלים בכ- 350,000 חולים מאושפזים. חסרות לנו מאות רבות מאוד של מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות. חסרים לנו כ- 500 רופאים. פתיחת מחלקות הקורונה על שמותיהן היצירתיים ('כתר', למשל), נשענת בפועל על המחלקות הפנימיות השגרתיות. אז אמנם הצוותים שלנו נחושים, מנוסים יותר ומיומנים להתמודד עם הווירוס, אבל בצד זה, הקשיים אדירים בהתמודדות עם התחלואה השגרתית".

אליס קרא לראש הממשלה ולמשרדי האוצר והבריאות לחזק את מערך האשפוז הפנימי בישראל, על בסיס הדו"ח הממשלתי לחיזוק הרפואה הפנימית, דו"ח טור כספא, ש"מעלה אבק כבר שנה וחצי". לדבריו "הדו"ח הנזנח הזה מייצר אצלנו הרופאים במחלקות כעס ותסכול בשל הפקרתו, ובשלב ראשון ומיידי הכריזו עוד היום שכל התקנים הזמניים שניתנו לנו כתגבורת לחיזוק, יישארו תקנים קבועים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!