דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / חשש מהדבקה רחבה ומעמידות לחיסון: שאלות ותשובות על הווריאנט הבריטי והדרום אפריקאי של הקורונה

הווריאנט הבריטי מגביר הדבקה ב-40%, אך ככל הנראה החיסון מגן מפניו | חוקרים מעריכים שמוטציה אחת בווריאנט הדרום האפריקאי, E484K, עמידה יותר בפני החיסון | שני הווריאנטים כבר אותרו בישראל | מדריך

נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים. (צילום: NIAID-RML/AP)
נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים. (צילום: NIAID-RML/AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הווריאנטים, או המוטציות, של נגיף הקורונה, מעלים בקרב רופאים וחוקרים חשש לשינוי תמונת המגפה. בצל מבצע החיסונים המוצלח, החשש המרכזי הוא שהווריאנטים מדבקים יותר, או עמידים יותר לחיסוני הקורונה הקיימים.

נכון לשישי האחרון אותרו בישראל 147 חולים מאומתים בווריאנט הבריטי של הקורונה,  שישה מתוכם הגיעו מחוץ לארץ, מה שמעיד על הימצאות רחבה יותר של הווריאנט בישראל. לפי משרד הבריאות, הימצאות הווריאנט "יכולה להסביר את העלייה המשמעותית והמהירה בתחלואה". במקביל, הודיע המשרד אתמול (שבת) על ארבעה חולים מאומתים בווריאנט הדרום אפריקאי. שניים מהם נדבקו מאדם שחזר מדרום אפריקה, ושניים הם בני משפחה שבאה במגע עם אדם שחזר מדרום אפריקה.

מהי מוטציה של נגיף?

מוטציה היא שינוי בחומר הגנטי, שמתרחש באופן אקראי. מוטציות בנגיפים הן תופעות שכיחות מאוד, ורובן לא משנות את נגיף או מחלישות אותו. עם זאת, מוטציה אקראית יכולה להעניק לנגיף "יתרון" שעוזר לו להתפשט מאדם לאדם, להתרבות בתוך גוף החולה, או לשרוד את מערכת החיסון של הנדבק.

מה זה וריאנט של נגיף? 

וריאנט, או תת-זן, הוא גרסה של הנגיף עם מוטציה, או קבוצת מוטציות מסוימות. יש מאות וריאנטים שונים של נגיף הקורונה ברחבי העולם, שאין הבדל משמעותי בין קצב ההפצה או חומרת המחלה שהם יוצרים.

וריאנט עם מוטציה שמספקת יתרון יכולה, עם הזמן, להתפשט מהר יותר מאשר וריאנטים אחרים של הנגיף. במקרה כזה, יכול הווריאנט להפוך לסוג הנפוץ ביותר באזורים בהם התפתח או אליהם הגיע.

מהו הווריאנט הבריטי?

בנובמבר האחרון אותר בבריטניה וריאנט עם מוטציות בחלבון ה"ספייק", החלבון שבאמצעותו הנגיף נכנס לתאי גוף האדם. זהו החלבון שמערכת החיסון האנושית מזהה דרכו את הנגיף כדי להילחם בו.

לפי נתוני משרד הבריאות הבריטי, הווריאנט הבריטי מעלה את סיכון ההדבקה של מגע עם חולה מאומת ב-40%, לעומת הווריאנטים שקדמו לו. כיום הוא הווריאנט הדומיננטי ביותר בלונדון, בירת אנגליה.

הווריאנט הבריטי, שקיבל את השם המדעי B117, אותר מאז נובמבר ב-45 מדינות ברחבי העולם. הווריאנט הזה לא גורם לתחלואה קשה יותר מווריאנטים אחרים, אבל ההתפשטות המהירה יותר שלו מובילה לעלייה במספר החולים ועלולה לגרום לעלייה בתמותה.

מהו הווריאנט הדרום אפריקאי? 

מדובר בווריאנט שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה כבר בקיץ, וכיום הוא הווריאנט הנפוץ ביותר במחוזות הקייפ של המדינה. וריאנט זה חולק כמה מוטציות עם הווריאנט הבריטי, שמשנות את מבנה חלבון ה"ספייק".

האם הווריאנטים האלה עמידים בפני החיסון?

כל החיסונים שפותחו עד כה מתמקדים בחלבון הספייק. ולכן המוטציות שהתפתחו בשני הווריאנטים מעוררות חשש שישפיעו על יעילות החיסון.

בסוף השבוע פרסמה חברת התרופות פייזר מידע לפיו החיסון שפיתחה יעיל נגד אחת המוטציות המשותפות בין הווריאנט הבריטי לווריאנט הדרום אפריקאי, מוטציית N501Y. מדובר בשינוי קל במקום אחד בחלבון ה"ספייק". על פי המחקר של פייזר, שעדיין לא עבר סקירת עמיתים, בדגימות דם של 20 בני אדם שקיבלו את החיסון של החברה הנוגדנים הדפו את הווריאנט בהצלחה במעבדה.

עם זאת, בווריאנט הדרום אפריקאי יש גם מוטציות שאין בווריאנט הבריטי, בהן מוטציית E484K. על יעילות החיסונים נגד המוטציה הזאת עוד אין מידע, אך יש סיבה לחשוש.

פרופ' פרנסיס בלוקס מאוניברסיטת קולג' לונדון אמר ל-BBC ביום שישי כי "יש ראיות שנוגדנים לנגיף הרגיל פחות מזהים את הנגיפים בעלי מוטציית E484K, וזה עלול להיתרגם לירידה ביעילות החיסון".

דברים דומים אמרה בשבוע שעבר ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, בישיבת ועדת החוקה, ביחס לראיות עליהם דיברה פרופ' בלוקס. "בידינו מחקר ראשוני מדאיג על יעילות החיסון לאנשים שלקו בווריאנט הדרום אפריקאי", אמרה, "במחקר החדש נבדקו 11 מקרים ביחס לנוגדנים שנוצרים מהחיסונים הקיימים, ויש חשד שיעילות החיסונים כלפיו פחות טובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!