דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / תושבי רמת הגולן לממשלה: לא לאשר תכנית להקמת חוות טורבינות רוח חדשה

במכתב שנשלח לשרי הממשלה כתבו: "על אף התועלת האנרגטית המועטה, לטורבינות הרוח יש משמעות סביבתית שלילית ביותר" | מנגד, תושבים התומכים בהקמה טוענים: "הפרויקט יעניק פרנסה לתושבי האזור במיוחד במשבר הקורונה"

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: פלאש90)
טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

תושבי רמת הגולן והחברה להגנת הטבע פנו היום (רביעי) לשרי הממשלה בבקשה לא לאשר תכנית להקמת חוות טורבינות רוח חדשה בצפון ברמת הגולן.

"אין שום הצדקה לקידום חוות טורבינות נוספת ברמת גולן" כתבו התושבים במכתב שנשלח לכל השרים בדרישה שלא לאשר את תכנית הקמת הטורבינות בממשלה. ההצעה להסמיך את שותפות עמק הרוחות להכין את התכנית להקמת הטורבינות הובאה לממשלה על ידי שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד).

"על אף התועלת האנרגטית המועטה שלהן, לטורבינות הרוח ישנה משמעות סביבתית שלילית ביותר על חייהן של חיות הבר שסביבן" כתב ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת טבע בחברה להגנת הטבע לשרת הגנת הסביבה גילה גמליאל (הליכוד). פפאי הסביר את הסיכון הרב שמציבות טורבינות רוח לבעלי כנף, שישראל ורמת הגולן בפרט הן 'נקודה חמה' עבורן.

בחברה להכנת הטבע מציינים כי עד כה קודמו תכניות בהיקף כולל של 500 עד 550 מגה וואט של טורבינות רוח כאשר 70% ממנה הם ברמת הגולן בלבד. עוד מדגישים בחלה"ט כי ישראל היא ארץ משופעת שמש וכי עתיד האנרגיה המתחדשת צריך להגיע מאנרגית השמש ולא מרוח.

בקר רועה ברמת הגולן. ארכיון 12 ביוני 2018 (צילום: מאור קינבורסקי/פלאש90)
בקר רועה ברמת הגולן. ארכיון 12 ביוני 2018 (צילום: מאור קינבורסקי/פלאש90)

"לאור זאת אנו סבורים כי בעת הזאת אין לקדם חוות נוספות של טורבינות בגולן בפרט ובישראל בכלל, עד אשר יצטבר די ידע על השפעותיהם, ומה הם הכלים לצמצם השפעות אלה. כמו כן, סך התוכניות שאושרו עד היום מהוות איזון בין תרומת טורבינות הרוח לצמצום הפליטות אל מול הפגיעה הסביבתית הרבה שהן משיתות".

"כל התוכניות הקודמות קודמו ללא שקיפות וללא שיתוף ציבור, לנוכח זה מגלים תושבי הגולן שמול היישוב שלהם צומחת טורבינת ענק, דבר אשר מערער את החיים של תושבים רבים, מתחים נוצרים, קהילות נקרעות מבפנים והמרקם החברתי בין הקהילות נפגע" כתבו התושבים שמוחים על כך שהתכנית של שותפות עמק הרוחות צפויה להיות מאושרת בוועדה לתשתיות לאומית (הוות"ל), בה מתבצע הליך מזורז ללא השתתפות.

התושבים הוסיפו כי, "קידום תוכנית בוות"ל מעל ראשם של התושבים והמועצה האזורית מכשילה את מהלך ומגבירה את אי האמון שבין היזמים וקהילות המקומיות".

התושבים התומכים: "אין לאפשר פגיעה במיזם תשתית משמעותי זה במשבר הנוכחי"

מן הצד השני, ישנם תושבים התומכים בהקמת הפרויקט ומציינים כי הפרויקט צפוי להעניק פרנסה לתושבי האזור במיוחד לאור מגפת הקורונה, המשבר הכלכלי והפגיעה המתמשכת בחקלאות הישראלית שמהווה מקור פרנסה מרכזי ברמת הגולן.

"בשיאו של משבר הקורונה, שיצר בור כלכלי עמוק עבור חלק ניכר מתושבי רמת הגולן, שנפגעו אנושות מההגבלות שהוטלו על התיירות ומהצמצום הדרסטי של הפעילות הכלכלית והתיירותית בעת זו אין לאפשר פגיעה במיזם תשתית משמעותי זה". כתבו.

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)
טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)

התושבים התומכים בהקמת הפרויקט מתנגדים לטענה כי הפרויקט בוצע ללא שיתוף הציבור ומציינים במכתבם כי "בקיבוץ מרום גולן שבשטחו מיועדת לקום חוות הרוח ושמיועד להיות שותף במיזם וליהנות מפרותיו, בוצע הליך ממושך ועמוק של שיתוף כלל הציבור בהליך קבלת ההחלטות לגבי הקמת הפרויקט.

"במסגרת הליך זה היישוב עצמו ניהל את ההליך וביצע בדיקה מקיפה של משמעויותיו, השלכותיו ושבמסגרתו נשמעו ונבדקו לעומק גם חששותיהם של אותה קבוצה המתקראת שומרי הגולן. בסיום התהליך בוצעה הצבעה של כלל חברי האסיפה של קיבוץ מרום גולן והוחלט, בהצבעה חשאית לאשר את הפרויקט ברוב מוחץ של כ- 90%".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!