דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

אמריקה סוערת / "נחסם בטוויטר אבל עדיין מחזיק בקוד לנשק הגרעיני": גוברים הקולות להדחת טרמאפ

סיכוייו של המהלך נותרו קלושים לאור התנגדותו של סגן הנשיא מייק פנס | טראמפ הבהיר כי לא ישתתף בהשבעת ביידן אך השאלה שמטרידה לא מעט אמריקאים היא - מה יספיק הנשיא לחולל בימיו האחרונים בתפקיד

נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
מרים הולצמן

גוברים הקולות הקוראים להדחת הנשיא המכהן דונלד טראמפ, אך הסיכויים לכך נותרו נמוכים לאור התנגדותו של סגן הנשיא פנס. טראמפ הבהיר כי לא ישתתף בהשבעת ביידן לנשיאות ב-20 בינואר, אך הבטיח "מעבר שקט" של השלטון. לטראמפ נותרו רק 10 ימים בתפקיד אבל המתח סביב הצעדים האחרונים בהם ינקוט גדול.

ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, הודיעה כי היא בוחנת נתיבים אפשריים למנוע מטראמפ להחזיק במושכות השלטון האמריקאי גם בימים שעוד נותרו לכהונתו, ובינתיים שוחחה עם בכירים בצבא האמריקאי כדי לבקש מהם למנוע ממנו גישה על המערכת הגרעינים של המעצמה. במקביל טוויטר השביתה את חשבונו של הנשיא היוצא ולא מעט גורמים במפלגתו קוראים לייצר הפרדה בין הממסד הרפובליקני והדמות שייצגה אותם יותר מכל בשנים האחרונות.

למרות סירובו של סגן הנשיא פנס להשתתף במהלך שיכריז על הנשיא כבלתי כשיר, בכירים במפלגה הדמוקרטית בוחנים מהלכים אפשריים אחרים שיובילו לסיום מוקדם יותר של כהונתו של הנשיא טראמפ. אמנם הבית הלבן מוצף הודעות התפטרות, ביניהם של שרת החינוך ושרת התחבורה, אך לא נראה שיהיה אפשר להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה ולהכריז על הנשיא כבלתי כשיר, היות שלא מסתמן רוב בין חברי הקבינט ובשל התנגדותו של פנס.

עם זאת, מהלך הדחה נוסף כבר מקודם, גם אם הסבירות לכך שיספיק להבשיל נמוכה מאוד. הנשיא הנבחר ביידן נמנע מלהביע עמדה בנושא וטען שזוהי עבודת המחוקקים. פלוסי כבר הודיעה שכשיתכנס מחדש בית הנבחרים ביום שני, במידה והנשיא לא יתפטר באופן מידי עד אז, המפלגה הדמוקרטית תפעל להדחתו. המהלך צפוי לקבל תמיכה ממספר רפובליקנים. יש לציין שלמהלכים אלו השפעה עתידית גם על ריצה של טראמפ לנשיאות ב-2024, במידה ויבחר לנסות ולחזור לשלטון.

גם אם מספר הרפובליקאים שהצהירו כי טראמפ צריך לסיים את תפקידו הוא נמוך, במפלגתו של הנשיא הביקורת הופכת לציבורית יותר ויותר. גורמים שונים במפלגה הרפובליקנית מדווחים כי בעת המתקפה של תומכיו על גבעת הקפיטול הנשיא היה עסוק בלנסות להשיג תמיכה במהלך שהובילו תומכיו בקונגרס לבטל את הצבעת האלקטורים של המדינות השונות.

הסנטורית ליסה מורקובסקי מאלסקה כבר הודיעה כי היא שוקלת לפרוש מהמפלגה הרפובליקנית בשל התנהלותו של הנשיא. "אני רוצה אותו בחוץ. הוא גרם כבר מספיק נזק", היא טענה. פרישה של מורקובסקי תגרור הגדלה של הרוב הדמוקרטי, שנשען כעת על שני סנאטורים עצמאיים, ותקטין באופן משמעותי את כוחה של המפלגה הרפובליקנית להגביל מהלכים של הנשיא הנבחר.

פלוסי שוחחה עם הרמטכ"ל של צבא ארה"ב וביקשה להבין האם הנשיא עדיין יכול להפעיל את הקודים הגרעיניים. שני הצדדים אישרו את קיומה של השיחה אך בשיחות לא רשמיות הביעו הגנרלים האמריקאים כעס על כך שאנשי הקונגרס מנסים להפיל עליהם את העבודה הפוליטית של ניטרול הנשיא המתקתק. הקריאה "פייסבוק וטוויטר חסמו אותו אבל עדיין יש לו את הגישה לקודים הגרעיניים של ארה"ב", הולכת וגוברת בקרב אנשי המפלגה הדמוקרטית.

בינתיים, למרות מעצרים, גינויים והודעות רבות של עסקים שפיטרו את עובדיהם שזוהו משתתפים במתקפה על הקפיטול, הרשתות החברתיות מלאות דיווחים על התקפה נוספת מתוכננת ל-17 לינואר, 3 ימים לפני השבעתו של הנשיא. לאור התפטרותו של מפקד המשטרה שהכוחות שבפיקודו נכשלו במניעת הפריצה לבית הנבחרים, יש לקוות שהפעם גורמי אכיפת החוק יהיו ערוכים טוב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!