דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשיות צבאיות

הפרטת תעש / מבקר המדינה פנה לשר האוצר וביקש לעצור את תהליך הפרטת תעש

זאת עד שיפורסם דוח של משרד המבקר. בעקבות פניית המבקר צפוי שר האוצר לעצור את המשא ומתן עם המתמודדת היחידה במכרז, חברת אלביט.

מבקר המדינה יוסף חיים שפירא. (צילום: פלאש 90)
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא. (צילום: פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פנה אמש (שלישי) לשר האוצר משה כחלון וביקש לעצור את תהליך המשא ומתן עם חברת אלביט מערכות במסגרת הליך ההפרטה של תעש (תעשיות צבאיות) וזאת עד אשר יפורסם דוח שכותב משרדו בנושא, כך פרסם אתר 'כלכליסט'. על פי הדיווח יכיל דוח המבקר ביקורת קשה על רשות החברות הממשלתיות, ויכלול ממצאים על ליקויים לכאורה במינוי של רואי חשבון בחברות הממשלתיות.

המבקר כבר התערב בעבר בנושא, כשדרש ממשרדי האוצר והביטחון הסברים אודות התהליך בעקבות תלונה שנשלחה אליו על ניהול הפרטת החברה.

על פי דיווח אחר באתר 'דה-מרקר', שהתפרסם אתמול, וכנראה קשור גם לטענות מבקר המדינה, שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, צפוי להודיע למנהל רשות החברות אורי יוגב על עצירת תהליך הפרטתה של תעש. הסיבה, על פי 'דה מרקר', היא הצורך לקבל הערכת שווי מחודשת ומלאה של תעש.

בימים האחרונים דווח כי רשות החברות הממשלתיות החליטה לצעוד צעד נוסף קדימה ולהמשיך את תהליך המשא ומתן עם חברת אלביט מערכות, שכיום הינה המתמודדת היחידה במכרז לרכישת תעש, וזאת לאחר שארבע חברות שהגיעו אל הישורת האחרונה פרשו מהמירוץ.

ההחלטה להתקדם בצעדי ההפרטה הובילה להתנגשות בין אורי יוגב, ראש רשות החברות הממשלתיות, ומיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית באוצר. חשוב לציין כי לחשבת הכללית זכות וטו על עניינים כלכליים מתוקף חוק חובת מכרזים.

זו לא הפעם הראשונה שהפרטת תעש מתעכבת. וועדת הכספים עצרה לפני כשנה את מהלך ההפרטה משלל סיבות וביניהן שווי ערכה של תעש והרצון לבחון אותו מחדש וכן החשש ממעמדה של אלביט מערכות 'ביום שאחרי' והאופן שבו משרד הביטחון יתנהל מולה ביחס לעובדה שהיא תחזיק את הייצור הבלעדי של מערכות לחימה. ח"כ איילת נחמיאס ורבין, חברת ועדת הכספים התבטאה בעבר בנושא ואמרה "הפרטה היא מאוד מורכבת בוודאי בחברות אסטרטגיות. במבט לאחור המדינה לא קיבלה כלום מהפרטת אל על".

במאי השנה הוחלט להמשיך בהפרטת תעש לאחר שבדיקת מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא הפיגה חששות באשר לכשרות המכרז.

גורמים שמעורבים בתהליך אמרו ל'כלכליסט' כי על פי המתווה שנקבע מראש להפרטת החברה, רק לאחר השלב של השגת סיכומים עם הרוכש וסגירת העסקה תובא הסוגיה לבחינת רשות ההגבלים העסקיים, והיא תתבקש לחוות את דעתה על ההשלכות של המהלך. חשוב לציין כי היקף צבר ההזמנות של תעש ל-3 השנים הקרובות הוא כ-7.5 מיליארד שקל, ובשנת 2015 היא מכרה בהיקף של כ-2.9 מיליארד שקל.

על מהלך ההפרטה הוסכם באפריל 2014 באישור של ועדת הכספים בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, שחבריה תמכו פה אחד במתווה ההפרטה. עלות ההפרטה אז הוערכה  בכ-6 מיליארד שקל, מהם כ-2.5 מיליארד שקל שהם חובות החברה למדינה, מימון הסכם הפרישה של כ-1,200 עובדים שנחתם שבמסגרתו כל עובד קיבל כ-1.3 מיליון שקל, ומעבר של אתר הפעילות המרכזי של תעש מרמת השרון לרמת בקע שבנגב. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!