דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירותי בריאות כללית

נאבקים בקורונה / מנהל חמ"ל קורונה מחוזי בקופת חולים: "ללא סגר היינו מגיעים לקריסה טוטאלית"

קופות החולים מטפלות במעל 56 אלף חולי קורונה בבידוד ביתי | ד"ר רועי ורונה: "אחות עכשיו צריכה גם לקבל את המטופלים השגרתיים, גם לעקוב אחרי חולי קורונה בבית, וגם לחסן"

ד"ר רועי ורונה, מנהל חמ"ל הקורונה, כללית מחוז שרון שומרון (צילום: דפנה איזברוך)
ד"ר רועי ורונה, מנהל חמ"ל הקורונה, כללית מחוז שרון שומרון (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אם לא היו עושים את הסגר עכשיו, עוד שבוע היינו מגיעים לקריסה טוטאלית," אומר ד"ר רועי ורונה, מנהל הטיפול בחולי קורונה במחוז שרון-שומרון של שירותי בריאות כללית. "עכשיו אנחנו עוד איכשהו מחזיקים. אם יהיה באמת סגר אמיתי, נחזיק אצבעות שתהיה בלימה בתחלואה ולא נגיע לשם."

נכון להבוקר (רביעי) מטופלים 56,801 חולי קורונה בביתם בהשגחת קופות החולים. במחוז של ד"ר ורונה, הכולל את הערים רעננה, כפר סבא, נתניה והוד השרון, מטופלים כעת 2,538 חולי קורונה שנמצאים בבידוד ביתי. כל חולה נמצא במעקב טלפוני יומי על ידי הרופאים והאחיות במחוז, שמבצעים במקביל את העבודה הרפואית השוטפת.

"אנחנו מתמודדים עם כמויות אדירות," אומר ורונה. "ההתעסקות עם חולה קורונה זה לא כמו להתעסק עם חולה שפעת, זאת מחלה הרבה יותר מורכבת. ועכשיו זה כבר פעם שלישית – המערכת כבר שחוקה ועייפה. יש עומס כבד על המערכת והצוותים".

ד"ר ורונה מוטרד משחיקת הצוותים שהוא מלווה. "הרופאים, האחיות וכל הצוותים אולי הצליחו קצת להתאוורר אחרי הגל השני, אבל כל פעם ברגע שהסתיים גל, התחלנו כבר להתכונן לגם הבא. ועכשיו זה עוד פעם להתגייס, כאשר אנחנו כבר סוחבים עלינו את המטען של הגלים שקדמו. כולם עדיין עושים את העבודה מתוך אמונה בחשיבות של העזרה לאחר, אבל זה כבר עם המטען של העומס שחווינו בשנה שעברה".

בשונה מגלי התחלואה הקודמים, הצוותים הרפואיים מתמודדים כרגע עם אתגר חדש: מבצע ההתחסנות לקורונה, שעליו זכו קופות החולים לשבחים בארץ ובעולם. בשבועיים וחצי שחלפו מתחילת המבצע חיסנו צוותי המחוז של ורונה 97,278 מבוטחים – משימה שמגדילה את העומס. "מבצע החיסונים משפיע בעיקר על האחיות, שצריכות למשוך את השמיכה הקצרה שלהן גם לכיוון הזה. אחות עכשיו צריכה גם לקבל את המטופלים השגרתיים במרפאה שלה, גם לעקוב אחרי חולי קורונה בבית, וגם לחסן. כל אחת עושה שלושה תפקידים עכשיו, כשבשגרה היא הייתה עושה רק אחד מהם."

ורונה מתוסכל מהשיאים הגבוהים של נתוני ההדבקה, ומדגיש שמדיניות ממשלתית נכונה היתה יכולה למנוע אותם. "לצערי מגיעים להחלטות רק כשהחרב נמצאת על הצוואר. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה. אנחנו במצב שיש שחקנים חדשים בשטח – המוטציה הבריטית והמוטציה הדרום אפריקאית – והן גורמות להדבקה הרבה יותר רחבה.

"כשמחברים את זה לכך שחיכינו עד הדקה ה-90 כדי להכריז על הנהלים הנכונים שהיה צריך כדי לנהל את גל התחלואה, מבינים איך הגענו לעקומות תחלואה שקופצות פי ארבעה במקום פי שניים. אם מסתכלים על בריטניה, רואים קפיצות מטורפות בתחלואה בעקבות המוטציה. והמוטציה הזו נמצאת גם פה. זה רץ."

על השאלה אם יש מאפיינים בולטים בקרב חולי קורונה חדשים משיב ד"ר ורונה שמדובר ב"כולם. צעירים, מבוגרים, חילונים, דתיים, ערבים – כבר אין מגזרים. כולם חולים עכשיו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!