דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שלישי

סגר שלישי / "מתבייש במנהיגים שלי": כ-30 בעלי עסקים מחו נגד מעצר בעל הפלאפל שהתעמת עם שוטרים

אבי חיימון, בעל מסעדה בתל אביב: "לא נמאס לכם לבוא להיכנס לעסק קטן בכוונה?" | גיא יקר, בעלי רשת פלאפל בריבוע: "מי שחושב שמוכרי פלאפל ועסקים קטנים הם מטרה קלה, שיחשוב שוב"

אבי חיימון, בעל מסעדה בתל אביב, בהפגנת תמיכה בבעל פלאפל שנעצר בשוהם, 10 בינואר 2021 (צילום: הדס יום טוב)
אבי חיימון, בעל מסעדה בתל אביב, בהפגנת תמיכה בבעל פלאפל שנעצר בשוהם, 10 בינואר 2021 (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

כשלושים מסעדנים ובעלי עסקים מקיימים הערב (ראשון) הפגנת תמיכה בשוהם בבעל דוכן פלאפל שנעצר בעת קבלת דו"ח בגין הפרת הסגר. המפגינים, מארגון 'מסעדנים חזקים ביחד', והתאגדות רשתות האופנה והמסחר, מוחים נגד היעדר סיוע מספיק לבעלי עסקים בתקופת הסגר.

אבי חיימון, בעל מסעדה בתל אביב: "איפה השכל של מקבלי ההחלטות? בעל מסעדה היום מרגיש מינימום סוחר סמים. אני צריך לצאת כמה צעדים מהמסעדה כדי לעשות משלוח. אני צריך להרגיש סוחר סמים? אני מוכר אוכל. אבל את מס השילוט לא שוכחים לשלוח לי, את היתר הלילה לא שוכחים, את אגרת הרשם – 1,500 שקל, לא שוכחים. לא נמאס לכם? לבוא להיכנס לעסק קטן בכוונה? כשהטמטום עובר כל גבול אף אחד לא מבין כלום. אני מתבייש במנהיגים שלי ששולחים את המשטרה הנהדרת שלנו לעשות משימה בלתי אפשרית."

נעמה צדקיהו, בעלת מסעדה במודיעין: "מבחינתי הסגר האחרון הוא פיתרון סופי, גם לאלפי בעלי עסקים במדינת ישראל, שני מיליון שכירים אוכלים מהידיים שלנו, אנחנו אלה שנושאים את הכלכלה על כפיים ומשום כך אנחנו ראויים לכבוד, ויותר מזה, להכרת תודה, הצדעה וחיבוק. אנחנו לא דורשים חמלה, אנחנו דורשים מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד ממדינת ישראל, אותה מדינת ישראל ששותפה ב-50 אחוז מהרווחים שלי. בתחילת החודש הזה קיבלתי כל כך הרבה מיסים לשלם, ארנונה, מס שילוט, תשלומים נוספים. למה? אני סגורה כבר שנה. הקורונה הציפה כל כך הרבה עוולות שהיו פה תמיד וזה הזמן שנו להגיד לא. כל העצמאיים, תדעו בדיוק במי לבחור."

גיא יקר, בעלי רשת פלאפל בריבוע: "מי שחושב שמוכרי פלאפל ועסקים קטנים הם מטרה קלה שיחשוב שוב. לא הגיוני שדווקא במוקדי התחלואה הגדולים לא רואים אכיפה, לא בסטוקים, לא בישיבות, לא בחתונות. רק אצל עסקים קטנים. לא ייתכן שיגיעו לעסק קטן בלי לקוח אחד בפנים ויטילו עליו קנס כשהוא מדמם כבר 10 חודשים.
אנחנו נתלונן בפני מח"ש על אותו אירוע. המשטרה לא אשמה, קברניטי המדינה שקובעים את סדר היום הם האשמים. אל תתבלבלו שם למעלה, הכסף שלכם שייך לנו. אנחנו כאן כדי להיאבק."

דוכן פלאפל בריבוע בשוהם, יומיים לאחר עימות אלים של בעל הדוכן עם שוטרים עקב הפרת הנחיות הסגר, שהסתיים במעצר של בעלי המקום (צילום: הדס יום טוב)
דוכן פלאפל בריבוע בשוהם, יומיים לאחר עימות אלים של בעל הדוכן עם שוטרים עקב הפרת הנחיות הסגר, שהסתיים במעצר של בעלי המקום (צילום: הדס יום טוב)

תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד: "יש פה ניסיון לפתור כתב חידה שאף אחד לא מבין, לא אנחנו ולא המשטרה. משטרה שכבר 10 חודשים אין להם יום ואין להם לילה מצופה לשמור על הסדר בתוך חוקים מבולבלים ולא מובנים. במה שראינו פה במקרה בין אילן למשטרה אף אחד מהם לא אשם, מי שאשם הוא הריבון, שהם בעצמם לא מבינים מה התקנות שהם התקינו. זה בליל דברים לא קשורים ולכן רואים חיכוכים בין המשטרה לאזרחים, למסעדנים המיואשים."

שחר תורג'מן, יו"ר התאחדות רשתות האופנה והמסחר: "לא הרבה אזרחים יודעים, כל המסחר סגור מתוך 300 ימים בין 15 במרץ ועד ה9 בינואר 150 יום. ממשלת ישראל מתעללת במסחר בישראל והורסת אותו, משמידה אותו. 90 אלף עסקים כבר הושמדו ואלפי אנשים מובטלים כמו זומבים. אנחנו הכרחנו את ממשלת ישראל לסגור באופן מלא, ואנחנו מודיעים מכאן לממשלה- אם מישהו מכם חושב שנשאר דקה אחת אחרי הסגר סגורים אז שיחשבו מסלול מחדש. בתום הסגר הזה כל המסחר בישראל בלי יוצא מהכלל חוזר לעבוד."

בעל דוכן הפלאפל נעצר על תקיפת שוטרים, לטענתו הותקף בטייזר

אילן אטלן (50), בעל "פלאפל בריבוע" בשוהם נעצר אתמול בחשד לתקיפת שוטרים לאחר שאלה רשמו לו דו"ח של 5,000 שקלים כי דלת העסק שלו הייתה פתוחה. בתיעוד מצלמות הגוף של השוטרים נראה אטלן דוחף שולחן לעבר השוטרים וצועק לעברם. אטלן מצידו, טען כי הוא זה שהותקף, לאחר שלטענתו השוטרים ירו עליו באקדח טייזר לעיני בנו.

צילום מתוך מצלמת הגוף של שוטר (צילום: דוברות המשטרה)
צילום מתוך מצלמת הגוף של שוטר (צילום: דוברות המשטרה)

במהלך השבת שוחרר אטלן למעצר בית בן ארבעה ימים, אך בעקבות המקרה הודיעו רשת "פלאפל בריבוע", התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה וארגון "מסעדנים חזקים ביחד" כי יקיימו הפגנת תמיכה בבעל העסק. "זה הזמן להפגין סולידריות עם סניף המנסה לשרוד בתקופה קשה זו, בדומה לעסקים רבים נוספים, בעקבות המשבר הכלכלי החמור" נכתב בהודעה.

לקראת ההפגנה אמר ל'דבר' תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד": "פעם נוספת המסעדן הקטן מוצא עצמו קורבן להנחיות לא הגיוניות. באירוע הקשה בשוהם התברר שגם השוטרים לא מבינים את ההנחיות ובשל כך, התקשו להפעיל שיקול דעת ראוי".

"מצב זה יביא איתו לצערנו עוד עימותים בין שוטרים שמנסים לפצח את כתבי החידה שנקראים הנחיות ובעלי עסקים שנאלצים לשרוד ולהפעיל את העסקים שלהם", אומר מור. "אנו תומכים בזכות של כל מסעדן להתפרנס תוך שמירה וכיבוד החוק ומתריעים את הממשלה שבתום הסגר כשהמסחר יפתח גם המסעדנות תתחיל לחזור לשגרת עבודה".

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה אומר ל'דבר': "האירוע הזה התחיל מאכיפה חסרת רגישות. מבירור שעשינו דלתות העסק היו פתוחות רק כי המסעדה הוציאה משלוחים ובכל זאת השוטרים נתנו לבעל העסק דו"ח. התסכול של אדם שלא עשה שום עבירה ומגיעים אליו שוטרים בטענה כזו קטנונית שהדלתות שלו היו פתוחות יותר מ-20 ס"מ הדם מתחיל לרתוח".

"בעלי עסקים היו סגורים שבועיים בסגר מטופש בו רק אנחנו היינו סגורים וצעקנו שזה לא עוזר, התחלואה לא ירדה במילימטר", אומר תורג'מן. "במקום ששוטרים יתחילו לאכוף איפה שצריך הם באו לעסק קטן ומסכן שבקושי עומד על הרגליים, זו חוסר רגישות במקרה הטוב. אנחנו באים לתת רוח גבית ובאים לאותת למשטרת ישראל שתאכוף איפה שצריך ושתניח לעסקים הקטנים ותעזוב אותם במנוחה, גם ככה התעללו בהם עד עכשיו".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לאירוע: "ביום חמישי נערך שימוע לבעליו של עסק לממכר מזון באזור התעשייה שוהם, בגין הפעלת המקום בניגוד לתקנות מתן שירות במקום. עם סיום השימוע נרשמה לבעל העסק אזהרה.

"ביום שישי התקבלה קריאה במוקד המשטרה ולפיה העסק המדובר מפר את התקנות, מוכר במקום וכי קיימת התקהלות של אנשים. שוטרים שהגיעו למקום הותקפו על ידי בעל המקום ובנו, ובכלל זה השלכת שולחן וכיסא לעבר השוטרים. השניים נעצרו והועברו לתחנת המשטרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!