דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נגיף הקורונה / היישובים העשירים ביותר מובילים בחיסונים, ערבים וחרדים בתחתית הרשימה

למרות שהחיסונים ניתנים לכולם ובחינם, מסתמנים פערים גדולים לגבי מי מתחסן בפועל | מומחה בריאות הציבור פרופ' נדב דוידוביץ: "נגישות לשירותי בריאות מורכבת מהרבה היבטים" | ניתוח 'דבר'

מימין למעלה: עומר, מודיעין עילית, תל שבע וקיסריה (צילומים: ויקימדיה, משה מילנר, פלאש90, ומשה שי/פלאש90)
מימין למעלה: עומר, מודיעין עילית, תל שבע וקיסריה (צילומים: ויקימדיה, משה מילנר, פלאש90, ומשה שי/פלאש90)
טל כספין
דפנה איזברוך
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מפת החיסונים נחשפת: בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות את נתוני החיסונים לפי ישובים בישראל. עיבוד 'דבר' לנתונים מראה מי היישובים המחוסנים ביותר, איפה מבצע החיסונים כמעט לא התחיל, ומה קורה בערים הגדולות.

בניתוח הנתונים בולט המתאם הגבוה בין מצבו הכלכלי חברתי של היישוב לבין שיעור המתחסנים בו, בעיקר ביישובים ערבים וחרדים, בהם שיעור החיסונים נמוך מאד. יש לציין כי ביישובים אלה חלקם של הצעירים באוכלוסייה, שאינם נדרשים לחיסון, גדול יותר יותר. עם זאת, נראה כי הבדל זה לבדו אינו מסביר את גודל הפער בשיעור החיסונים.

לרשימת היישובים המלאה בפורמט PDF לחצו כאן (הערות לגבי אופן עריכת החישוב בתחתית הכתבה)

על פי הנתונים היישובים המחוסנים ביותר בישראל הם גם שלושה מתוך ארבעת היישובים החזקים ביותר מבחינה כלכלית חברתית: להבים (1), עמר (2) וסביון (3), שלושתם באשכול 10 במדד הלמ"ס. היישוב הרביעי, כפר שמריהו, לא מופיע בנתוני משרד הבריאות כי הוא קטן מידי.

היושבים עם אחוז המחוסנים הגבוה והנמוך ביותר (גרפיקה: אידאה)
היושבים עם אחוז המחוסנים הגבוה והנמוך ביותר (גרפיקה: אידאה)

היישוב הלא יהודי הראשון ברשימה הוא היישוב הערבי נוצרי גוש חלב (42) ואחריו הכפר הדרוזי עין קנייא (45) והיישוב הצ'רקסי כפר קמא (54). העיר ס'חנין נמצאת במקום ה-94, עם 15.97% מחוסנים. 10 המקומות האחרונים ברשימה שייכים ליישובים ערביים, בהם מבצע החיסונים כמעט לא התחיל, עם פחות מ-2.5% מתחסנים. מספר שבטים בדואים בפזורה לא נמצאים ברשימה בגלל קשיי נתונים, אבל לפי משרד הבריאות מספר החיסונים בהם נמוך מאד.

העיר מודיעין עילית נמצאת במקום ה-258 עם 2.59%, העיר אלעד מקום אחד גבוה יותר עם 2.61% מתחסנים. העיר בני ברק נמצאת במקום 214 עם 6.19% מתחסנים. כאמור, יש לקחת בחשבון כי בישובים הערבים והחרדים שיעור הצעירים גדול יותר.

המחוסנים בערים הגדולות (גרפיקה: אידאה)
המחוסנים בערים הגדולות (גרפיקה: אידאה)

בערים הגדולות (מעל 70 אלף תושבים) העיר המחוסנת ביותר היא הרצליה עם 23.1% מחוסנים. תל אביב במקום ה-7 עם 17.84% מחוסנים, חיפה במקום ה-4 עם 29.1% מחוסנים, וירושלים במקום ה-19 עם 9.47%. מודיעין עילית נמצאת במקום האחרון עם 2.5% מחוסנים בלבד.

החיסונים הם חינם לכולם, מה שאמור לבטל את הפערים בנגישות אליהם בין אוכלוסיות שונות, אך ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון פרופ' נדב דוידוביץ',  מסביר ל'דבר' שזה לא כל כך פשוט. "נגישות לשירותי בריאות מורכבת מהרבה היבטים לא רק נגישות כספית. יש גם נגישות פיזית, שבהתחלה הקמת מרכזי החיסון הייתה מהירה יותר במרכז, בערים גדולות ובישובים בעלי רוב יהודי, ואיטית יותר בפריפריה, בישובים קטנים ובישובים ערביים".

"סך הכל המבצע היה מאוד מהר ובהמשך חלק ניכר מהבעיות תוקנו אבל עדיין לא עד הסוף. בנוסף לנגישות הפיזית יש את העניין של נגישה תרבותית, איך מגישים את המידע, איך קוראים לתושבים בצורה אקטיבית להתחסן, וניהול קמפיינים אקטיביים נגד הפייק ניוז, וגם שם היה דיליי מסוים כלפי האוכלוסייה הערבית. זה לא מפתיע לצערי ואנחנו רואים פערים בנגישות הפיזית בהרבה תחומי בריאות הציבור, בין מרכז לפריפריה גאוגרפית ותרבותית. סך הכול משרד הבריאות מבין את זה ומטפל בבעיות ונראה כאילו הפער המצער הולך ומצטמצם".

__________________________

בדיקת הנתונים נעשתה על ידי הצלבת נתוני ההתחסנות במשרד הבריאות לפי יישוב עם נתוני האוכלוסייה של הלמ"ס. קבוצות גיל בהן מחוסנים בודדים (מתחת ל-15) עוגלו כלפי מעלה ל-15, דבר שיכול להשפיע על התוצאות. ברשימה לא נמצאים מספר יישובים לא מוכרים בנגב בהם נעשה מספר נמוך מאד של חיסונים ואין להם נתון אוכלוסייה מקביל בלמ"ס. נתוני משרד הבריאות עדכניים ל-7 לינואר 2020 בשעה 08:00, ועפ"י משרד הבריאות יש בהם חוסרים שיושלמו בהמשך. הנתונים בדו"ח נוגעים רק ליישובים בהם למעלה מ-2,000 תושבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!