דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / העלאת קצבת הנכים מתפוגגת: מקבלי הקצבאות יחזרו ל-3,321 שקלים בחודש

העיכוב באישור תקציב המדינה הוביל את שר האוצר לתשלום מענק בסך 190 שקלים בחודש ל-2020 בלבד, במקום העלאה קבועה בקצבאות | תחילת 2021 ללא תקציב מאושר מחזירה את הנכים למאבק על התוספת שמגיעה להם בחוק

המחאה על העלאת קצבאות הנכות בת"א, 30 בינואר 2020 (צילום: דוד טברסקי)
המחאה על העלאת קצבאות הנכות בת"א, 30 בינואר 2020 (צילום: דוד טברסקי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

קצבת הנכות הבסיסית לחודש ינואר 2021 תעמוד על 3,321 שקלים, על אף שהחוק להעלאת הקצבאות קבע כי ב-2020 תתבצע פעימה שלישית במתווה הגדלת הקצבאות. מכיוון שבשנה החולפת התנהלה הממשלה ללא תקציב מאושר, העלאת הפעימה תורגמה ל'מענק' חד פעמי ששולם למקבלי הקצבאות בסכום שווה לעלייה בקצבאות. עתה, עם תחילת שנה נוספת ללא תקציב מאושר ובחוסר ודאות פוליטי, הנכים ייאלצו להתקיים מקצבה חודשית זהה לשנה שעברה, ללא ודאות מתי הסכום יעלה.

לביא נאור, דובר קבוצות המחאה במאבק הנכים, אומר ל'דבר': "אנחנו מודעים לכך שתהליך העלאת קצבאות הנכות כרגע נעצר. הסגר השלישי מנע מאיתנו פגישה עם שר האוצר ישראל כ"ץ. הפגישה הייתה אמורה להיות לפני שבוע, ונדחתה לאחר הסגר. 

"לא נרפה ונמשיך במגעים הרצופים שאנו מנהלים מול לשכות שרי האוצר והרווחה בכדי להעלות את קצבאות הנכות, כפי שסוכם עם שרי האוצר והרווחה. אנו בטוחים כי בזמן הקרוב נביא שוב בשורה משמעותית לציבור הנכים בכל הקשור להעלאת קצבאות הנכות".

אלכס פרידמן, ממובילי מאבק הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם": "בימים האחרונים פניתי לשר האוצר ישראל כ"ץ וביקשתי ממנו כי לאור המצב הפוליטי והיעדר תקציב מדינה לפחות עד ספטמבר 2021, יוארך המענק המיוחד שקידמנו ביחד בשנת 2020. הנושא נבחן, וכולי תקווה שבימים הקרובים תגיע בשורה."

מענק חד פעמי במקום העלאת קצבה

החוק להעלאת קצבאות הנכות נחקק בפברואר 2018, בעקבות מאבק שהובילו ארגוני הנכים בתמיכת ההסתדרות. החוק קבע כי עד סוף 2021 תועלה הקצבה הבסיסית מ-2,342 שקלים בחודש לכ-3,700 שקלים, ולאחר מכן יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע במשק. ההעלאה הראשונה בוצעה במרץ 2018, והקצבאות עלו ל-3,272 שקלים בחודש, העלאה ששקולה לפעימות הראשונה והשנייה במתווה שסוכם בין ההסתדרות, הארגונים והממשלה להעלאת הקצבאות. בנוסף קבע החוק כי שרי האוצר והרווחה יציגו לממשלה עד סוף שנת 2019 מתווה להעלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים עד סוף 2021.

עקב מערכות הבחירות, מתווה ההעלאה לא הוגש לממשלה ולא אושר, וכך החלה שנת 2020 ללא עלייה בקצבאות. סמוך להקמת הממשלה במאי התחייב שר האוצר ישראל כ"ץ כי העלאת הקצבאות תהיה חלק מתקציב 2020 לכשיעבור. כשאישור התקציב התעכב קידם כ"ץ תשלום 'מענק' חד פעמי לשנת 2020 בלבד, בסך 190 שקלים בחודש, השקול לגובה עליית הקצבה ב-2020 עליו סוכם עם ארגוני הנכים. הסכום הועבר רטרואקטיבית כ"מענק" בשתי פעימות – הראשונה באוקטובר, לכיסוי החודשים ינואר עד אוקטובר, והשנייה בדצמבר, לכיסוי החודשים נובמבר ודצמבר.  

כעת, עם תחילת שנת תקציב נוספת ללא תקציב מאושר, הקצבאות יחזרו אחורה לסכומים של 2020. המשמעות היא שרק לאחר הבחירות, במידה שתוקם ממשלה, תוכל להתבצע העלאה קבועה בקצבאות.

בג"ץ דחה את הדיון בעתירות

במהלך השנה החולפת הוגשו שתי עתירות לבג"ץ על כך שהמדינה לא פועלת על פי חוק העלאת קצבאות הנכות, אחת של חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון, והשנייה של ארגון נכה לא חצי בן אדם. בתחילת דצמבר ביטל בג"ץ את הדיון שהיה אמור להתנהל בעתירות בגלל תשלום המענק המיוחד, אלא שעכשיו המצב חוזר לקדמותו, והמדינה אינה פועלת על פי החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!