דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

כלכלת הקורונה / עבור העובדים בענף הביטוח, למעבר לעבודה מהבית מחירים כלכליים ונפשיים

עובדים שנאלצו לראשונה לעבוד מהבית בלבד מתמודדים עם מצוקה כספית ועם תחושת בדידות | הגיע הזמן ליצור עבורם מעטפת סיוע | דעה

עבודה מהבית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עבודה מהבית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תומר מלול
תומר מלול
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

מגפת הקורונה שפרצה לחיינו לפני כעשרה חודשים,  וההחלטות שהתקבלו בעקבותיה, הביאו לשינוי מיידי במרבית מקומות העבודה במשק, כשעובדים רבים מבצעים את עבודתם מהבית. במהלך תקופה זו פורסמו כתבות ומחקרים על אותה סביבה חדשה שנוצרה, אך אף אחד מהם כמעט לא דן בהבדלים הקיימים באופי העבודה ובענפים השונים והמגוונים של עולם העבודה הישראלי.

אבל הנושא לא מסתכם רק בהיבטים חברתיים ומקצועיים. השינוי בדפוס העבודה משפיע במיוחד גם בפן הכלכלי. עבודה מהבית עולה כסף, פשוטו כמשמעו. אם ניקח יום ממוצע, בין שמונה לעשר שעות עבודה, הרי שחשבון החשמל החודשי יקפוץ במאות שקלים, במיוחד בחודשי הקיץ החמים מאוד בהם המזגן עובד כמעט ללא הפסקה. גם הציוד המשרדי הנדרש לסביבת העבודה החדשה  עולה כסף לא מבוטל.

בתחום ההיי טק, למשל, המשכורות גבוהות פי שלושה וארבעה מהמשכורת הממוצעת במשק. נתון זה הופך, כמעט באופן אוטומטי, את המעבר לעבודה מהבית לנעים יותר ופחות מורכב ומאתגר. יתרה מכך, מקצועות ההיי טק השונים דורשים לרוב יצירתיות ואינדיבידואליזם ופחות מושפעים מסביבת עבודה משתנה.

כמיהה לאינטראקציה האנושית במסדרון

המעבר לעבודה מהבית נראה אחרת בחברת ביטוח בשיווק ישיר, כמו AIG, שהעבודה השוטפת בה מתבצעת מהבית מאז פרוץ המגפה בישראל. בניגוד להיי טק, אין בחברה מסורת של עבודה באופן זה, והמשכורות בה נמוכות משמעותיות בהשוואה לאותו ענף.

בנוסף, העבודה המונוטונית והסיזיפית של מענה לטלפונים, כמעט ללא הפסקה, וחוסר קשר מוחלט בין נציגי המכירות והשירות השונים הופכים את העבודה מהבית למורכבת ומאתגרת הרבה יותר.

אחרי כמעט שנה של עבודה רצופה מהבית, יש רצון אמיתי בקרב העובדים לחזור ולעבוד במשרד. בעיקר מכיוון שנוצרה כמיהה לאינטראקציה האנושית: מפגשי מסדרון, סיעור מוחות, סנכרון ותיאומים בין אנשים וחברויות שנוצרות במקום העבודה.

AIG היא חברת הביטוח היחידה בענף שעובדת מהבית באופן מלא מאז פרוץ המגפה. עובדים רבים, שמעולם לא נאלצו לעבוד באופן זה, כורעים תחת הנטל הכספי וההוצאות החריגות שנחתו עליהם ללא התראה.

נכון, העבודה מהבית מאפשרת גמישות בשעות העבודה וחוסכת זמן יקר הכרוך בהגעה למשרד בשעות העומס בכבישים. אך טיעונים אלו, טובים ורציונליים ככל שיהיו, לא יכולים לטאטא מתחת לפני השטח את הבעיות הרבות שנוצרו.

סיכון גבוה לחרדה

עובדים שאמורים לפרנס את עצמם נתונים בחרדה מתמדת, במצב כלכלי פגיע, בהצפה רגשית וחיפוש דרכים יעילות להתמודד עם תחושת המצוקה הכספית והבדידות העוטפת אותם. לא צריך להיות חוקר מומחה כדי להבין שהקבוצה שנמצאת בסיכון גבוה לפתח חרדה היא אוכלוסיית העובדים מהבית.

"אהבה ועבודה הן הבסיס לאנושיות שלנו", אמר, בערוב ימיו, הפסיכולוג הנודע זיגמונד פרויד. מאז חלפו כמה וכמה שנים, אבל לנוכח משבר הקורונה, וההשלכות הרבות שימשיכו ללוות אותנו גם אחרי החיסון, נראה שדבריו נכונים מתמיד.

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש, וליצור מעטפת הכוללת סיוע בפן הכלכלי וכמובן בצד הנפשי לאותם עובדים מהבית. גם בענפים פחות זוהרים ויוקרתיים מההיי טק.

*

תומר מלול הוא יו"ר ועד עובדי AIG​

מחברת AIG נמסר בתגובה לדברים: "בזמן ששאר החברות בענף הביטוח ביצעו הליכי פיטורים וקיצוצי שכר מסיביים בשל משבר הקורונה, AIG, אנחנו, היינו היחידים ששמרנו על כל עובדינו ועל כל תנאיהם, ואף מעבר לכך. זאת ועוד, בזמן שבשאר החברות בענף פיטרו והוציאו לחל"ת עובדים שהפעילות שלהם נעצרה עקב פגיעת המשבר, AIG, בהובלת מנכ"לית החברה יפעת רייטר, דאגה למצוא חלופות תעסוקתיות בחברה, וזה נוכח מציאות של משבר כלכלי ועולמי".

ב-AIG מציינים כי החברה העניקה בונוס על סך 500 דולרים נטו במהלך חודש מרץ לכל העובדים, לצד תשלומי בונוסים מלאים ועדכוני שכר. עוד אומרים בחברה כי "AIG רכשה וסיפקה לעובדים את הציוד הנדרש לעבודה מהבית, כגון כסאות משרדיים, מחשבים, מסכים, ואת כל האביזרים הדרושים", וכי "בכל הקשור להוצאות הנוספות הנובעות מהעבודה מהבית, נמשיך את ההתדיינות מול ועד העובדים במטרה להסדיר את הנחוץ."

בנוסף ציינו כי "לאורך כל התקופה אנו דואגים לקיים פעילויות פיתוח, רווחה, תרבות והעשרה לעובדים, שולחים מתנות מפנקות עד הבית ומעניקים ייעוץ פסיכולוגי למי שזקוק לאוזן קשבת בזמנים מאתגרים אלו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!