דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב סוערת / מאמצים להשיג רוב להדחת טראמפ: "איום מיידי על שלומה של אמריקה"

המחוקקים, המשתייכים ברובם למפלגה הדמוקרטית, מאשימים את הנשיא היוצא ב"הסתה לאלימות נגד ממשלת ארה"ב" | טראמפ יהיה הנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקאית שיעבור שני הליכי הדחה במהלך כהונתו

נשיא ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
אוריאל לוי

מחוקקים משני בתי הנבחרים יחלו היום (שני) בהליך הדחה שני נגד נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ. המחוקקים, המשתייכים ברובם למפלגה הדמוקרטית, מאשימים את הנשיא היוצא ב"הסתה לאלימות נגד ממשלת ארה"ב".

המאמצים להשיג את הרוב הנדרש להדחה הגיעו לשיאם במהלך סוף השבוע, אולם עוד לא ברור כמה רפובליקנים יצטרפו למהלך שמתחולל בימיה האחרונים של נשיאותו השנויה במחלוקת של טראמפ. הליך ההדחה מתרחש בשעה שהבית הלבן סופג טלטלה עוצמתית לאחר שכמה אישים מסביבתו של טראמפ פרשו, בעקבות האירועים ודרכי התקשורת בהם התרגל טראמפ לשדר את מסריו נחסמו בפניו, עקב החשש שימשיך להסית לאלימות.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

החוקה מאפשרת לבתי הנבחרים לסיים את כהונותיהם של נשיאים ובכירי ממשל אחרים במקרים בהם המחוקקים סבורים כי הם ביצעו "בגידה, שוחד ופשעים ועבירות אחרים". הליך ההדחה מורכב משני שלבים: ראשית, בית הנבחרים מנסח סעיפי הדחה ודן בהם. לאחר מכן נערכת הצבעה על הסעיפים, ואם רוב מתוך 435 החברים בבית תומכים בכך, ברוב פשוט, ההכרעה עוברת לידי הסנאט.

נסיונות ההדחה: מניקסון ועד טראמפ

לפי איתותים של הדמוקרטים, ההצבעה על הסעיף שמאשים את טראמפ בהסתה לאלימות, עשויה להתקיים כבר מחר. טראמפ יהיה הנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקאית שיעבור שני הליכי הדחה במהלך כהונתו.

נוסף על טראמפ, שני נשיאים הועמדו להליך הדחה אך זוכו בסנאט: אנדרו ג'ונסון, באמצע המאה ה–19, וביל קלינטון, בשנת 1998. כל השלושה זוכו בידי הסנאט. ב–1974, ריצ'רד ניקסון התפטר מהנשיאות לפני שבית הנבחרים הספיק להדיחו, על רקע פרשת ווטרגייט.

נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

"יש לנו סרטונים של הנאום שבו (טראמפ) שילהב את ההמון". כתב במוצ"ש חבר הקונגרס הדמוקרטי מקליפורניה טד לו, שהיה בין מנסחי כתב ההדחה. לו סיפר כי לסעיפים שנוסחו על ידו ועל ידי מחוקקים אחרים שותפים 190 חברי קונגרס משתי המפלגות.

הכוונה לפתוח בהליך מגיעה לאחר שהנשיא האמריקאי עודד את תומכיו להסתער על הקפיטול שבוושינגטון הבירה ביום רביעי האחרון. יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי איימה ביום שישי לפתוח בהליך נגד טראמפ אלא אם יבחר להתפטר באופן מיידי. לאחר כמה שעות הצטרפה לקריאתה סנאטורית הרפובליקנית ליסה מרקאוסקי מאלסקה. סטני הוייר, מנהיג הרוב של בתי הנבחרים, קרא גם הוא אמש להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה ולא בתי הנבחרים ידיחו אותו.

דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי מכריזה על מעבר ההצעה להדיח את נשיא ארה"ב טראמפ. 18 בדצמבר 2019 (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)
דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי מכריזה על מעבר ההצעה להדיח את נשיא ארה"ב טראמפ. 18 בדצמבר 2019 (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

פלוסי אמרה אתמול בתכנית 60 דקות שטראמפ היה "נשיא מטורלל, מסוכן ומסית שמעשיו כה חמורים שיש להעמידו לדין". בנוסף לכך היא שלחה הלילה מכתב לכל המחוקקים בו כתבה: "בית הנבחרים מוכן להתחיל בהליך הדחה נגד הנשיא טראמפ כבר השבוע אם סגן הנשיא פנס והקבינט יסרבו להדיחו מתפקידו בשל כך שהסית המונים לפשיטה קטלנית לגבעת הקפיטול כנגד הממשל האמריקאי". במכתב טראמפ מתואר כאיום דחוף לשלומה של האומה האמריקאית.

למרות צפיפות לוח הזמנים, החוקה מאפשרת לחברי בית הנבחרים להציג את אישומיהם ומשם להמשיך באופן ישיר לדיון ולהצבעה בתוך ימים, ובכך לפתוח במשפט הדחה בסנאט שעשוי להתנהל באופן תיאורטי גם לאחר שטראמפ יעזוב את הבית הלבן. אם הוא יורשע, הסנאט יוכל להצביע גם על הרחקתו מהמשרה לצמיתות – מהלך שימנע מהנשיא היוצא להתמודד לכהונה שנייה בעתיד – ולהמליץ על הליכים פליליים נגדו.

הרוב הדרוש להדחתו של נשיא מכהן הוא שני-שלישים מהסנאטורים הנוכחים בהצבעה. כעת, לאחר ניצחונם של הדמוקרטים בשני המרוצים החוזרים במדינת ג'ורג'יה לסנאט, שתי המפלגות שולטות כל אחת ב-50 מושבים, על אף שמבחינה טכנית, יש קודם לאשרר את תוצאות הבחירות החוזרות, ולפי החוק בג'ורג'יה המועד האחרון לכך הוא 22 בינואר.

תומכי טראמפ מפגינים באטלנטה, ג'ורג'יה במחאה על "גניבת הבחירות" לטענתם, נובמבר 5, 2020. (צילום: AP/John Bazemore)
תומכי טראמפ מפגינים באטלנטה, ג'ורג'יה במחאה על "גניבת הבחירות" לטענתם, נובמבר 5, 2020. (צילום: AP/John Bazemore)

אם מזכיר מדינת ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר הרפובליקני, לא ישתהה ויאשרר את ניצחונם של הדמוקרטים רפאל וורנוק וג'ון אוסוף, מפלגתם עדיין תצטרך להשיג 17 "עריקים" רפובליקנים כדי להבטיח רוב להרשעתו של טראמפ. גם זה במקרה שבו אף סנאטור אינו נעדר מההצבעה.

"אני רוצה שהוא יעוף", אמרה הסנאטורית הרפובליקנית מרקאוסקי לעיתון אנקוראג' דיילי-ניוז. "הוא גרם למספיק נזק". פט טומי סנאטור רפובליקני נוסף מפנסילבניה, אמר בשבת כי הוא מאמין שטראמפ עבר עבירות שמצדיקות הליך הדחה, אך נמנע מלאמר באופן מפורש כי יצביע בעד הדחתו, אם הליך ההדחה יגיע לסנאט.

טומי ציין בריאיון לערוץ פוקס ניוז כי הוא חושש כי בית הנבחרים, הנשלט בידי הדמוקרטים, יעשה "פוליטיזציה" להליך. כמו כן, הוא הטיל ספק ביעילותו של הליך ההדחה שכן נותרו תשעה ימים לסיום כהונתו של טראמפ. "אני לא יודע מה הולך להגיע לסנאט, אם בכלל", אמר טומי.

מאוחר יותר, בראיונות שהעניק לכלי תקשורת בארה"ב, הצטרף טומי לקריאותיה של הסנאטורית מרקאוסקי להתפטרותו המיידית של הנשיא. "אני חושב שזה הדבר העדיף ביותר למדינה שלנו, שהנשיא יתפטר בהקדם האפשרי", אך ציין כי לדעתו התרחיש הזה לא סביר.

עד כה, קומץ בלבד של מחוקקים רפובליקנים, בהם חבר בית הנבחרים מאילינוי אדם קינזינגר והסנאטורית מרקאוסקי אמרו כי לדעתם טראמפ צריך לעזוב את תפקידו לפני 20 בינואר. גם הסנאטור הרפובליקני בן סאס, מנברסקה, אמר כי הוא ייבחן את סעיפי ההדחה שיציג בית הנבחרים.

מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)
מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)

ביום שישי הודיעו הרשויות הפדרליות על מעצרים של מעורבים בהתפרצות לקפיטול. במקביל, טוויטר טענה כי תומכי הנשיא השתמשו ברשת החברתית כדי לתכנן מתקפות דומות, בהן על בניין הקפיטול בוושינגטון ובנייני קפיטול במדינות נוספות שלושה ימים לפני השבעתו הצפויה של ביידן.

חברי המפלגה הדמוקרטית קראו לסגן הנשיא, מייק פנס, להפעיל את התיקון לחוקה, אך לפי דיווחים הוא הביע התנגדות למהלך. לפי דיווח ב-CNN, אף התנגדותו, פנס לא שולל זאת לחלוטין, אך גורמים בצוותו מודאגים מכך שכל מאמץ להדיח את טראמפ עלול להוביל את הנשיא לנקוט בצעדים מסוכנים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!