דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / 4 הרוגים ו-52 עצורים בפינוי תומכי טראמפ מבניין הקפיטול בוושינגטון, הדיון בתוצאות הבחירות התחדש

המפגינים התפרצו לבניין הקפיטול במהלך הדיונים על אישור נצחונו של הנשיא ג'ו ביידן | המשטרה פירקה מטעני צינור שהוטמנו בבניין הפרלמנט | ביידן: "זו התקפה על לב הרפובליקה שלנו" | קריאות להדחת טראמפ

  • מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)
    מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)
  • שוטרים עם אקדחים שלופים מול תומכי דונלד טראמפ  שמנסים לפרוץ לאולם בית הנבחרים. (צילום: (AP Photo/J. Scott Applewhite
    שוטרים עם אקדחים שלופים מול תומכי דונלד טראמפ שמנסים לפרוץ לאולם בית הנבחרים. (צילום: (AP Photo/J. Scott Applewhite
  • תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון, 6 בינואר 2021. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
    תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון, 6 בינואר 2021. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
  • אנשים תופסים מחסה באחד מאולמות בית הנבחרים (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
    אנשים תופסים מחסה באחד מאולמות בית הנבחרים (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
  • כוחות משטרה עוצרים מפגינים שפרצו לתוך בית הנבחרים (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
    כוחות משטרה עוצרים מפגינים שפרצו לתוך בית הנבחרים (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

חיילי המשמר הלאומי של ארה"ב וכוחות משטרת וושינגטון פינו מאות מפגינים תומכי טראמפ שחדרו אמש (רביעי)  לבניין הקפיטול בוושינגטון ושיבשו את הדיון באישור נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. ארבעה בני אדם נהרגו במהלך הפינוי, שארך ארבע שעות, ו-52 נעצרו.

חברי בית הנבחרים והסנאט, שפונו מהמקום בעקבות המהומות, שבו לבניין בתום הפינוי וממשיכים לדון בהתנגדויות לתוצאות הבחירות במדינות. טוויטר ופייסבוק השעו את חשבונותיו של הנשיא טראמפ, לאחר שפנה באמצעותם למפגינים, אך לא קרא להם לעזוב את ההפגנות.

סגן הנשיא מייק פנס, העומד בראש הסנאט, כתב בחשבון הטוויטר שלו "לאלו שהפרו את הסדר היום, אתם לא ניצחתם. האלימות לעולם אינה מנצחת. החופש מנצח", ובהתייחסו לבניין הפרלמנט אמר "זהו עדיין הבית של העם".

מוקדם יותר הוטל סגר על בניין הקפיטול בבירת ארה"ב, בזמן שחברי הקונגרס מכונסים בו לאישור תוצאות הבחירות לנשיאות, אחרי שעימותים אלימים התפתחו בין כוחות המשטרה לתומכיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. המפגינים שחדרו לבניין השחיתו את החללים בו, ובהוראת כוחות הבטחון, חברי הפרלמנט נטשו אותו במהירות.

לאחר פרוץ המהומות, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו בקריאה לתומכיו: "לתמוך במשטרת הקפיטול, כי הם בצד של המדינה שלנו" ו"הישארו שלווים".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1346904110969315332?s=08

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נשא נאום טלוויזיוני, בתגובה למהומות בבירה. "זו התקפה על לב הרפובליקה שלנו, על הדבר המקודש ביותר. אני רוצה להיות ברור: הכאוס לא משקף את אמריקה. זה מספר קטן של קיצוניים. זה חוסר שליטה וזה חייב להסתיים עכשיו. אני קורא לפורעי החוק האלה להתרחק".

עוד הוסיף: "למילים של נשיא יש משמעות. במקרה הטוב הן מעוררות השראה, במצב הגרוע הן הסתה. אני קורא לטראמפ לצאת לטלוויזיה עכשיו ולהגן על החוקה ולדרוש סיום של המצור הזה. העולם מסתכל עלינו. בארבע השנים הקרובות אנחנו צריכים לשקם את שלטון החוק".

"המטרה היא לאשר את שלטונה של הדמוקרטיה", אמר, "זה יום עצוב. דמוקרטיה היא דבר שביר, צריך לשמור עליה. ילדים צופים בטלוויזיה, תחשבו מה העולם כולו חושב עלינו".

טראמפ, מנגד, פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו, בו חזר על טענתו להונאה בבחירות לנשיאות, אך קרא לתומכיו להתפנות מבניין הקפיטול. טראמפ סיים את הסרטון במילים: "אנחנו אוהבים אותכם, אתם מאוד מיוחדים". טוויטר הצמידה לסרטון הערה לפיה "הטענות להונאה בבחירות שנויות במחלוקת", וכי "לא ניתן להגיב לציוץ זה מחשש לאלימות".

על פי הודעה במערכת הכריזה של הקפיטול, שהושמעה במהלך הפגישה של בית הנבחרים והסנאט לאישור ניצחונו של ג'ו ביידן, בשל "סיכון בטיחותי גבוה" לא תיתכן יציאה או כניסה לבניין. שני הבתים בקונגרס יצאו מיד להפסקה.

העימותים האלימים פרצו מחוץ לבניין, במקום בו יושבע ג'ו ביידן לנשיאות בעוד כשבועיים. תומכי טראמפ, שטוענים כי תוצאות הבחירות אינן לגיטימיות, פרצו מחסומים שהציבה המשטרה למרגלות המדרגות לקפיטול, שם פגשו בכוחות משטרה לפיזור הפגנות.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

חלק מהמפגינים ניסו לדחוף את השוטרים, המצוידים במגנים, והמשטרה אף ירתה לעברם גז פלפל הניסיון להרחיק אותם. מספר מפגינים קראו לעבר השוטרים: "בוגדים". משטרת הקפיטול מסרה גם על חבילה חשודה שנמצאה באזור.

העימותים החלו זמן קצר אחרי שהנשיא טראמפ עצמו נאם בעצרת מול אלפי התומכים שהתכנסו בוושינגטון. הנשיא הלהיב את הקהל עם הטענות, חסרות הבסיס, להונאה רחבת היקף בבחירות לנשיאות.

שר החוץ, גבי אשכנזי אמר בעקבות האירועים: "הזדעזעתי לראות אמש את ההתקפה על הקונגרס האמריקאי, מעוז הדמוקרטיה העולמי, ויש לגנות זאת בכל תוקף.
משחר תקומתה, ארה"ב, ידידתנו האיתנה והגדולה, היא המגדלור של דמוקרטיה וערכים של חירות, צדק ועצמאות. אני בטוח שהעם האמריקאי ונבחריו ידעו להדוף את המתקפה הזו ולהמשיך להגן בצורה איתנה על הערכים עליהם נוסדה ארה"ב החשובים לכולנו".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!