דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

חיסון לקורונה / איפה מקבלים מנה שנייה ומתי יהיו תורים חדשים: השלב השני של מבצע חיסוני הקורונה

בשלב זה קופות החולים אינן קובעות תורים למתחסנים חדשים, עד להגעת מלאי חדש בימים הקרובים | משרד הבריאות הודיע כי מורים ועובדים בחינוך המיוחד יוכלו לקבל חיסונים

אנשים מתחסנים מנגיף הקורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אנשים מתחסנים מנגיף הקורונה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסף צבי
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הבריאות החלה היום (ראשון) לחלק את המנה השנייה של חיסון הקורונה לתושבים שכבר קיבלו את המנה הראשונה. בשלושת השבועות שחלפו מתחילת מבצע החיסונים קיבלו שני מיליון אנשים את המנה הראשונה, והפכו את ישראל למדינה המובילה בעולם בשיעור המתחסנים לנפש. רק קבלת המנה השנייה בחיסון של פייזר, שצריכה להינתן 21 ימים מקבלת המנה הראשונה, מאפשרת את ההגנה המירבית שמספק החיסון.

במקביל יימשך בימים הקרובים מתן המנות הראשונות של חיסונים לאנשים שכבר קבעו תורים מראש. בשלב זה קופות החולים אינן קובעות תורים למתחסנים חדשים, אך בימים הקרובים צפוי להגיע מלאי חדש של חיסונים. עם זאת, משרד הבריאות הודיע כי מורים ועובדים בחינוך המיוחד יוכלו לקבל חיסונים.

מדוע חשוב לקבל מנה שנייה?

רק קבלת המנה השנייה של חיסון פייזר מאפשרת את ההגנה המירבית שהוא מספק – 95%. המנה השנייה חשובה כי היא מקפיצה את יצירת הנוגדנים בגוף וכך מקפיצה את ההגנה מתחלואה.

איפה מקבלים את המנה השנייה?

משרד הבריאות קבע כי קבלת המנה השנייה תהיה באמצעות המוסד הרפואי שסיפק למתחסן את המנה הראשונה – קופת חולים, בית חולים או בית אבות. על כל מנה שניתנה שמורה במחסנים מנה נוספת שמיועדת לאותו המתחסן. במרבית המקרים התור למנה השנייה נקבע מיד עם קבלת המנה הראשונה. אם לא נקבע תור, יש לפנות למוסד שבו ניתנה המנה הראשונה.

מי שהתחסן במרכז חיסונים אחוד (המשותף לכל קופות החולים) יקבל את המנה השנייה בקופת החולים שלו.

מאושפזים בבית חולים שקיבלו חיסון בבית החולים וששוחררו לביתם, יחוסנו בבית החולים. מבוטח שעבר בין קופות חולים בין המנה הראשונה לשנייה יקבל את המנה בקופת החולים החדשה.

למי אסור לקבל מנה שנייה?

מי שחלה בקורונה לאחר קבלת המנה הראשונה לא יקבל מנה שנייה, מאחר שהוא מוגדר כמחלים. בנוסף, מי שפיתח תגובה אלרגית חריפה למנה הראשונה, לא יקבל את המנה השנייה. בעניין זה יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

מה עושה מי שאמור לקבל מנה שנייה ונכנס לבידוד?

לפי הנחיות משרד הבריאות, יש להמתין לתום הבידוד ואז לקבל את המנה השנייה.

אם לא מגיעים לתור לחיסון המנה השנייה, האם היא נשמרת?

משרד הבריאות הנחה את קופות החולים לשמור את מנת החיסון למשך 35 יום ולאחר מכן לברר מדוע המחוסן לא הגיע לתור שלו. אם הסיבה לכך מוצדקת (כמו למשל בידוד) המנה תמשיך להישמר עבורו.

מתי אפשר לקבוע תורים למנה ראשונה עבור מי שעדיין לא קיבל אותה?

כרגע קופות החולים אינן מאפשרות קביעת תורים למתחסנים חדשים. לפי הודעת ראש הממשלה ושר הבריאות, בימים הקרובים יגיע משלוח חיסונים נוסף של פייזר לישראל, ויאפשר קביעת תורים חדשים.

האם המורים יחוסנו?

למרות הצהרות של ראש הממשלה ושר החינוך על חיסון כלל המורים, בשלב זה משרד הבריאות הודיע על חיסון מורי ועובדי החינוך המיוחד בלבד. כדי לקבל את החיסון יש לפנות לקופת החולים. בחלק מהמוסדות מתקיימת התארגנות מרוכזת לחיסון העובדים.

איזה חיסונים יקבלו התושבים?

בשלב הראשון יינתן בישראל חיסון לקורונה של חברת פייזר האמריקנית, שקיבל בשבוע שעבר את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), וצפוי לקבל את האישור של משרד הבריאות בישראל. במקביל ישראל רכשה חיסונים מחברות נוספות, בהם חיסן שפיתחה חברת מודרנה האמריקנית, שצפוי לקבל את אישור ה-FDA בימים הקרובים, וחיסונים מחברת אסטרהזנקה הבריטית וארקטורוס, וכן חיסונים ממיזם covax של ארגון הבריאות העולמי. במקביל, המכון הביולוגי בנס ציונה מפתח חיסון לקורונה.

כיצד פועל החיסון של פייזר?

חיסון פייזר מבוסס על טכנולוגיית mRNA, שהיא חדשנית בתחום החיסונים. חיסון "קלאסי" מבוסס על גרסה מוחלשת או מתה של נגיף מסוכן שמוחדרת לגוף, ובעקבותיה מערכת החיסון נתקלת בנגיף ומפתחת נגדו הגנה. חיסוני mRNA, כמו של פייזר, פועלים בצורה שונה: הם מזריקים לתוך הגוף רק את המידע הגנטי (הmRNA) להכנת חלבון הקרן, החלבון של ה'קוץ' שסובב את הנגיף. תאי הגוף עצמם משתמשים במידע ומייצרים בעצמם את חלבון הקרן, שנגדו מערכת החיסון מפתחת הגנה.

לכמה זמן החיסון מגן מקורונה?

החיסון מתחיל להשפיע שבוע לאחר קבלת המנה השנייה, ומשפיע למשך חודשיים לפחות. מאחר שהניסוי שנערך על חיסון פייזר היה מקוצר, אי אפשר לדעת מה משך הזמן בו הוא מספק הגנה.

למי החיסון מיועד, ולמי אסור להתחסן בשלב זה?

החיסון מיועד למרבית האוכלוסייה הבוגרת בישראל. בשלב הראשון לא יחוסנו ילדים מתחת לגיל 16, מאחר שאין מספיק מידע על יעילות ובטיחות החיסון של פייזר לגביהם.

בנוסף, למי שחווה בעבר תגובות אלרגיות חמורות ומיידיות לתרופה, חיסון או מזון כלשהו, או למי שנדרש לשאת מזרק אפיפן עקב תגובה אלרגית כזו, אסור להתחסן בשלב זה.

מי שסובל ממחלה חריפה או מחום של מעל 38 מעלות צריך להמתין להחלמה או לירידת החום.

למי שיסבול מתגובה אלרגית קשה לאחר קבלת המנה הראשונה של החיסון, אסור לקבל את המנה השנייה.

האם מי שהחלים מקורונה צריך להתחסן?

בשלב הראשון לא. אדם שהחלים מקורונה, בין אם חווה מחלה או לא, פיתח בגופו נוגדנים למחלה. בשלב זה לא ידוע מה משך הזמן שהם מספקים הגנה. לכן החליט משרד הבריאות שמי שידוע שהיה חולה והחלים לא יהיה בתעדוף לקבלת החיסון.

איך מקבלים את החיסון של פייזר?

החיסון ניתן בהזרקה לשריר, בשתי מנות בהפרש של 21 יום ביניהן.

מהן תופעות הלוואי הנפוצות לחיסון של פייזר?

תופעות הלוואי במחקר השלב השלישי של החיסון של פייזר כללו בעיקר כאב ונפיחות באתר ההזרקה, ותופעות כמו חום, חולשה, כאבי ראש, שרירים ומפרקים. תופעות אלו הופיעו לרוב לאחר כיומיים ממתן החיסון, חלפו בתוך יום-יומיים והיו מעט שכיחות יותר לאחר קבלת המנה השנייה.

האם מי שיקבל את החיסון של פייזר עלול לחלות בקורונה?

לא. האופן בו החיסון פועל אינו מחדיר לגוף את הנגיף.

מה יהיה הסדר בו יינתנו החיסונים?

ועדה שמינה משרד הבריאות הגדירה תעדוף של קבוצות אוכלוסיה בקבלת החיסון. לפי התעדוף, השלב הראשון של החיסון יכלול צוותי רפואה, ולאחריהם דיירי בתי אבות ועובדיהם, אנשים מעל גיל 60, ואנשים עם מחלות רקע שיוצרות סיכון גבוה לתחלואה קשה. בנוסף החליטה הוועדה על תעדוף עובדי החינוך המיוחד.

האם מי שיתחסן יכול להידבק ולהדביק בקורונה?

המחקר עד כה בדק את יעילות החיסון במניעת התפרצות מחלת הקורונה, ואין מידע על השאלה האם ניתן להידבק במחלה ללא תסמינים ולהדביק אחרים.

האם מי שמתחסן פטור מהתמגנות מקורונה?

מאחר שלא ידוע האם החיסון מונע הידבקות והדבקה במחלה ללא תסמינים, מי שמתחסן נדרש לאמצעי ההגנה – ריחוק חברתי, חבישת מסכה ושמירה על היגיינה. עם זאת, ראש הממשלה נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הודיעו כי מי שיתחסן לקורונה או החלים מהמחלה יקבל 'דרכון ירוק' שיפטור אותו מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת, ובהמשך גם כניסה לפעילויות שיוגבלו לכלל הציבור. עם זאת, יוזמה זו טרם אושרה באופן רשמי.

במקרה של נזק מהחיסון, האם המתחסן זכאי לפיצוי מהמדינה?

כרגע אין חקיקה ייעודית בנושא. משרד הבריאות פרסם תזכיר חוק שמצרף את החיסון לקורונה לחוק ביטוח נפגעי חיסונים, המאפשר קבלת פיצוי כספי במקרה של נזק, אך תהליך החקיקה בכנסת טרם החל. אפשרות נוספת שתעמוד בפני מי שייפגע היא הגשת תביעת נזיקין כנגד המדינה.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר חיסוני הקורונה של משרד הבריאות, ובסקירה של האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות (קובץ PDF).

 

 

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!